Donderdag 11 maart 2021
We schrijven donderdag 11 maart 2021. Storm...? Nou, nee, niet echt. Maar het waaide wel hard. Dat begon al vroeg in de ochtend. Mijn allerliefste poes, natuurbeest als ze is, had blijkbaar de wind in haar koppie zitten. Ik was even vergeten dat dit merkwaardige diertje graag naar buiten wil wanneer het flink tekeer gaat. Ze vindt storm fascinerend, want immers dan gebeurt er een hele hoop. Ze ziet en hoort daarbuiten van alles en nog wat en vindt dat prachtig, op voorwaarde dat ze niet al te nat wordt. Als ik haar nu de gang naar buiten ontzeg omdat ik bang ben dat een regen van losgeraakte dakpannen en boomtakken haar eventueel zouden kunnen verwonden, dan wordt ze chagrijnig. En dus zet ze de aanval in. Zomaar, zonder duidelijke waarschuwing vooraf. Nu ja, in de loop der tijd heb ik wel een bepaalde duistere blik in haar ogen leren onderscheiden. Ik weet dan dat ik uitkijken moet. Ze kan opeens een snoekduik naar mijn armen en handen maken, met de klauwen en tanden gereed voor de strijd. Dat ik haar elke dag heerlijk te eten geef en haar een veilige haven biedt neemt ze op zo’n moment niet in overweging: pakken, die man. Hoogst unfair, maar wat wil je – ik heb hier met een andere soort te maken. Diep verborgen herbergt zo’n kat toch nog een spoor van wildheid in zich, en als de natuur roept, dan ben ik niet meer dan een zwak prooidier voor haar. Nu zal ze me niet echt als een smakelijk hapje beschouwen - dit gezien het onuitwisbare residu van zware tabaksrook op mijn huid – maar ze weet, ik sla niet terug. Nooit. Dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Ze kan me dus met gerust hart een mep geven.Lieverd, snertpoes, bedankt. Na jouw boze bui loop ik weer een weekje met pijnlijke rode schrammen rond, en de mensen maar denken dat ik aan zelfverminking doe. Nee hoor, het was slechts de kat die de kolder in d’r kop kreeg bij windkracht acht.
Met het samenstellen van dit muziekprogramma laat ik me dikwijls leiden door wat er speelt in de wereld in het algemeen en Nederland in het bijzonder. Op het moment van schrijven dien ik dus een ‘Ode To The Westwind’ te geven (de titel is een gedicht van Percy Bysshe Shelley), en hoe kan ik dat beter doen dan door een paar nummers uit te kiezen waar instrumenten als klarinetten en dwarsfluiten de boventoon voeren? Het waait, dus de muziek moet voortgebracht worden door luchtverplaatsing. En dat krijgt u te horen...moeten we er nog aan toevoegen dat het er behoorlijk woest aan toe gaat in de composities die we voor u gereserveerd hebben? Nee, natuurlijk niet. Als we in Oud Anders een storm willen laten horen dan mag u erop rekenen dat we daarvoor de juiste composities wel vinden. Zondagavond 14 maart tussen 19.00 en 20.00 uur mag u zich dus schrap zetten. Dat vindt u hoogstwaarschijnlijk niet erg, want anders zou u niet naar ons programma luisteren.
Zo beginnen we rond 19h06m19s met ‘Fu-e’ van John McCowen, een klarinettist die zich ten doel heeft gesteld om alle mogelijkheden en onmogelijkheden van zijn instrument te onderzoeken. Het heeft geen zin om te proberen zijn muziek te omschrijven; we zouden kunnen denken aan free jazz, avant-garde, modern klassiek of improv. Geen enkel label doet echter volledig recht aan wat u hoort. Het is gewoon John McCowen, die een razende potpourri van klanken over u uitstort. Komt dit nu allemaal van een simpele klarinet en contrabasklarinet af? We moeten er een bevestigend antwoord op geven. Het is puur akoestische muziek die u hoort op zijn album ‘4 Chairs In Three Dimensions’, ook al zou je haast denken dat er op zijn minst een paar synthesizers aan het werk zijn. Niet dus, McCowen doet het allemaal zelf.
