oaoa

Nieuws


De Zeven Woorden van Sofia Gubaidulina

Donderdag 12 februari 2015
Volgens de Evangeliën zou de stervende Jezus aan het kruis nog zeven keer gesproken hebben. Wat hij zei wordt aangeduid als De Zeven Laatste Woorden, of ook wel de Kruiswoorden. Met deze uitlatingen liet de zoon van God voor een laatste maal zien wie hij was: een bijzondere persoon die consequent vasthield aan de vergevingsgezindheid die hij tijdens zijn leven predikte, maar die ook momenten van wanhoop kende. Die vertwijfeling maakte hem menselijk.

Door de eeuwen heen hebben een aantal beroemde componisten de Kruiswoorden als thema voor een compositie gekozen. Wij noemen de Duitse componist Heinrich Schütz, de jonge Italiaan Pergolesi en natuurlijk Franz Joseph Haydn, wiens ‘Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze’ in verschillende settings aan ons overgeleverd werd. Oorspronkelijk schreef Haydn het stuk voor een klassiek symfonieorkest, maar er bestaat ook een versie voor koor en een voor strijkkwartet.

Misschien moesten we tot de twintigste eeuw wachten op een Zeven Woorden dat volledig recht doet aan de gruwelijke marteldood die een kruisiging nu eenmaal is. Mooie, sombere klanken alleen volstaan niet; de sfeer van het schokkende tafereel roept om dissonanten en geweld. Dit kon pas in onze tijd, nadat Stravinsky met zijn Sacre de muziek bevrijd had van haar dwingende structuren en harmonieën. ‘Lelijke’ klanken kregen opeens bestaansrecht, en waar zouden ze beter op hun plaats zijn dan in een compositie over de kruisiging? Let wel, voor een kwalitatief hoogstaande toonzetting van de Kruiswoorden denken we niet aan het muzikale equivalent van zoiets onzinnigs als Mel Gibson’s ‘The Passion of the Christ’. Als het er in werkelijkheid aan toe was gegaan zoals de Amerikaan beschreef, dan zou Jezus het kruis niet eens gehaald hebben. Nee, we hoeven het bloed niet horen vloeien en evenmin de zwepen horen knallen, maar verlangen veeleer naar een verklankbeelding van het psychologische drama dat zich voltrekt in een mens die ondraaglijk lijdt.

De Russische componiste Sofia Gubaidulina (1931) nam het op zich om gestalte te geven aan haar persoonlijke visie op de kruisiging. Zoals de meesten van haar collega’s in haar land werd Gubaidulina geplaagd door het Sovjet ministerie van cultuur, dat afkerig was van ‘onproletarische’ avant-garde geluiden. Het volk zou dit soort muziek niet begrijpen; componisten werden dus dringend verzocht afstand te nemen van verderfelijke westerse invloeden. De onverzettelijke Tartaarse durfde het echter als geen ander aan om de autoriteiten tegen de haren in te strijken. Ze hield vast aan het ontwikkelen van haar eigen sonisch spectrum, zelfs toen bezorgde vrienden haar waarschuwden dat ze dit niet zo openlijk moest doen.

Gubaidulina’s ‘Sieben Worte’ voor strijkers, cello en accordeon zag in 1982 het licht. De Russische woonde toen nog in de USSR. In het stuk komen alle eigenschappen van de mens Jezus aan bod. Het tot op het laatste moment volgehouden erbarmen, zijn naastenliefde, maar ook de wanhoop en het lijden van de gewone mens; al deze aspecten worden op hun eigen unieke wijze uitgebeeld. De sfeer van het stuk varieert van liefelijk en ingetogen naar dreigend en somber, en soms overweldigt het ons met agressieve uitbarstingen. Alles bij elkaar horen we een caleidoscopisch klankentapijt dat door zijn snel afwisselende stemmingen de verscheurdheid van een stervende verbeeldt; we gaan in een ommezien van ‘Himmelhochjauchzend’ naar ‘Zum Tode betrubt’.

