Donderdag 19 mei 2022
Wanneer u bovenstaande titel leest, zou u zich wellicht kunnen afvragen waar het dit keer over gaat in ons programma Oud Anders. Wel, precies daarover: Viva la Selva! - over het woud dus. de Britse elektroakoestische componiste Natasha Barrett trok in 1999 naar Centraal-Amerika in het kader van een wetenschappelijk onderzoek naar de geluiden in een jungle, maar ook met de bedoeling om die klanken te gebruiken voor een muzikale compositie. En zo liet ze, verspreid over een aantal dagen en nachten, een recorder in totaal 24 uur draaien. Ze nam alles op wat er te horen viel en bewerkte de geluiden naderhand in de studio. Verder was het een kwestie van digitaal knippen en plakken om er een collage van te maken die een bepaalde muzikale impact had.Wat hoort u nu precies in Viva la Selva? Barrett zelf heeft het over insecten, vogels, kikkers, apen en nog een hele hoop andere wezens die niet altijd even duidelijk te definiëren zijn. Ook heeft ze het gebrom van een vliegtuigje meegenomen in haar compositie. Wat haar vooral verbaasde was dat er patronen van geluiden te ontdekken vielen waar het de levende wezens betrof. Met andere woorden, de verschillende species leken merkwaardig genoeg in een soort logisch verband op elkaar te reageren. Op die manier bestaat de akoestische omgeving van de jungle dus niet zozeer uit een willekeurige, chaotische brei van klanken, maar ligt er een soort organisatie aan ten grondslag. Voer voor biologen, natuurkundigen, en zeer zeker ook voor muzikanten. Die laatste categorie wil immers maar al te graag de zaken organiseren.
We nemen aan dat Barrett nog wat geluiden van eigen maaksel aan het geheel heeft toegevoegd. Ze heeft in ieder geval zo hier en daar het geschreeuw van een aap vervangen door de menselijke stem. Dat is op zich wel een goed doordachte zet; we zouden kunnen zeggen dat Barrett hiermee aan wilde geven dat de mens onderdeel uitmaakt van het Grote Buiten. We zijn er onlosmakelijk mee verbonden. Negeren we deze notie, dan krijgen we vroeg of laat de rekening gepresenteerd. Vroeg, inderdaad; na zo’n 250 jaar industriële revolutie is de natuur er als de kippen bij om ons de kous op de kop te geven. We zijn te ver gegaan, en ons aller moeder corrigeert dat. Laten we vooral niet denken dat we de laatste schakel in de evolutie op deze planeet zijn. Als het puntje bij paaltje komt gooit de aarde het over een andere boeg en heeft homo sapiens het nakijken.
Viva la Selva!, dat u kunt vinden op het album Isostasie uit 2008, duurt ca. 17m30s. Dat is een lange zit, maar benadert u het niet als een gewoon muzieknummer. Draai het liever zachtjes op de achtergrond wanneer u buiten in de tuin van een zoele zomeravond zit te genieten. Dan kunt u het in feite keer op keer draaien zonder dat het ooit verveelt.
We gaan niet al te zeer uitweiden over de componiste Natasha Barrett. Slechts dit: ze is op dit moment een van de meest gelauwerde elektroakoestische musici die er rondlopen op deze aardbol. We kunnen er niet aan beginnen om alle prijzen te noemen die ze inmiddels in de wacht heeft gesleept. Wel vermelden we haar awards die ze toegekend kreeg tijdens de competitie voor elektroakoestische muziek te Bourges, een evenement dat mag gelden als het Cannes van haar specifieke genre. Ze is Britse van geboorte, maar werkt en woont al jaren in Noorwegen.
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 22 MEI 2022 OP AAFM, 19.00 - 20.00 UUR
01 Dance/Dream/Death - Terry Bozzio - 4.31
Terry Bozzio, voormalig drummer van Frank Zappa, is uiteindelijk solo gegaan en heeft een paar geweldige albums afgeleverd. U hoort Dance/Dream/Death van zijn plaat Drawing The Circle. Dat is nog eens drummen!
02 Tears - Bent Lorentzen - 6.07
De Russische accordeoniste Alevtina Nikitina speelt hier een werk van de Deense componist Bent Lorentzen. Het heet Tears, en is een staaltje van accordeon virtuositeit dat u vaker zou willen horen
03 Pika - Kaja Draksler - 4.52
Onze favoriete jazzpianiste van dit moment, de nijvere bij Kaja Draksler die aan de lopende band platen produceert, heeft in 2022 een nieuw album met solo pianomuziek van haar hand uitgebracht. We gaan van ‘In Otherness Oneself’ alles draaien. Pika is het vierde nummer van deze plaat dat we aan bod laten komen
04 On The Road - Buddy Guy - 4.11
Moeten we over Buddy Guy nog heel veel zeggen? De man heeft een grote invloed uitgeoefend op de poprock vanaf de jaren ’60. On the Road is van zijn album Living Proof uit 2010. Hij is bijna 86 nu, maar blijft bezig zo lang hij nog kan
05 Mogotigiya - Mamadou Diabaté - 5.00
Mamadou Diabaté uit Burkina Fasso is een van de beste balafoonspelers ter wereld. De balafoon is de Afrikaanse voorloper van de marimba, met kalebassen onder de toetsen gebonden
06 Viva la Selva! - Natasha Barrett - 17.34
- zie artikel -
07 If I could Tell You - Rudolf Escher - 3.37
Rudolf George Escher, die leefde van 1912 tot 1980, was een Nederlandse componist en muziektheoreticus. Hij schreef composities voor kamermuziek en orkesten, vocale composities en één werk voor elektronica. Escher was daarnaast ook dichter, schilder en essayist. Hij was familie van de wereldberoemde kunstenaar Maurits Escher. U hoort een koorwerk van Rudolf, getiteld ‘If I Could Tell You’, uitgevoerd door het Nederlands kamerkoor
08 Clarinas y Trompetas - Gaspar Sanz - 7.10
Componist Gaspar Sanz, een priester uit Aragon, heeft veel betekend voor de ontwikkeling van de klassieke muziek voor gitaar. U gaat luisteren naar zijn Clarinas y Trompetas, waarin luitspeler en gitarist Rolf Lislevand het voortouw neemt
09 Morning - Sarah Jarosz - 3.28
De critici zijn vol lof over het meest recente album van de Amerikaanse folkzangeres Sarah Jarosz, getiteld Blue Heron Suite. Alles van haar wordt overigens warm onthaald; zo goed is ze. Ze zingt geweldig en weet haar weg op diverse instrumenten, de banjo voorop. We willen in de komende weken dit hele album draaien; een tweetal nummers van de plaat hebben we u al laten horen in deze maand mei . We sluiten de uitzending dus af met een derde song van Blue heron Suite. Het heet Morning