Donderdag 20 mei 2021
Hier in Oud Anders zijn we nogal slecht in het voorspellen van de uitkomst van sportieve of muzikale competities. We zitten er meestal naast. De atleten en artiesten op wie we ons geld zouden inzetten winnen het eigenlijk nooit. Toch willen we op deze pagina een paar dingen zeggen over het Eurovisie Songfestival dat momenteel in Ahoy gehouden wordt.Ten eerste heeft dit roemruchte evenement onze belangstelling omdat het een van de eerste grote happenings is die er in deze tijden van pandemie weer mogen en kunnen plaatsvinden. Eindelijk! En een happening is het; als u al wat minder belangstelling mocht hebben voor de muzikale inhoud van het gebodene, dan kunt u altijd nog genieten van de dia-, laser- en lichtshows die op u afgevuurd worden. Ik vraag me af of er soms een circus van hoogbegaafde technici bestaat dat in Europa van de een naar de andere editie trekt vanaf het moment dat er een nieuwe winnaar en locatie bekend is, of dat elk land het maar op eigen houtje moet zien te klaren wanneer het als eerstvolgende gastheer van het gebeuren wordt aangewezen. Let wel, hier in Nederland zouden we het alleen af moeten kunnen. Per slot van rekening is ons piepkleine strookje aan de Noordzee de geboortegrond van Philips, een bedrijf dat zo links en rechts vast nog wel ergens een magisch gloeilampje heeft liggen waarmee de zaken naar behoren opgeluisterd kunnen worden. Tot nog toe ben ik niet teleurgesteld; er valt heel wat te zien. Wat een spektakel!
Ten tweede wil Oud Anders niet de indruk wekken dat het een snobistisch programma is. Het Eurovisie Songfestival mag dan regelmatig het soort muziek herbergen waar je als liefhebber van de ‘betere’ klanken maar het liefst aan voorbij rent, maar dat hoort erbij. We moeten lachen, gieren, brullen - en huilen van ellende - om opeens onverwachts te kunnen genieten van een juweeltje in de bagger. En zo’n kostbaar kleinood is er altijd tijdens dit fantastische feest; meerdere zelfs, ook al moet je wel goed opletten. Een compositie van Bach zou immers ook zoek kunnen raken in de stortvloed aan triviale nonsens. Maar goed, elk zichzelf respecterend muziekprogramma zou aandacht moeten besteden aan het Eurovisie Songfestival. Zo hier en daar komt er iets aardigs langszij. Zoals waternimf Davina Michelle, die overigens niet deelnam aan het wedstrijdje.
Dit gezegd hebbende moeten we stellen dat het dit jaar zeer meevalt met de nonsens. Natuurlijk is het er nog steeds volop, maar zonder dat zou het feest niet hetzelfde zijn. We zijn nu eenmaal dol op al dat gekerm, op voorwaarde dat het gepaard gaat met een supernova aan lichteffecten. Is dat het geval, dan wordt zelfs een jengelende engel-met-zonnebril nog wat (Noorwegen).
Alle snode grappen terzijde, er viel heus wel het een en ander te genieten tijdens de eerste halve finale van dinsdag 18-05-2021. Het begon al vrij goed met de bijdrage van het in geel gehulde Litouwen. We hoorden een soort ‘understated’ disconummer dat gehaaid in elkaar zit. Het land zou het in de finale van zaterdag nog best eens goed kunnen gaan doen. Dit was beslist meer dan een gimmick. Er is in muzikaal opzicht wel degelijk over nagedacht.
En wat te zeggen over Samira Effendi van Azerbeidzjan? Ze bracht een aardig R&B nummertje, getiteld Mata Hari, en deed met haar verschijning onze Friese spionne eer aan. Benen als die van Samira zie je namelijk niet alle dagen voorbij komen. Welaan, zoiets mag ik in deze #MeToo tijden niet meer zeggen, maar waarom maakt men het de in principe vrouwvriendelijke mannen van deze wereld niet wat gemakkelijker door haar in een avondjurk tot aan de enkels op te laten treden? De jongedame heeft nu eenmaal prachtige stelten en wilde ze graag laten zien. Mijn ‘douze points’ zouden bijna naar haar gaan, ware het niet dat twee andere landen muzikaal gezien toch echt hoger scoorden. Welke?
Wat mij betreft waren dat Malta en de Oekraïne. Ook al trad ze als laatste op, ik begin nu even met Destiny Chukunyere van Malta. Ter vergelijking: er is veel te doen geweest over Davina’s pauzenummer. Het regende commentaren op twitter dat zij alle deelnemers naar huis verwezen zou hebben. De beste zangeres die niet meedeed? Nou...dat is niet terecht. Destiny zong op zijn minst even goed, en haar Engelse uitspraak was een stuk beter dan die van onze diva Davina. Haar gedegen R&B nummer gaat hoog eindigen, denk ik.
