Donderdag 30 juni 2022
Dagelijks doe ik mijn boodschappen in de nabijgelegen Albert Heijn in mijn woonwijk Windmolenbroek. Het is een gezellige supermarkt met vriendelijk personeel. Ook klinkt er daar gedurende de dag een niet onaardig muziekprogramma door de speakers. Een paar weken geleden hoorde ik in mijn Appie opeens ‘Purple Rain’ van Prince, die enorme megahit van zo lang geleden. Prince schreef en publiceerde de song in 1984. En wat zag ik? Al lopend door de gangen van de winkel trof ik overal mensen aan die de melodie spontaan mee neurieden. Jong en oud deed dat; klanten die ouder waren dan ik, of van dezelfde leeftijd, of juist veel jonger. Ik kreeg het fantastische gevoel dat Purple Rain iedereen van alle generaties verbond. Er heerste op dat moment een bijna magische sfeer in de winkel. Alsof iedereen van elkaar hield of zo, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Wat een mooie gebeurtenis.Deze uit het leven gegrepen anekdote geeft aan wat voor een gigantische impact de heer Prince Rogers Nelson heeft gehad – en nog steeds heeft – op de pop en rock van de laatste veertig jaar. Iedereen kent hem, iedereen vindt een of ander nummer van hem wel geweldig. Nu ben ik zelf altijd een beetje voorzichtig met het uitdelen van al te lovende woorden voor een kunstenaar in enige discipline, maar in het geval van Prince heb ik geen enkele twijfel: hij was een muzikaal genie die de wereld van de populaire muziek voorgoed veranderd heeft. Dat deed hij met een omvangrijke productie die constant op een zeer hoog niveau stond; een niveau waar de meeste artiesten van nu niet aan kunnen tippen. Wat mis ik die man toch. Hij bleef altijd verbazen en verveelde nooit. Hij had altijd wel iets nieuws te melden.
Iets nieuws? Jawel, met hoofdletters. Kijkt u eens terug naar de titel hierboven. U leest daar N.E.W.S van Prince. Nieuws van Prince, hm...nou kunt u dat natuurlijk verkeerd opvatten. Alsof Prince en de Here Jezus daarboven al jammend een show opvoeren voor God en de Heilige Geest, waarna ’s mans laatste compositie via een menselijk medium neerdaalt op ons ondermaanse (vergeef me mijn soms wat al te merkwaardige verbeelding). Ook zou u het kunnen interpreteren als een verkenning van Prince’s muzikale archief hier op aarde, dat nog steeds ontgonnen moet worden; er zullen waarschijnlijk nog heel wat platen van hem uitkomen. Dat hoop ik althans.
Maar nee, Ik heb het hier over iets anders. N.E.W.S gaat over een plaat die Prince maakte in 2003. De hoofdletters staan voor North – East – West – South, de vier composities die dit album telt, en die allemaal precies veertien minuten lang duren. Prince laat zich hier meer van zijn jazzy-achtige kant horen, met natuurlijk de nodige, typisch Prince-achtige funky elementen inbegrepen. Het maakt het album tot een fraai, origineel jazz gebeuren waar Miles Davis – een van die artiesten die door Prince bewonderd werd – zonder meer zijn goedkeuring aan gegeven zou hebben.
Prince speelt hier samen met drummer John Blackwell, toetsenist Renato Neto, bassist Rhonda Smith en saxofonist Eric Leeds. Wat de critici dan ook mogen zeggen, de heren maken er een feest van. Zondagavond draaien we in Oud Anders het nummer North van N.E.W.S...!
Let op: Oud Anders houdt een zomerstop van maandag 4 juli tot 4 september ’22. Na deze laatste uitzending van het seizoen hoort ons dus weer pas over twee maanden. Heb geduld.
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 03 JULI 2022 OP AAFM, 19.00 - 20.00 UUR
01 Overshadow (Nocturne) - Nicola Jappelli - 8.00
De Italiaanse gitarist en componist Nicola Jappelli hanteert verschillende stijlen, van minimalisme tot expressionisme. U hoort de gitariste Andrea Dieci zijn Nocturne Overshadow vertolken
02 N.E.W.S: North - Prince - 14.00
Jazzy, funky, bluesy, rockgrootheid Prince was alles tegelijk en dan nog met wat extra’s. Zijn album N.E.W.S uit 2003 bestaat uit vier delen die alle precies 14 minuten lang zijn: North, East, West, South. U gaat luisteren naar North
03 Madhya Gat In Jhaptal - Buddhadev Das Gupta - 9.34
De geleerden zijn het niet eens over de herkomst van het Indiase snaarinstrument de sarod. Sommigen denken dat het voortkwam uit een aantal oeroude Indiase instrumenten, anderen denken dat het afstamt van de Afgaanse rubab. Hoe dan ook, de klanken van de sarod zijn prachtig. Buddhadev Das Gupta is een meester op het instrument
04 Pléïades II. Métaux - Iannis Xenakis - 13.56
Hoe ver gezocht en ingewikkeld de hypermoderne muziek van de Griekse componist Iannis Xenakis ook is, zijn geluid boeit altijd. Samen met gelijkgestemden als bijvoorbeeld Luigi Nono en Karlheinz Stockhausen was hij een van de klanktovenaars van het naoorlogse tijdperk. U hoort een deel uit zijn beroemde Pléïades voor zes percussionisten, in dit geval uitgevoerd door slechts één persoon: de Japanse ster Kuniko Kato. In Métaux hoort u uitsluitend metalen instrumenten
05 Good Places - Beaver & Krause - 3.40
Het Amerikaanse duo Paul Beaver and Bernie Krause, als artiesten Beaver and Krause genoemd, speelden als een van de eersten op de door Robert Moog uitgevonden synthesizer. Good Places staat op hun album Gandharva uit 1971. Daarop komt de moog volop aan bod
06 8 Polonaises V. h-moll, Trio; La Reconciliation - Robert Schumann - 6.45
Ter afsluiting van ons uurtje Oud Anders, en ook ter afsluiting van het seizoen september 2021 tot juli 2022, draaien we het vijfde deel uit Robert Schumann’s Acht Polonaises. Het wordt voor u uitgevoerd door het pianistenduo Arnulf von Arnim en Elena Margolina