Donderdag 23 april 2015
Met de souplesse van een panter beweegt drumster Kuniko Kato zich temidden van haar marimba’s, steeldrums, metalen tonnen en waterfoons. Nu eens haalt ze flitsend uit naar haar instrumenten, dan weer streelt ze hen liefkozend; een concert van de Japanse is niet alleen een akoestische, maar ook een visuele attractie. Kato? We denken nu even aan de Pink Panther films: de onsterfelijke inspecteur Clouseau had een butler in dienst, een bekwaam vechtsporter die zijn werkgever te pas en te onpas aanviel om hem waakzaam te laten blijven. Die heette ook Kato. Nu ja, zijn naam werd gespeld als Cato, maar we spreken het op dezelfde manier uit. Kuniko mag dan niet met dezelfde dodelijke intentie optreden als haar beroemde naamgenoot, maar haar bewegingen doen toch enigszins aan die van een volleerd karateka denken; ze bestrijken het hele scala tussen oogstrelend ballet en trefzeker geweld. Beheersing van alle spieren in het lichaam is wat een musicus nodig heeft wanneer hij zich in de hogere regionen van de klassieke en avant-garde percussie begeeft. Alles draait om coördinatie, en het gevoel daarvoor heeft Kuniko perfect ontwikkeld. Niet voor niets staat ze al geruime tijd aangeschreven als een van ‘swerelds meest vooraanstaande drumsters.
De marimba is Kuniko’s hoofdinstrument. En u vermoedt het misschien al: in Tokyo kreeg ze les van Keiko Abe, de onaantastbare hogepriesteres van de marimba. Ze leerde het vak dus van de allerbeste en had dan ook een streepje voor op anderen die een loopbaan als marimba speler ambieerden. Ze vervolgde haar opleiding aan het Rotterdams conservatorium, waar ze summa cum laude afstudeerde onder Robert Van Sice, ook al een toonaangevende marimba specialist.
Al tijdens haar studie begon de carrière van Kuniko gestalte te krijgen. In tien jaar tijds groeide ze uit tot een van de meest gewilde percussionistes ter wereld. Ze grossierde in belangrijke klassieke awards en speelde mee met bekende ensembles en orkesten. Daarnaast maakte ze naam als soliste, en begon op betrekkelijk jonge leeftijd al masterclasses te geven. Componisten als Steve Reich spreken hun voorkeur uit voor Kuniko als arrangeur van hun werk; dit niet in de laatste plaats vanwege haar hierboven genoemde uitvoeringskunst. Als een componist dan toch moet beslissen wie hij zijn stukken laat uitvoeren, waarom dan niet gekozen voor iemand die technisch op het hoogste niveau staat en er bovendien tijdens concerten een halve balletvoorstelling van maakt? Het oog wil per slot van rekening ook wat.
Aanstaande zondag laat Oud Anders Kuniko Kato aan bod komen met twee van haar eigen composities, ‘Long Spring’ en ‘Tikitikiban’. Deze stukken staan op haar album ‘Sound Space Experiment – Steel Drum Works’. De geluiden die Kuniko produceert doen soms zo vreemd aan dat men er manipulatie via realtime signal processing achter zou vermoeden. Toch maakt ze geen gebruik van dat soort technische trucs. Het zijn allemaal goudeerlijke, akoestische klanken die u hoort.
Playlist OUD ANDERS, zondag 26 april 2015 op AAFM van 22.00 tot 23.00 uur
01. Into Dust - Mazzy Star - 5.32
02. Work 01: Long Spring - Kuniko Kato - 2.37
03. Minlyke lust-Nu dat ik u myn ziel-Helas-Hebt gy niet - Servaas de Koninck - 4.43
04. The Gallivant - Fairport Convention - 4.58
05. Enluminures I t/m IX - Zad Moultaka - 8.39
06. Witch's Song (I Am Your Pussy - Gong - 5.11
07. Work 03: Tikitikiban - Kuniko Kato - 7.54
08. Niccolo Piccini: Toccata - Rolf Lislevand - 2.38