Tegen 19h30m07s hoort u vervolgens de Chinees-Amerikaanse componiste Du Yun, door wie we hier in Oud Anders al geruime tijd in beslag genomen worden. We hebben de afgelopen tijd voornamelijk nummers gedraaid van haar album ‘Shark In You’, dat zich toelegt op moderne pop en rock. Oorspronkelijk is ze echter een klassiek georiënteerde artieste die al vele prijzen in de wacht heeft gesleept. In 2018 werd ze door de The Carnegie Corporation of New York geplaatst op de jaarlijks opgestelde lijst van 38 Great Immigrants, i.e. een soort award die toegekend wordt aan buitenlanders die zich in de VS vestigden en zich op een of ander gebied buitengewoon verdienstelijk hebben gemaakt. Du Yun, een dochter van eenvoudige Chinese fabrieksarbeiders, heeft een glorieuze loopbaan opgebouwd in haar nieuwe vaderland. Van haar hoort u het modern klassieke stuk ‘Run In A Graveyard’, te vinden op haar album ‘Dinosaur Scar’. Het is een compositie die een fikse storm laat horen, ontketend door de onnavolgbare dwarsfluitiste Claire Chase. Ja, en als er iemand is die dit doorgaans met liefelijke melodietjes geassocieerde instrument kan laten klinken alsof het de bazuinen uit de Apocalyps betrof, dan is het wel Claire Chase...wat een geweld. Mijn katje zou er wel pap van lusten.
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 14 MAART OP AAFM, 19.00 - 20.00 UUR
01 Sanctus - Komitas - 4.33
Fraaie koormuziek van Armenië’s nationale trots, de componist Komitas die krankzinnig werd toen hij de Turkse genocide op zijn volk aanschouwde
02 Fu-e - John McCowen - 5.46
- zie artikel -
03 Tangled Up in Blue (Take 3, Remake 2) – with bass - Bob Dylan - 6.50
Tangled Up in Blue is een van de beste nummers die Bob Dylan gemaakt heeft. Het staat op zijn album Blood on the Tracks, maar deze eindversie is niet degene die u gaat horen. Wat u dan wel hoort? Take 3, Remake 2 van deze song, zoals u het kunt beluisteren op de Bootleg Series Volume 14
04 Piano Trio No. 1 - II. Andante Lamentoso - Lera Auerbach - 5.55
Het Delta Piano Trio voert een werk uit van de Russische componiste Lera Auerbach, die al langere tijd in Amerika woont
05 Poison - Freya Ridings - 4.05
De twee nummers van Freya Ridings die we vorige week hebben gedraaid smaken naar meer. Poison van haar naar zichzelf genoemde album is wederom een ijzersterke song, puur en alleen omdat de jongedame geweldig mooi kan zingen
06 Run In A Graveyard - Du Yun - 13.00
- zie artikel -
07 Zimu-Leto Sosyonushka Byla Zelena - Dmitriy Pokrovskiy's Folk Music Ensemble - 4.36
Dmitriy Pokrovskiy was een muzieketnoloog die probeerde de authentieke volksmelodieën van Rusland te herontdekken. Hij richtte daartoe een ensemble op dat in de jaren ’70 van de vorige eeuw wereldberoemd werd. U hoort hen het lied Zimu-Leto Sosyonushka Byla Zelena vertolken
08 Carnaval de Venise Op.184- Maestoso, grazioso e moderato - Felix Godefroid - 7.22
De Belgische componist en harpist was in zijn tijd beroemd door heel Europa en het Nabije Oosten heen. Geniet u van zijn Carnaval de Venise Op.184, uitgevoerd door de Franse harpspeler Xavier de Maistre
09 Songs of Farewell: My Soul There Is A Country - Hubert Parry - 3.58
We sluiten de uitzending af met een derde koorwerk. Dit keer is het de beurt aan de Engelse componist Hubert Parry met een deel uit zijn Songs Of Farewell, te weten My Soul There Is A Country