Donderdag 17 oktober 2013
De componist Victor Gama duidt zijn zelfgebouwde muziekinstrumenten aan met de verzamelnaam Pangeia Instruments. Daarmee verwijst hij naar de geografische situatie van onze planeet zoals die ongeveer 250 miljoen jaar geleden bestond. Pangea omvatte alle landmassa van de aardbol en was een groot, aaneengesloten geheel. De filosofie achter deze naamgeving laat zich raden: Gama componeert stukken die hun bestaan niet uitsluitend ontlenen aan de tradities van een bepaald continent. Zijn muziek kan dan ook niet ondergebracht worden onder blues, jazz, etnisch, westers klassiek of welk ander genre dan ook; het is een universele taal die hij wil spreken.World muziek dus? Dat label mag misschien kloppen in de zin dat Gama tracht de hele wereld tot zijn publiek te rekenen. De muziekliefhebbers onder u weten echter dat de naam ‘World’ nogal ongelukkig gekozen is. Het gooit namelijk muziek van zeer uiteenlopende kwaliteit op een hoop. Hoogstaande, eeuwenoude tradities uit Azië en Afrika worden eronder verstaan, maar ook zeurende synthesizer riedels die weinig om het lijf hebben. Dat laatste kennen we ook wel als New Age. Vaak betreft het hier muziek die en masse geproduceerd wordt en die men voor een paar euro per cd bij de drogist kan kopen.
De composities van Victor Gama hebben beslist meer diepgang dan New Age. Zijn muziek staat voor groei en ontwikkeling. Hij ontwerpt instrumenten en componeert aan de hand van de klanken welke hij tijdens het bouwproces vindt. Het aldus ontstane stuk leert hem vervolgens welke klanken hij eventueel nog nodig zou hebben om tot een harmonieuzer geheel te komen. Hij past daarop het instrument weer aan. Zodoende beschrijft Gama met zijn muziek en instrumenten in feite een nimmer aflatende cyclus. Bouwen en componeren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar wederzijds.
Aanstaande zondag laten wij u in Oud Anders een tweetal composities van Gama horen. Het tweede nummer wordt op de toha uitgevoerd. Dit is een uniek snaarinstrument dat eventueel door twee muzikanten tegelijkertijd bespeeld kan worden. De aan weerszijden met snaren bespannen staander ziet er oogstrelend uit. Gama is een veelzijdig talent: niet alleen behaalde hij een graad in de muziek, maar ook in visueel design. Daarnaast is hij technisch stevig onderlegd. Bepaalde onderdelen van de toha werden met CADCAM en 3D printer gerealiseerd.
Hieronder ziet u een clip van een optreden van Gama tezamen met de harpiste Salomé Pais Matos in het Concertgebouw te Amsterdam.
Een van de foto’s onderaan de pagina tonen nog wat meer instrumenten van Gama.
Playlist OUD ANDERS, zondag 20 oktober 2013
01. Fuel the Fire - Sarah Jarosz - 3.32
02. Mundo de Aventura - Victor Gama - 4.22
03. Intrinsic Spin - Elliott Sharp - 4.58
04. Ribs - Lorde - 4.18
05. Nice Work If You Can Get It - Thelonious Monk - 5.17
06. Ripples From The Bang (fragment) - Bernard Lang & Elliott Sharp - 4.27
07. Lied des Waldmächens - Antonio Salieri - 2.32
08. Running with the Herd - Victor Gama - 1.53
09. Naufragée du Tendre - Kate & Anna McGarriggle - 3.46
10. Where Flames a Word - The Crossing - 1.05