Donderdag 27 mei 2021
Heeft u wel eens een serieus één op één interview met Bob Dylan gezien? Ze zijn er niet veel, want de man heeft het gezemel van journalisten tijdens zijn carrière zo veel mogelijk ontweken. Maar wanneer de camera vis-à-vis op zijn gezicht gericht wordt, kijk dan eens naar die kleine, helder lichtblauwe oogjes van hem: ze staan altijd messcherp. Daaruit alleen al zou je kunnen afleiden dat deze artiest over een groot analytisch vermogen beschikt. Hij ziet wat er in de wereld gebeurt, zet er zijn vraagtekens bij en is gezegend met een talent om zijn observaties met een aansprekende melodie te illustreren. Daarnaast kan hij schrijven als weinig andere troubadours; in een zinnetje van zeven woorden kan hij een kosmos van waarheden onthullen. Nou lukt hem dat niet altijd. Er zijn genoeg lyrics van Dylan bekend waar nauwelijks een touw aan vast te knopen valt. Mogelijk had zijn gebruik van LSD daar wat mee te maken. Maar Dylan op zijn best is geweldig goed. Als taalkunstenaar lijkt hij misschien nog wel het meest op de 17e eeuwse visionaire dichter William Blake. Ook die schreef stapels onbegrijpelijke wartaal waar de exegeten zich nog steeds over buigen, maar in onder andere zijn Songs of Innocence & Experience wist hij de dingen onnavolgbaar raak te omschrijven. Gelooft u me, een paar woordjes van Blake kunnen uw leven veranderen. Die van Dylan kunnen dat dus ook. Het is een gave die hem deels aan kwam waaien, maar die hij toch ook ontwikkelde door als puber hele bibliotheken te verslinden. Het jochie dat rond 1961 zijn opwachting maakte in de folkwereld van New York was op de leeftijd van twintig jaar vrijwel even belezen als een professor. Er bestaat geen artiest die een grotere invloed op pop en rock heeft uitgeoefend dan Bob Dylan, in die zin dat hij met zijn knappe teksten de populaire genres in de muziek de status van serieuze kunstuiting heeft gegeven. Wat hij liet horen ging verder dan wat gezeur over kalverliefdes waarop onze westerse pophelden hun publiek aanvankelijk trakteerden. Dylan wilde mensen tot nadenken stemmen over de misstanden in deze wereld. Natuurlijk deden voorgangers als Woody Guthrie en Pete Seeger dat ook, maar niemand verwoordde het beter dan Bob.
Toen de Beatles met hem in contact kwamen was er sprake van wederzijdse bewondering: Bob was begeesterd door de vernieuwing die de Britse jongens aanbrachten in de muziek, en die jongens waren onder de indruk van Dylan’s poëtische gaven. Overigens liet de schurk uit Amerika de Fab Four en passant kennismaken met LSD, zo gaat het gerucht.
Toegegeven, we zouden kunnen stellen dat Dylan’s antwoord op de grote levensvragen nog steeds ‘in de wind aan het waaien is’. Hij heeft echter nooit gepretendeerd de oplossing te hebben. Dylan observeert slechts; hij blijft de eeuwige toeschouwer aan de zijlijn. Hij doet niet aan politiek. Een politicus meent het antwoord wèl te hebben en maakt er vervolgens een zooi van. Die fout zal Dylan niet maken. Hij zingt alleen maar.
Ter afsluiting: Bob Dylan is 24 mei j.l. tachtig jaar geworden. Het is een feit waar een programma als Oud Anders niet omheen kan. We stellen het met enige weemoed vast: tachtig...wat een leeftijd. Laten we hopen dat Don McLean’s lofzang op Buddy Holly, ‘The Day the Music Died’ of ‘When the Music’s Over’ van The Doors voorlopig nog ver in het verschiet liggen voor de grote bard van de westerse wereld. Want reken maar dat dergelijke woorden gebezigd gaan worden wanneer Bobbie het tijdelijke voor het eeuwige verwisselt. Moge hij honderdentien worden! Als dat lukt, dan komen er vast nog wel wat bijzondere platen van zijn hand. Zijn stem kan dan wel aan erosie onderhevig zijn, maar zijn melodieën en teksten blijven boeien.
