oaoa

Nieuws


De rode ogen van Het Beest

Donderdag 1 mei 2014
Oud Anders wijkt komende zondag af van de gebruikelijke programma indeling. Dit keer staat niet zozeer de muziek zelf centraal als wel een debat over alle facetten van de cultuur ten tijde van de Belle Epoque. Een hoofdrol is daarbij weggelegd voor gast Wing Drijber, de PR-manager van het Almelose muziektheater Servus. Welke trends deden er tegen het einde van de negentiende hun intrede, wat verdween weer, wat bleef en gaf de aanzet tot latere ontwikkelingen? Schilderkunst en architectuur komen ruim aan bod, maar helemaal zonder muziek doen we het natuurlijk niet: rode draad in deze uitzending zijn nummers uit de voorstellingen die Servus in de loop der jaren aan het Almelose publiek gepresenteerd heeft.
Wij noemen in dit verband De Mikado van het Britse duo Gilbert en Sullivan; Treemonisha van ragtime pianist Scott Joplin; Die Csardasfürstin van Emmerich Kalmann en de huidige productie, de musical Moulin Rouge.

Tijdens de opname van deze special maakte de heer Drijber dankbaar gebruik van de hem geboden vrijheid. In volle vaart gaf hij een heldere uiteenzetting over de periode 1870-1914 ten beste, daarbij dicht op de hielen gezeten door de heren van Oud Anders. Deze laatsten, culturele omnivoren als ze zijn, hebben zo links en rechts ook nog wel het een en ander van de kunstgeschiedenis opgestoken. Tegenover de alwetendheid van de gast moesten zij het echter afleggen. Geen wonder, want bovengenoemde voorstellingen behoren allemaal tot de Belle Epoque. Wing Drijber heeft jaren de tijd gehad om zich in dit interessante tijdvak te verdiepen.

Wat kwam er tijdens dit enerverende gesprek langszij? Teveel om hier allemaal even uitvoerig te behandelen. Wij geven u dan ook slechts een indruk van het gebodene. Zo werd er ingegaan op het logische verband tussen het in de Belle Epoque zo populaire Japonisme, de kleurvlakverdeling van Vincent van Gogh, de affichekunst van Jugendstil artiest Alfons Mucha en postimpressionist Toulouse-Lautrec, en uiteindelijk het fauvisme van Henri Matisse. Ook werd er aandacht besteed aan de onderwerpkeuze van deze kunstenaars. Met voorbeelden als Lautrec’s afbeeldingen van beroemde Moulin Rouge danseressen en Mucha’s schilderijen van actrice Sarah Bernhardt mogen we stellen dat artiesten uit de wereld van het amusement een sterrenstatus kregen als nooit tevoren. Dit alles dankzij de kunst.

Onze huidige neiging om entertainers tot cultuuriconen te maken stamt regelrecht uit de Belle Epoque. Filmposters en videoclips brengen de artiest meer dan levensgroot, en net zoals 150 jaar geleden is het niet meer de ethiek die bepaalt of een kunstwerk grote waarde heeft, maar de vernieuwende esthetiek. Op danseressen van nachtclub annex bordeel de Moulin Rouge werd niet langer neergekeken; tijdens hun carrière behoorden ze integendeel tot de meest gevierde beroemdheden van Parijs. We hebben het nu over illustere artiesten als Jane Avril en Louise Weber. Over deze laatste dame had de heer Drijber nog een aardige anekdote te vertellen. Het is bekend dat Louise Weber - bijgenaamd La Goulue, Het Beest – tijdens haar optredens in de Moulin Rouge ondergoed droeg waarop twee rode harten geborduurd waren. Bij een erotische dans als de Cancan werden de benen hoog opgeworpen om de toeschouwers een blik te gunnen op de lingerie van de dames. U begrijpt hoe een en ander te werk ging: mannen die zich in allerlei bochten wrongen om zoveel mogelijk te zien van wat normaal gesproken onder veelvoudig gelaagde rokken schuilging, staarden opeens in twee vurige ogen. De rode ogen van Het Beest.

Of we die rode harten ook te zien krijgen in de voorstelling van Servus? Als de slimme PR-manager die hij is, beantwoordde de heer Drijber die vraag als volgt: "Dat moet je zelf maar gaan zien…!"


'El Tango de Roxanne' uit de musical Moulin Rouge

Playlist OUD ANDERS, zondag 4 mei op AAFM, van 22.00 tot 23.00 uur

01. Children of the Revolution - Bono - 2.59
02. Les Contes d'Hoffmann: Belle Nuit - 4.30
03. Syrinx - Claude Debussy - 2.33
04. The Mikado: Braid the Raven Hair - Gilbert and Sullivan - 3.21
05. Treemonisha: Superstition - Scott Joplin - 3.39
06. Die Csardasfürstin: A Lanyok, a Lanyok, a Lanyok Angyalok - Imre Kalmann - 3.46
07. Jack in the Box: Prélude - Erik Satie - 1.30
Deel dit artikel: Twitter | Facebook | WhatsApp | Google+ | E-mail

Nieuws

Oud Anders 24-11-2024

De Italiaanse componist Giovanni Battista Pescetti leefde va...

Oud Anders 17-11-2024

Cesaria Evora mogen we in Oud Anders niet vergeten. Eens in ...

Oud Anders 10-11-2024

Alexander Tsfasman is een naam die u niet direct zult kennen...

Oud Anders 03-11-2024

De Britse multi-instrumentalist Andrew Cronshaw betovert met...

Oud Anders 27-10-2024

Het lijdt geen twijfel: de Iraakse/Assyrische Munir Bashir (...

Oud Anders 20-10-2024

De in Japan geboren percussioniste Mari Yoshinaga vormt same...

Oud Anders 13-10-2024

Met de elektroakoestische en elektronische componist Bernard...

Oud Anders 06-10-2024

De componist Veljo Tormis uit Estland, die leefde van 1930 t...

Oud Anders 29-09-2024

Het Alhambra is een van de best bewaarde architecturale scha...

Oud Anders 22-09-2024

Over de Italiaanse dichter en componist en Bellerofonte Cast...

Oud Anders 15-09-2024

De Fransman Carlos Salzedo, die leefde van 1885-1961, wordt ...

Oud Anders 08-09-2024

Mijn naam is Stephan Severin. Ruim dertien jaar heb ik het m...

Oud Anders 30-06-2024

Trompettiste Kate Amrine verenigt alles wat modern is in haa...

Oud Anders 23-06-2024

De Japanse percussioniste Kuniko Kato staat bekend als een u...

Oud Anders 16-06-2024

Wanneer u aan cello’s denkt, zult u associaties hebben met...

Oud Anders 09-06-2024

Ariondela is een vrouwelijk A-Capella-trio uit Noord-Italië...

Oud Anders 02-06-2024

De Tsjechische componist Leoš Janáček was een van die mus...

Oud Anders 26-05-2024

Enrique Granados (1867 – 1916) was een van de belangrijkst...

Oud Anders 19-05-2024

De Franse multi-instrumentalist Mathias Duplessy begon als z...

Oud Anders 12-05-2024

Dirty And Light is een samenwerking tussen de inmiddels lege...

Advertentie

© 1986 - 2024 Stichting Lokale Omroep Almelo