Donderdag 31 maart 2022
Rusland beweert dat het zijn troepen rond Kiev gaat verplaatsen naar de Donbas regio in Oost-Oekraïne, alwaar het de pro-Russische bevolking gaat ‘bevrijden’. We kunnen er op wachten: het hele gebied wordt binnenkort zonder aanzien des persoons platgebombardeerd. Stelt u het zich al voor? Een braaf opaatje zwaait wanhopig met een Russische vlaggetje naar de binnentrekkende tanks en ziet have en goed in vlammen opgaan, want volgens de helden uit grootmoedertje Rusland heeft hij immers vast wel ergens een neo-nazi in de kast verborgen. Poetin, die een maand geleden de onafhankelijkheid van het oostelijke deel van de Oekraïne erkend heeft, gaat een bufferstaat creëren die na afloop van zijn ingrijpen verworden zal zijn tot een spookland waar niemand meer kan of wil wonen. Als Kiev de regio eventueel mocht afstaan, moet die verpulverde strook land Rusland dan de nodige bescherming bieden tegen de oprukkende NAVO? Jawel. Zet er maar een stel jaknikkende clowns neer die regerinkje spelen temidden van de rokende puinhopen, als ook een troepenmacht van kindsoldaten die een bosje afgebrande treurwilgen het Russisch volkslied trachten bij te brengen. Goede vraag: zouden de Russen de heropbouw betalen van wat ze binnenkort kapot gaan gooien? Ik betwijfel het. Dat geld hebben ze niet meer.Kortom, dit alles is een volstrekt zinloze onderneming. Niets of niemand heeft er baat bij. In de eerste plaats de hele Oekraïne niet; Rusland niet, de EU, VS en NATO niet, en China staat evenmin te juichen. Poetin lijkt op de gemene pestkoppen zoals we die allemaal wel eens in onze jeugd hebben meegemaakt; ze pakten ons het speelgoed af en trapten het aan diggelen, om geen andere reden dan dat het niet van hen was. Bah.
Bij deze onderschrijf ik Joe Biden’s opmerking dat zijn collega in het Kremlin niet aan de macht mag blijven. De Amerikaanse president stak zijn walging niet onder stoelen of banken. Diplomatiek was het niet, maar wel oprecht. Hij zei wat iedereen dacht.
Tot zover mijn berichtgeving over de gang van zaken in het oosten van ons continent. Ik kan tot mijn spijt niets doen om de verschrikkingen aldaar tegen te gaan. Veel meer dan af en toe wat Oekraïense plaatjes draaien zit er voor mij niet in. Laat ik met u afspreken dat ik vanaf nu wekelijks een nummer uit ‘de graanschuur van Europa’ laat horen. Dit totdat de oorlog afgelopen is. Wat de muziek betreft wordt dat beslist niet saai. Net zoals in het westen houden ze in de Oekraïne van elk genre dat de muziek te bieden heeft, zoals ik drie weken geleden al op deze pagina vermeldde. Vooralsnog blijven we in de uitzending van zondag bij de populaire neo-folkgroep DakhaBrakha, waarvan ik op 13 maart ’22 de song Nad Dunaem presenteerde. Dat wordt zondag het nummer ‘Oy Ishov Chumak’ van hun in eigen beheer uitgegeven album Shlyach, dat zoiets als ‘weggetje’ betekent. De song, die we kunnen vertalen met ‘Zie, daar komt de chumak!’ heeft betrekking op de oud-Oekraïense rondreizende kruidenier die belangrijke goederen als zout, vis en graan afleverde. De chumak bezocht de dorpjes en stadjes met een ossenwagen. Iedereen was heel blij als hij kwam. Dan had men immers weer wat te eten. Tja. Het is een beeld uit een ver verleden, dat zomaar opeens weer realiteit kan worden in een aan flarden geschoten land. Rusland heeft namelijk besloten dat de Oekraïne terug moet naar de middeleeuwen.
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 03 APRIL 2022 OP AAFM, 19.00 - 20.00 UUR
01 Flux - Reflux - Melaine Dalibert - 5.44
Pianomuziek van een Franse componist die wiskundige algoritmes gebruikt voor zijn werken. Krijgen we hier te maken met bizarre klanken? Nee, helemaal niet. We horen hier een soort aangename minimal music
02 Nobody Knows the Way I Feel This Morning - Dave van Ronk - 3.55
Blanke folkzanger Dave van Ronk klonk als de grote bluesartiesten van vóór zijn tijd. Nobody Knows the Way I Feel This Morning is van zijn album Sunday Street uit 1976
03 Beacon - Claire Chase & Rand Steiger - 9.35
Een compositie voor dwarsfluit die digitaal bewerkt werd. Claire Chase is een promotor van moderne muziek voor haar instrument. Ze vertolkt hier een stuk van de Amerikaanse componist Rand Steiger, die de nabewerking op de computer voor zijn rekening neemt
04 Oy Ishov Chumak - DakhaBrakha - 8.23
- zie artikel -
05 Op. 8 Sonata Quarta per il Violino per Sonar con Due Corde - Biagio Marini - 8.55
Harpiste Flora Papadopoulos verblijdt ons met een fraai arrangement van een werk van Biagio Marini (1594 – 1663), een vioolvirtuoos uit het Italiaanse Brescia die het technisch repertoire van de viool flink heeft uitgebreid
06 Hymne Serbe, Belgrade - anoniem (archief Nicolas Bouvier) - 4.22
Nicolas Bouvier was een Zwitserse wereldreiziger die een aantal bekende boeken geschreven heeft over de plaatsen die hij bezocht. Ook nam hij nog wel eens muziek op die hij ter plaatse aantrof. Dat laatste deed hij als amateur; hij beschouwde zichzelf niet als een muzieketnoloog. Van de gerestaureerde tapes uit zijn muziekarchief hoort u een Servische hymne uit Belgrado
07 L'imposteur - Lafawndah - 4.58
Lafawndah moet vooral doorgaan met het maken van hypermoderne pop, ze weet steeds weer te verrassen. L'imposteur vindt u op haar album The Fifth Season uit 2020
08 Late Lament - Mark Turner - 6.09
De Amerikaanse saxofonist Mark Turner, een ervaren side-musician en bandleader, maakt goed in het gehoor liggende jazz. Relaxed, mellow, smooth: Late Lament is van zijn album Ballad Session (2000)
09 Bagatelle #218 - John Zorn & Ikue Mori - 4.13
John Zorn en de Japanse drummer en laptopkunstenares Ikue Mori kunnen bogen op een langdurige muzikale relatie. Hier hoort u haar Zorn’s Bagatelle 218 vertolken. De volledige 4cd met Bagatelles van John Zorn, uitgevoerd door diverse artiesten, verscheen in 2021 als een van de vele publicaties die hij deed in dat jaar. We weten het: Zorn slaapt nooit