Voor mij was het optreden van Go-A uit de Oekraïne absoluut het hoogtepunt van de avond. Commentatoren in een Nederlandse ochtendshow (waaronder een professionele zangeres) deelden deze mening niet. Ze vonden het een eng nummer. Tja, dames en heren van dat panel, ga je eens verdiepen in zangtradities van het Slavische platteland. Kom er dan achter dat de band Go-A naadloos aansluit op de liederen die de boerenvrouwen van bijvoorbeeld Bulgarije, Rusland en Oekraïne al eeuwenlang zingen. Het enige verschil is de elektrische turbo die Go-A erop gezet heeft. Elektrofolk, zegt men dan; ik zou het liever speedfolk willen noemen. Zoiets kan vreselijke kitsch worden als je het niet goed doet, maar fenomenaal als je het wèl goed doet. En Go-A doet het goed. Wat mij betreft mogen ze winnen. Miljoenen leerlingen over de hele wereld denken er ook zo over wanneer ze zich op deze song een driedubbele beenbreuk dansen tijdens een schoolfeestje.
Go, Go-A!
...en waar blijft ons praatje over de uitzending Oud Anders van 23-05-2021...? Eh...neemt u voor deze keer genoegen met de tracklist hieronder. Daarin wordt beschreven wat u zondagavond verwachten kunt.
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 23 MEI 2021 OP AAFM, 19.00 - 20.00 UUR
01 Self Portrait - Tigram Hamasyan - 2.47
Tigran Hamasyan is een Armeense jazzpianist geboren in het jaar 1987. Van zijn album ‘For Yumri’ uit 2018 hoorde u de solo ‘Self Portrait’
02 Nightingale - Dina E Mel - 5.39
Het duo Dina E Mel staat voor de zangeres Dina Bušić en de klassieke gitariste Melita Ivković uit Kroatië. Ze vertolken voor u een vergeten lied van het Albanese Arbanasi volk dat in het begin van de 18e eeuw van het Skadarmeer naar het Zadar-gebied in Kroatië migreerde
03 Drummer’s Song - Vijay Iyer, Linda May Han Oh & Tyshawn Sorey - 6.47
Van het meest recente album van jazz professor Vijay Iyer, samen met contrabassiste Linda May Han Oh en drummer Tyshawn Sorey
04 Reuben - The Be Good Tanyas - 4.23
Een song van het Canadese folktrio The Be Good Tanyas, dat helaas niet meer bestaat
05 Organ Boogie - Barbara Dennerlein - 6.44
Het lijkt wat al te populair te beginnen, maar na ruim anderhalve minuut komt de Duitse organiste Barbara Dennerlein op stoom. Wat u dan hoort...
06 Anche il Mare è un Cielo - Bara Gisladottir & Skuli Sverrisson - 3.26
Contrabassist Bara Gisladottir en elektrisch gitarist Skuli Sverrisson, beiden uit IJsland en nogal wat jaartjes verschillend in leeftijd, schilderen hier een boeiend klankenpanorama. Dit hoort u niet elke dag
07 Nini - Dima Orsho - 7.30
Hidwa: Lullabies for Troubled Times, zo heet het album van de gerenommeerde Syrische sopraan Dima Orsho. Een voor de hand liggende titel voor een plaat gemaakt door een zangeres die uit Syrië komt. U gaat luisteren naar Nini
08 Ara Taksim - Alvin Curran & Cenk Ergün - 2.51
Wat of dit is? Topzware avant-garde waar u mogelijk de nodige moeite mee gaat hebben. Audio samples uit allerlei muziekgenres komen eraan te pas. Let u vooral op de prachtige stereo effecten
09 Torre Bermaja - Isaac Albeniz - 4.29
Isaac Albeniz schreef Torre Berjama als onderdeel van zijn 12 Piezas Características dat oorspronkelijk geschreven werd voor piano, maar in het arrangement voor gitaar veel populairder geworden is. Gitarist José Antonio Escobar vertolkt het voor u
10 Choral - Vincent Peirani, Michael Wollny & Michel Benita - 6.42
Accordeonist Vincent Peirani, pianist Michael Wollny en contrabassist Michel Benita maken muziek die folk en jazz verenigt op hun album Thrill Box uit 2013
11 Maria Rogatrix: Mij Lust te Loven Hochentlijc - 5.34
Het zou aardig zijn om te weten wie dit fraaie lied geschreven heeft, maar helaas, vooralsnog blijft het een anonieme compositie uit het Rijnland van ca. 1500. Het wordt uitgevoerd door Ala Aurea en zangeres Maria Jonas