Zondagavond rond 19.34 hoort u het nummer Key West van Dylan’s in juni 2020 uitgegeven album Rough and Rowdy Ways. Critici hebben het al geprezen als veruit de beste song van de plaat, en ook een van de beste songs van 2020. Hij kan het nog steeds, deze man op leeftijd.
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 30 MEI 2021 OP AAFM, 19.00 - 20.00 UUR
01 So in Love - Milt Jackson - 3.14
Vibrafonist Milt Jackson laat horen hoe er met het instrument van zijn keuze omgegaan moet worden. So In Love is van zijn album Ballads and Blues uit 1956
02 Eclipse - Dominic Miller (Zsofia Boros) - 2.48
Fraaie gitaarmuziek gecomponeerd door de vaste begeleider van Sting. Dominic Miller is overduidelijk ook thuis in het modern-klassieke genre. Gitariste Zsofia Boros voert het voor u uit
03 Usha - Debashish Bhattacharya - 11.47
De slide gitaar is niet onbekend in India, ook al is het daar geen traditioneel instrument. Het kwam in de jaren ’40 van de vorige eeuw overwaaien vanuit Hawai. Daarna zijn er verscheidene veranderingen aangebracht op deze gitaar. Debashish Bhattacharya is een maestro op het instrument
04 Say It Loud: I'm Black & I'm Proud (Part 1) - James Brown - 3.01
Dit nummer van James Brown zou in deze tijden van de Black Lives Matter movement wel eens wat vaker gedraaid mogen worden…
05 Canta la Cicaleta - Stefano Landi - 5.25
De Italiaanse barok componist Stefano Landi schreef een fraai lied dat hij ‘de zang van de cicade’ noemde. De cicade is een soort insect dat het midden houdt tussen een krekel, sprinkhaan en vlieg. Het beestje brengt een opvallend geluid voort; er zijn meerdere muzikanten die hierdoor geïnspireerd werden. Landi’s Canta la Cicaleta wordt hier vertolkt door het ensemble l’Arpeggiata onder leiding van Christina Pluhar
06 Sotto l'Ombrellone - Kaja Draksler & Matiss Cudars - 5.35
Free jazz? Avant-garde? Postmodern klassiek? Sotto l'Ombrellone is van alles een beetje. De spectaculaire pianiste Kaja Draksler uit Slovenië gaat haar eigen weg, samen met Matiss Cudars. Hij is eigenlijk een jazz gitarist, maar bespeelt in dit nummer van alles en nog wat
07 Key West (Philosopher Pirate) - Bob Dylan - 9.34
Een eerbetoon aan Bob Dylan, die onlangs tachtig jaar oud geworden is. Vooralsnog lijkt hij er nog niet mee op te houden, getuige zijn laatste album Rough and Rowdy Ways uit juni 2020. Van die plaat hoort u het nummer Key West
08 Everyday Ringing - anoniem - 3.04
Kerkklokken zijn belangrijk in Rusland; ze worden zeer regelmatig geluid omdat de gelovigen in dit land menen dat daarmee het kwaad wordt afgeweerd. Met Everyday Ringing wordt de liturgie van de dagelijkse mis ingeluid
09 Half In - Frazey Ford - 5.05
Frazey Ford maakte deel uit van het inmiddels legendarische Canadese folktrio The Be Good Tanyas. Haar merkwaardige, hese stem was de meest opvallende van de drie (vier eigenlijk, als we die van eerste-uur lid Jolie Holland meetellen. Frazey moest dus wel solo gaan, en dat deed ze. De song Half-in is van haar plaat Obadiah
10 Maria Suesse Meichdekyn - Ave Maria gratia plena - Ala Aurea/Ars Choralis Cöln, Maria Jonas - 6.08
Maria, zoet maagdje, gegroet Maria vol van genade. Zo moeten we de titel van dit lied vertalen dat door een anonieme componist geschreven werd in het Duitse Rijnland omstreeks 1500. Ala Aurea en Ars Choralis Cöln o.l.v. de sopraan en dirigente Maria Jonas zijn hier aan het woord