oaoa

Nieuws


Rusland volgens Mussorgsky

Donderdag 16 januari 2014
Collega's van de Russische componist Modest Mussorgsky lieten zich nogal eens smalend over hem uit. Volgens hen kon hij er niets van, deze telg uit een geslacht van rijke grootgrondbezitters, wiens familienaam etymologische overeenkomsten vertoonde met het woord 'musor', Russisch voor afval - of erger nog, snot.

Modinka - zoals zijn koosnaam luidde - had het componeren beter kunnen laten, zo dachten sommigen. Desondanks erkenden zelfs zijn strengste criticasters dat de jongeman ontegenzeggelijk over grote talenten beschikte. Het woord genie werd zelfs niet geschuwd wanneer Modest ter sprake kwam.

Hoe zat dat nou met Mussorgsky? Was hij een typisch geval van een kunstenaar die zich met zijn eigen begaafdheid geen raad wist? Zijn partituren rammelden van alle kanten en van een deugdelijke orkestratie leek hij niet te willen weten. Zo dacht men althans. En toch wordt hij heden ten dage naast Tchaikovsky en Rimsky-Korsakov gezien als de grootste componist van zijn tijd.

Voor Mussorgsky’s veronderstelde gebrek aan technisch vermogen kan er een verklaring gevonden worden: het Rusland van Mussorgsky’s dagen kende eigenlijk geen officiële instituten die jonge muzikanten de formele kant van het componeren bijbrachten. Men was naarstig op zoek naar een equivalent voor het westerse model van muzikale educatie en wilde er tegelijkertijd niets van weten. Die gespletenheid vinden we overigens terug in alle Russische kunstdisciplines; men trachtte een voorbeeld te nemen aan het westen, maar een extra paar ogen in het achterhoofd waren steevast op de eigenheid van de Russische cultuur gericht. En die cultuur hield het midden tussen een hoogst eigenaardig, bontgekleurd volksidioom en orthodox religieuze doctrine.

Inmiddels weten we dat Mussorgsky vooral in zijn liederen en opera’s op een heel andere manier te werk ging dan de westerse en Russische tradities van componeren voorschreven. De toondichter baseerde zich namelijk op de klanken van de Russische taal. Hij wilde die klanken natuurgetrouw weergeven. U weet het: elke taal zingt als het ware haar eigen deuntje. Verstaat een Engelsman u niet, ondanks uw kennis van de Engelse grammatica en vocabulaire? Dat komt omdat de Engelse taal een ander patroon van toonhoogte verschillen kent dan het Nederlands. We hebben het hier over die vermaledijde tongval, verreweg het moeilijkste aspect bij het verwerven van een tweede taal. Als u geen gevoel hebt voor de pieken en dalen in de klanken van een taal, dan spreekt u die taal niet naar behoren.

Mussorgsky componeerde zoals de Russen spraken, met alle lyriek, dissonanten en explosieve uithalen van dien. Zo schreef hij zijn partituren, zo noteerde hij. Die notatie, door sommigen veroordeeld als gebrekkig, benaderde in feite op hoogst originele wijze het klankpalet van de Russische samenleving in al haar veelzijdigheid. Het taaleigen van de boer, de adelborst, de priester en de bedelaar; al deze karakteristieke klanken kregen een stem in de muziek van Mussorgsky.

Daarom wordt Modest Mussorgsky door westerlingen als de Russische componist bij uitstek beschouwd. In de muziek representeerde niemand beter dan hij dat reusachtige, onbegrepen rijk in het oosten, alwaar een boomlange barbaar iemand eerst met een eind hout op het hoofd kon slaan en zich daarna pas voorstelde als “Pjotr, de nieuwe buurman; aangenaam!”; maar waar ook een aantal van de grootste genieën die de mensheid ooit heeft voortgebracht vandaan kwam.

Deze zondag laat Oud Anders u Mussorgsky’s ‘Nacht op de Kale Berg’ horen. Het bezingt een duister heksenfeest dat ooit tijdens de kortste nacht van het jaar gevierd zou zijn op de Lysa Hora, een hoge heuvel nabij Kiev. Hieronder ziet u dirigent Thomas Ludwig met het Ludwig Symphony Orchestra. Tijdens de uitzending hoort u de beduidend fellere uitvoering van Rene Leibowitz met het Royal Philharmonic Orchestra.



Playlist OUD ANDERS, zondag 19 januari 2014 op AAFM, 22.00-23.00 uur

01. Sally Gal - Bob Dylan - 2.33
02. Stomping Grounds - Bela Fleck & The Flecktones - 6.37
03. Night on Bare Mountain - Modest Mussorgsky - 10.40
04. Intermezzo - Sarah Vaughan - 4.27
05. Beginnings - William Eaton - 6.48
06. Sabelithe - John Chowning - 6.23
07. Puck - John Zorn - 3.35
08. Prelude op. 23 no. 3 in D minor - Serge Rachmaninov - 2.00
Deel dit artikel: Twitter | Facebook | WhatsApp | Google+ | E-mail

Nieuws

Oud Anders 24-11-2024

De Italiaanse componist Giovanni Battista Pescetti leefde va...

Oud Anders 17-11-2024

Cesaria Evora mogen we in Oud Anders niet vergeten. Eens in ...

Oud Anders 10-11-2024

Alexander Tsfasman is een naam die u niet direct zult kennen...

Oud Anders 03-11-2024

De Britse multi-instrumentalist Andrew Cronshaw betovert met...

Oud Anders 27-10-2024

Het lijdt geen twijfel: de Iraakse/Assyrische Munir Bashir (...

Oud Anders 20-10-2024

De in Japan geboren percussioniste Mari Yoshinaga vormt same...

Oud Anders 13-10-2024

Met de elektroakoestische en elektronische componist Bernard...

Oud Anders 06-10-2024

De componist Veljo Tormis uit Estland, die leefde van 1930 t...

Oud Anders 29-09-2024

Het Alhambra is een van de best bewaarde architecturale scha...

Oud Anders 22-09-2024

Over de Italiaanse dichter en componist en Bellerofonte Cast...

Oud Anders 15-09-2024

De Fransman Carlos Salzedo, die leefde van 1885-1961, wordt ...

Oud Anders 08-09-2024

Mijn naam is Stephan Severin. Ruim dertien jaar heb ik het m...

Oud Anders 30-06-2024

Trompettiste Kate Amrine verenigt alles wat modern is in haa...

Oud Anders 23-06-2024

De Japanse percussioniste Kuniko Kato staat bekend als een u...

Oud Anders 16-06-2024

Wanneer u aan cello’s denkt, zult u associaties hebben met...

Oud Anders 09-06-2024

Ariondela is een vrouwelijk A-Capella-trio uit Noord-Italië...

Oud Anders 02-06-2024

De Tsjechische componist Leoš Janáček was een van die mus...

Oud Anders 26-05-2024

Enrique Granados (1867 – 1916) was een van de belangrijkst...

Oud Anders 19-05-2024

De Franse multi-instrumentalist Mathias Duplessy begon als z...

Oud Anders 12-05-2024

Dirty And Light is een samenwerking tussen de inmiddels lege...

Advertentie

© 1986 - 2024 Stichting Lokale Omroep Almelo