Oud Anders laat u zondag het vierde deel van deze compositie horen. ‘Vater, Vater, warum hast du mich verlassen’ is het vierde woord van Christus aan het kruis. Hij sprak het uit omdat hij besefte dat hij er in het uur van zijn dood alleen voor stond. De beker met gif moest hij tot de bodem leegdrinken zonder te kunnen rekenen op goddelijke interventie. Alleen dan kon hij zijn opdracht vervullen.

Dankzij de inspanningen van Reinbert de Leeuw werd Sofia Gubaidulina in ons land al geëerd nog voordat ze na de val van de Berlijnse muur haar geboorteland verliet en zich vestigde in een dorpje nabij Hamburg. Ze is inmiddels 83 en schrijft nog steeds muziek. Ze wordt gezien als een van de grootste nog levende componisten.



Playlist OUD ANDERS, zondag 15 februari op AAFM, 22.00 tot 23.00 uur

01. Outlier - John Morton - 4.02
02. Raise A Little Hell - Her & Kings County - 2.52
03. Misty (Erroll Garner) - Peter Soave & Nando de Luca - 4.14
04. Ongeveer - Eefje de Visser - 4.41
05. Atomic Dog - George Clinton - 4.10
06. Sieben Worte: Vater, Vater, Warum Hast Du Mich Verlassen - Sofia Gubaidulina - 9.52
07. Full Moon And Empty Arms - Bob Dylan - 3.26
08. Fixed Elswhere - Evan Parker, Derek Bailey & Han Bennink - 5.09
Deel dit artikel: Twitter | Facebook | WhatsApp | Google+ | E-mail

Nieuws

Oud Anders 24-11-2024

De Italiaanse componist Giovanni Battista Pescetti leefde va...

Oud Anders 17-11-2024

Cesaria Evora mogen we in Oud Anders niet vergeten. Eens in ...

Oud Anders 10-11-2024

Alexander Tsfasman is een naam die u niet direct zult kennen...

Oud Anders 03-11-2024

De Britse multi-instrumentalist Andrew Cronshaw betovert met...

Oud Anders 27-10-2024

Het lijdt geen twijfel: de Iraakse/Assyrische Munir Bashir (...

Oud Anders 20-10-2024

De in Japan geboren percussioniste Mari Yoshinaga vormt same...

Oud Anders 13-10-2024

Met de elektroakoestische en elektronische componist Bernard...

Oud Anders 06-10-2024

De componist Veljo Tormis uit Estland, die leefde van 1930 t...

Oud Anders 29-09-2024

Het Alhambra is een van de best bewaarde architecturale scha...

Oud Anders 22-09-2024

Over de Italiaanse dichter en componist en Bellerofonte Cast...

Oud Anders 15-09-2024

De Fransman Carlos Salzedo, die leefde van 1885-1961, wordt ...

Oud Anders 08-09-2024

Mijn naam is Stephan Severin. Ruim dertien jaar heb ik het m...

Oud Anders 30-06-2024

Trompettiste Kate Amrine verenigt alles wat modern is in haa...

Oud Anders 23-06-2024

De Japanse percussioniste Kuniko Kato staat bekend als een u...

Oud Anders 16-06-2024

Wanneer u aan cello’s denkt, zult u associaties hebben met...

Oud Anders 09-06-2024

Ariondela is een vrouwelijk A-Capella-trio uit Noord-Italië...

Oud Anders 02-06-2024

De Tsjechische componist Leoš Janáček was een van die mus...

Oud Anders 26-05-2024

Enrique Granados (1867 – 1916) was een van de belangrijkst...

Oud Anders 19-05-2024

De Franse multi-instrumentalist Mathias Duplessy begon als z...

Oud Anders 12-05-2024

Dirty And Light is een samenwerking tussen de inmiddels lege...

Advertentie

© 1986 - 2024 Stichting Lokale Omroep Almelo