oaoa

Nieuws


Oud Anders over de Oud

Donderdag 26 februari 2015
De geschiedenis van de Oud, ook gespeld als Oed of Ud, gaat vele duizenden jaren terug. Een afbeelding van deze Arabische luit vinden we terug op een rolzegel van de Sumerische Uruk periode in Mesopotamië (3500-3200), de vroegste stedelijke beschaving die we kennen. Daarmee is de Oud het allereerste instrument dat door mensen afgebeeld werd. Het snaarinstrument in de handen van de vrouw links op de foto (zie afbeelding onderaan deze pagina) heeft een lange, slanke hals, en nog niet de kenmerkende korte nek van de moderne Ouds. Geleerden zijn het er echter over eens dat deze voorloper van de luit rond 2000 v. Chr. over de hele Oriënt bespeeld werd, van Egypte tot Perzië, en van daaruit zelfs tot aan de Balkan.

Een andere historische verwijzing naar de Oud vormt de Egyptische hiëroglief ‘nfr’, ook wel als ‘nefer’ getranscribeerd. Het woord staat voor innerlijke en uiterlijke schoonheid. Zoals in Nefertiti, de vrouw van de beroemde farao Achnaten; haar naam betekent letterlijk ‘de komst van de schoonheid’. De hiëroglief laat aan duidelijkheid niets te wensen over: we zien het pictogram van een luit.
Deze associatie met een van de mooiste vrouwen uit de oudheid heeft ervoor gezorgd dat de Oud in de Arabische wereld tot op de dag van vandaag als een heilzaam instrument beschouwd wordt. Mens Sana in Corpore Sano: hij die de luit bespeelt, versterkt lichaam en geest.

Het woord ‘Oud’ zelf betekent ‘hout’ (Arabisch Al-Ud). Deze naam voor de luit is van recentere datum dan bovengenoemde verwijzingen naar antieke Mesopotamische en Egyptische tijden. Ergens in de achtste eeuw begon men het woord te gebruiken voor een luit waarvan de bovenkant van de klankkast niet langer vervaardigd werd uit een geitenvel, maar uit hout. Via het Arabische Al-Ud, het Oudspaans Alaud en het Oudfrans Lut komen we dan uit op ons eigen woord Luit. De naam van het instrument is dus afgeleid van een Arabisch woord. En het waren de middeleeuwse Arabieren van Noord-Afrika en Zuid-Spanje – wij noemden ze de Moren - die het instrument verspreidden over Europa.

De Oud is een fretloos instrument. Dit vergt een grote precisie van de speler, omdat die immers geen exacte aanwijzingen heeft waar hij zijn vingers moet plaatsen voor de gezochte toonhoogte. Het voordeel van een snaarinstrument zonder fretten ligt in het feit dat men er zachtere, warmere klanken mee kan verkrijgen en gemakkelijker van de ene toon naar de andere glijdt.

Komende zondag laten wij u Oud speler Necati Celik horen. Deze Turkse muzikant is volledig autodidact. Als kind keek hij de kunst af van muzikanten die van heinde en verre naar zijn geboorteplaats Konya trokken om er de Mevlevi rituelen bij te wonen, de ceremoniële erediensten van de Soefi moslims (denkt u daarbij aan de dansende derwisjen). Celik behoort tot het soort muzikanten die gezegend zijn met een speciaal talent: ze hoeven maar naar een instrument te kijken om te weten hoe ze erop moeten spelen. Hij heeft het dan ook nooit nodig gevonden om een opleiding te volgen; zijn natuurlijke gave bracht hem verder dan wat anderen hem konden leren. Nemen we zijn carrière onder de loep, dan moeten we vaststellen dat Celik veel heeft bereikt. Hij speelt al jaren met het staatsensemble voor Turkse muziek, ontvangt een aanzienlijk salaris van het Turkse ministerie van cultuur, heeft zijn eigen wekelijkse televisieprogramma en richtte het muziekconservatorium van de Seljuk Universiteit te Konya op. Daar geeft hij ook les. Niet gek voor iemand die zelf nooit een conservatorium bezocht heeft.

Luistert u zondag naar deze virtuoos op de Koning der Instrumenten, zoals de Arabieren de Oud noemen.



Playlist OUD ANDERS, zondag 01 maart 2015 op AAFM van 22.00 tot 23.00 uur

01. Dream Letter - Tim Buckley - 5.12
02. Epigraphs in the Time of AIDS #2 - Pauline Oliveros - 6.14
03. Jordu - Hampton Hawes Quartet - 7.07
04. Hoc Est Praeceptum/Dixit Domus - resp. Giovanni Felice Sances en Johann Michael Zächer - 7.13
05. Parallelograms - Linda Perhacs - 4.33
06. Kurdi Taksim - Necati Celik - 3.48
07. Sonate III in Si bémol majeur - II. Poco Adagio - Francois Devienne - 3.09
08. Starsailor - Tim Buckley - 4.35
09. Family Affair - Mary J. Blige - 4.03
Deel dit artikel: Twitter | Facebook | WhatsApp | Google+ | E-mail

Nieuws

Oud Anders 24-11-2024

De Italiaanse componist Giovanni Battista Pescetti leefde va...

Oud Anders 17-11-2024

Cesaria Evora mogen we in Oud Anders niet vergeten. Eens in ...

Oud Anders 10-11-2024

Alexander Tsfasman is een naam die u niet direct zult kennen...

Oud Anders 03-11-2024

De Britse multi-instrumentalist Andrew Cronshaw betovert met...

Oud Anders 27-10-2024

Het lijdt geen twijfel: de Iraakse/Assyrische Munir Bashir (...

Oud Anders 20-10-2024

De in Japan geboren percussioniste Mari Yoshinaga vormt same...

Oud Anders 13-10-2024

Met de elektroakoestische en elektronische componist Bernard...

Oud Anders 06-10-2024

De componist Veljo Tormis uit Estland, die leefde van 1930 t...

Oud Anders 29-09-2024

Het Alhambra is een van de best bewaarde architecturale scha...

Oud Anders 22-09-2024

Over de Italiaanse dichter en componist en Bellerofonte Cast...

Oud Anders 15-09-2024

De Fransman Carlos Salzedo, die leefde van 1885-1961, wordt ...

Oud Anders 08-09-2024

Mijn naam is Stephan Severin. Ruim dertien jaar heb ik het m...

Oud Anders 30-06-2024

Trompettiste Kate Amrine verenigt alles wat modern is in haa...

Oud Anders 23-06-2024

De Japanse percussioniste Kuniko Kato staat bekend als een u...

Oud Anders 16-06-2024

Wanneer u aan cello’s denkt, zult u associaties hebben met...

Oud Anders 09-06-2024

Ariondela is een vrouwelijk A-Capella-trio uit Noord-Italië...

Oud Anders 02-06-2024

De Tsjechische componist Leoš Janáček was een van die mus...

Oud Anders 26-05-2024

Enrique Granados (1867 – 1916) was een van de belangrijkst...

Oud Anders 19-05-2024

De Franse multi-instrumentalist Mathias Duplessy begon als z...

Oud Anders 12-05-2024

Dirty And Light is een samenwerking tussen de inmiddels lege...

Advertentie

© 1986 - 2024 Stichting Lokale Omroep Almelo