Donderdag 16 juni 2022
Er zijn van die muzikanten die het ene meesterwerk na het andere afleveren, en toch hebben slechts weinigen van hen gehoord. Iets dergelijks is het geval met folkzanger en gitarist Richard Dawson uit Newcastle upon Tyne, Noord-West Engeland. Hoe komt het dat men hem nauwelijks kent? Dat heeft alles te maken met de aparte muziek die hij maakt. Qua genre opereert Dawson in een niche van een niche. Zijn domein – folk - zal sowieso al zelden de top tien van de billboards halen, laat staan wanneer dat zogeheten avant-folk wordt, waarin er volop geëxperimenteerd wordt met dissonanten en andere afwijkingen. Het komt er kort gezegd op neer dat het grote publiek het soort wrochtsels dat aan het brein van Richard ontspruit niet goed kan volgen. We moeten er dan ook vanuit gaan dat de man niet bijster rijk zal worden.Hoe klinkt Richard Dawson? Tja. U kunt twijfelen of we hier met een gillende voetbalhooligan te maken hebben of met een begaafde zanger. Het is beide: Richard zingt met een enorme kracht, en die valse noten die er regelmatig in zijn songs te horen zijn legt hij hoogstwaarschijnlijk bewust aan. Datzelfde geldt voor zijn gitaarspel; zijn instrument raakte ooit beschadigd, en toen hij het ding liet repareren vond hij dat het een unieke sound gekregen had. Hij is er altijd op blijven spelen. Het geval klinkt alsof er een aantal snaren over-gespannen zijn, en andere nauwelijks gespannen. Met andere woorden, de combinatie van Dawson’s stem en zijn gitaar is een feest van wanklanken.
Wanklanken? Vals zingen en spelen? Dat kan niet veel zijn, denkt u nu. U vergist zich: wat u hoort is geweldig. Het is briljant, ongewoon en origineel. Zoiets heeft u nog nooit gehoord. Dat wil zeggen, u zou het wel gehoord kunnen hebben als u op 28 juni 2015 en 25 september 2016 toevallig inschakelde op Oud Anders. Op die data hebben we namelijk nummers van Dawson gedraaid, respectievelijk het fantastische ‘The Vile Stuff’ van zijn plaat Nothing Important (2014), en ‘The Ghost of A Tree’ van The Glass Trunk (2013).
Zondagavond wordt het nog excentrieker met twee nummers van zijn plaat Peasant. In de songs van dat album komen bewoners van het oud-Keltische rijk Bryneich in het noordoosten van Engeland aan het woord. Dit rijk bestond vóór de invasie van de Angelen (afkomstig uit het grensgebied van Duitsland en Denemarken), aan wie de Engelsen de naam van hun land te danken hebben. We horen onder anderen een wever, een wetenschapper, een soldaat, een prostituee en een bedelaar. Dawson creëert hier als het ware een soort Chauceriaanse vertellingen á la The Canterbury Tales, maar dan van een veel vroeger tijdstip: Bryneich bestond tot aan 600 AD. Geoffrey Chaucer schetste een beeld van de latere middeleeuwen, Dawson probeert hetzelfde te doen met een nauwelijks bekende landstrook van eeuwen eerder. We weten eigenlijk niets over het volk dat er woonde. In zoverre is Dawson’s plaat fictie. Zijn muziek is dat zeker; de klanken van de oude Kelten zullen voor altijd in nevelen gehuld blijven. Wat er tegenwoordig doorgaat voor Keltische muziek is ontstaan in de 18e en 19e eeuw en heeft waarschijnlijk weinig tot niets te maken met wat de oorspronkelijke Kelten maakten.
Richard doet het niet alleen op Peasant. U hoort een hele hoop klassieke instrumenten. Daarnaast maakt de toevoeging van een jongerenkoor in de songs die we u presenteren – Scientist en Weaver – er een dolle boel van. Folk of een voetbalfestijn? Allebei misschien, maar het is in ieder geval uitbundig vrolijk.
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 19 JUNI 2022 OP AAFM, 19.00 - 20.00 UUR
01 I'm Going to Make a Cake (from The Hours Soundtrack) - Philip Glass - 3.04
Een prachtig arrangement voor piano van Philip Glass’s ‘I’m Going to Make a Cake’, dat hij schreef als onderdeel van zijn soundtrack voor de Film The Hours. De pianiste is Katia Buniatishvili uit Georgië, inmiddels welbekend in Nederland
02 Get Away Jordan - Dorothy Love Coates & The Original Harmonettes - 3.05
Juist. Dit is gospel met hoofdletters. Dorothy Love Coates en haar groep The Original Harmonettes werden en worden aanbeden door de liefhebbers van het genre
03 Gravberget - Frode Haltli - 9.41
Frode Haltli is een Noorse accordeonist. Hij is actief op het grensgebied tussen jazz en volksmuziek. De compositie Gravberget staat op zijn album Avant Folk Two uit 2021. Originele muziek!
04 Madame George - Van Morrison - 9.43
Van Morrison’s Astral Weeks staat hoog in de top honderd van meest legendarische albums in de pop/rock geschiedenis. U hoort Madame George van dit album
05 Agnus (Give Us Peace) - Catherine Braslavsky - 5.34
De Franse klassieke zangeres en componiste Catherine Braslavsky is gespecialiseerd op middeleeuwse vocale muziek, tot en met Hildegard van Bingen. In haar eigen composities laat ze zich door deze oude muziek inspireren, maar doet er tegelijkertijd iets nieuws mee. Agnus vindt u op haar album Pilgrimage uit 2016
06 Jacqueline - Sarah Jarosz - 3.50
De Amerikaanse folkzangeres Sarah Jarosz hebben we de laatste weken zo vaak voorbij laten komen dat we haar voor de trouwe luisteraar niet meer hoeven te introduceren. Ze zingt geweldig en speelt uitstekend gitaar en banjo. De Song Jacqueline staat op haar album Undercurrent uit 2016
07 Scientist - Richard Dawson - 4.48
- zie artikel -
08 Transcendence - Joel Lyssarides, Rasmus Svenssson Blixt & Niklas Fernqvist - 6.48
Pianist Joel Lyssarides, drummer Rasmus Svenssson Blixt en bassist Niklas Fernqvist brengen melodieuze, hedendaagse jazz die aangenaam in het gehoor ligt
09 6 Piezas Sobre Cantos Populares Espanoles No. 6. Zapateado - Enrique Granados - 4.27
Granados….als u van Spaanse romantische muziek houdt, mag hij niet in uw verzameling ontbreken. De chinese gitariste Xuefei Fang brengt hier een arrangement van Zapateado uit de 6 Piezas Sobre Cantos Populares Espanoles
10 Weaver - Richard Dawson - 5.57
- zie artikel -