Donderdag 3 oktober 2013
Lorde in Oud Anders? Jazeker. De klanken die we in ons programma laten horen zoeken regelmatig de grenzen op van wat de meesten nog als muziek ervaren. We verkennen de wereld van het geluid tot in haar verste uithoeken en houden van extremen, maar dat wil niet zeggen dat we ‘van de wereld af’ zijn. Als er zich een nieuw fenomeen in de mainstream van de pop/rock aandient, valt ook ons dat op. Lorde dus. Deze stage name heeft ze zelf gekozen en is even simpel als briljant. “Het is de vrouwelijke vorm van Lord”, aldus de piepjonge zangeres uit Nieuw Zeeland. Zoiets bestaat natuurlijk niet; het is een neologisme dat zomaar aan het brein van een zestienjarige tiener ontsproten is. En daarmee heeft ze zich fraai afgezet tegen de beroemdste Lady in de popwereld. U weet wel, Gaga. Lorde versus Lady.
Om haar maar direct met de Amerikaanse diva te vergelijken: wel degelijk komen een aantal elementen van haar muziek uit de trukendoos van de electropop, het genre waar Gaga patent op lijkt te hebben – maar daarmee houdt elke gelijkenis op. Zo is Gaga’s manier van zingen overduidelijk gevormd door de rijke Amerikaanse traditie van R&B en Soul; een maximum aan expressiviteit wordt gekoppeld aan een grote toonvastheid. Denkt u maar aan zangeressen als Whitney Houston of Mary J. Blige. Lorde’s stijl lijkt echter eerder beïnvloed te zijn door alternatieve stromingen zoals Nu-Folk en Indie. Dit zeggen we heel voorzichtig, want het kan nog alle kanten opgaan met een zangeres die zo ongeveer vanuit de wieg naar de top van de billboards is geschoten.
Zo snel is het inderdaad gegaan met Lorde. Alles bij elkaar heeft ze zich nog maar een paar maanden in de kijker gespeeld, maar ze is nu al trending topic op alle sociale media van het internet. Hoe gehaaid is de marketing strategie van de jongedame zelf, of die van de haar omringende managers? De keuze van haar originele naam zegt daar al iets over. Maar zoekt u eens de cover van haar EP The Love Club op. Gaat het te ver om in die portretschets een verwijzing te zien naar een van Leonardo da Vinci’s beroemdste schilderijen, Dame met Hermelijn? Het is een beeld dat in ons collectieve bewustzijn gegrift staat. Dat werkt.
Luistert u aanstaande zondag, AAFM/Oud Anders, tijdens de uitzending van 22.00 tot 23.00 uur naar het nummer Still Sane van haar zojuist verschenen album Pure Heroine. Het is nog geen hit, maar dat komt nog wel. Het is interessant om te horen hoe het meisje zich nu al bezig houdt met de gevolgen van haar plotseling verkregen roem. Wat doet zoiets met iemands persoonlijkheid?
Een zin uit de tekst van de song stelt ons gerust. Lorde zal proberen het evenwicht te bewaren: “I won’t be her, tripping over on stage”. Over wie ze het hier heeft staat niet vast, maar onvermijdelijk doemt hier het beeld op van….? Vult u zelf wat namen van letterlijk en figuurlijk vallende sterren in.
Hieronder een clip met de hit Royals, waarmee het allemaal begon.
Playlist OUD ANDERS, zondag 6 oktober 2013
01. This Heaven - David Gilmour - 4.24
02. Blauwbaards Burcht: De Tweede Deur - Bela Bartok - 4.12
03. Theme from After the Fall - Mother Mallard's Portable Masterpiece - 4.47
04. Agnus Dei - Rufus Wainwright - 5.05
05. J.S. Bach: Partita Nr. 2 in d - IV. Gigue - Zino Francescatti - 4.04
06. Still Sane - Lorde - 3.08
07. Happy End - Raghunath Manet - 5.37
08. Kleftes Palies (Hero Bandit Song of Olden Times) - Harisis - 3.00
09. Mibanga - Victor Gama - 5.00