Donderdag 4 maart 2021
De term ‘legende’ bezigen we meer dan eens in ons programma Oud Anders. Dat is niet heel verwonderlijk; we proberen u wekelijks de beste, de grootste en de meest bijzondere muzikanten uit de geschiedenis te presenteren, om welke tijd, plaats of genre het dan ook gaat. Als presentator van een dergelijk muziekprogramma kom je dan heel wat sterren tegen die je wilt laten horen, terwijl je er je bewust van bent dat je minstens 90% van de rijkdom die de muziek ons biedt overslaat. Dit doodgewoon omdat je niet alles in de gaten kunt houden wat deze kunstdiscipline voor ons in petto heeft.Johnny Guitar Watson is zo’n legende. De gemiddelde muziekliefhebber zal niet een-twee-drie meer weten wie hij ook alweer was, maar rekent u erop dat hele volksstammen gitaristen zich zeer bewust zijn van ’s mans bestaan. Hij heeft een invloed gehad op alle moderne rock muziekstromingen op een manier waar je ‘U’ tegen zegt. Watson was een van die ware artiesten die zichzelf konden heruitvinden. Hij begon als bluesgitarist, maar paste zijn stijl in later jaren zodanig aan dat we hem een van de pioniers van de funk mogen noemen. Jazeker, Johnny Guitar Watson was ‘funky as hell’.
Watson’s vaardigheid op de gitaar werd naast die van Jimi Hendrix gezet. Voor zover wij het oeuvre van beide heren kennen gaat dat niet echt op. Hendrix was met zijn muzikale experimenten ergens hoog in de stratosfeer aan het kunstschaatsen, terwijl Watson toch eigenlijk aards bleef. Het geluid van Johnny was echter zo vet als het maar worden kon, met een tikje ranzigheid aan de randjes misschien – maar nou juist dat maakte zijn spel extra aantrekkelijk. Stoute Watson. We kunnen ons gevoeglijk afvragen hoeveel kindertjes er geconcipieerd werden terwijl de klanken van ‘Ain’t That A Bitch’ of ‘Bow Wow’ door de luidsprekers schalden. Ja, Johnny was sexy. Dat wisten ook de vele vrouwen die hij in zijn leven om zich heen verzamelde. Nee, de man maakte de andere sekse niet tot zijn beroep, ook al zou je haast zeggen dat zijn manier van kleden hem bestempelde tot het soort types van twijfelachtig allooi zoals die in misdaadfilms van de jaren ’70 en ’80 wel geportretteerd werden: Afro-Amerikaanse pimps in peperdure pakken, zonnebrillen op, met een fortuin aan ringen aan hun vingers. Nee, hij zag er zo uit, maar we gaan er vanuit dat Johnny Guitar Watson een door en door fatsoenlijk man is geweest met een groot respect voor vrouwen. Eh...vast wel.
Aan bravoure had Watson geen gebrek. Werd hij tijdens interviews geattendeerd op die andere superster Jimi Hendrix, dan reageerde hij meer dan eens geïrriteerd. Hij beweerde dan zonder blikken of blozen dat Jimi nooit iets deed wat hijzelf niet al veel eerder uitgeprobeerd had, inclusief de roemruchte acrobatische capriolen op het podium.
Nu is het natuurlijk heel wel mogelijk dat Hendrix een en ander afgekeken heeft van Watson. Er zijn legioenen gitaristen die dat gedaan hebben en tot op de dag van vandaag nog steeds doen. Daar was bijvoorbeeld ene Frank Zappa; het rockgenie uit California gold als een groot bewonderaar van Johnny en heeft de inventieve gitarist zover weten te krijgen dat hij meespeelde op drie van zijn albums. Vet, ranzig, sarcastisch, aards – dit zijn termen die Zappa op het lijf geschreven waren. Een man als Watson diende dan als lichtend voorbeeld, nietwaar?
Om terug te komen op Jimi: ’s werelds beroemdste rockgitarist en Johnny Guitar Watson kunnen niet goed met elkaar vergelijken worden. Hun muziekwerelden liggen daarvoor te ver uiteen. Het is heel wel mogelijk dat Jimi wat licks van Johnny in zijn werk geïntegreerd zou hebben, want dat deed per slot van rekening vrijwel iedereen...tja, of omgekeerd: de oudere collega kan zo hier en daar wat gebruikt hebben van de muzikale bevindingen van zijn jongere opvolger. Zegt u het maar, wie was er eerder, de kip of het ei?
Bovenstaande vraagstelling doet er verder niet toe. Geniet u zondagavond in Oud Anders van Watson’s relaxte ‘Ain’t That A Bitch’ van zijn gelijknamige album uit 1976. Voorlopig is dat het enige nummer dat u van deze zo invloedrijke meestergitarist en -zanger te horen krijgt. We hopen dat in volgende uitzendingen te corrigeren en wat meer recht te doen aan ’s mans enorme talent.
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 07 MAART 2021 OP AAFM, 19.00 - 20.00 UUR
01 Lost Without You - Freya Ridings - 3.45
Freya Ridings is een Engels singer-songwriter en multi-instrumentalist. Ze brak door met haar ballad Lost Without You
02 How Insensitive - Chick Corea & Hiromi Uehara - 7.37
Ter nagedachtenis aan de onlangs overleden jazzpianist Chick Corea. Hij speelt hier een duet met de Japanse pianiste Hiromi Uehara
03 Dies Est Leticie: Eyn Kyndelin So Lovelich - Ala Aurea/Ars Choralis Coeln & Maria Jonas - 4.03
Muziek ter ere van Maria, uit het Rijnland omstreeks 1500 AD
04 GuitarBotana - Mari Kimura - 6.20
De Japanse componiste Mari Kimura bewerkt haar viool met de computer. Dat levert ongewone klanken op...
05 Vivification Exercises I part III - Ka Baird - 7.16
De lijst met muziekinstrumenten die ze niet bespeelt is bij wijze van spreken korter dan de lijst met instrumenten die ze wel bespeelt. Hier hoort u folkartieste Ka Baird op de piano
06 Ain't That A Bitch - Johnny Guitar Watson - 5.02
Funky song van de legende Johnny Guitar Watson. Het is het titelnummer van het gelijknamige album uit 1976
07 Illinois Glossolalalia - Spires That In The Sunset Rise - 9.11
Ka Baird en Taralie Peterson beheksen u met een merkwaardig vocaal duet. Verwacht hier geen gewoon zangnummer!
08 Sjir-hasjirim - Mikis Theodorakis & Niki Jacobs - 5.09
Sjir-Hasjirim is het Hooglied uit de Hebreeuwse bijbel. Het thema van dit Lied der Liederen werd door Mikis Theodorakis gebruikt in zijn songcyclus over het concentratiekamp Mauthausen, om als het ware nog hoop te geven temidden van de ellende de holocaust. Niki Jacobs, een toonaangevende zangeres van het Jiddische lied, vertolkt het hier
09 Baffled Hats - John Zorn & Fred Frith - 3.19
John Zorn draaien we bijna maandelijks in Oud Anders. Meestal zijn het anderen die zijn composities spelen, maar in Baffled Hats is hij eindelijk eens zelf aan het woord met een waanzinnig improv nummer op de saxofoon. Dit doet denken aan de meest gewaagde experimenten van Willem Breuker
10 Waking Up - Freya Ridings - 3.44
Freya Ridings met een schitterende song die gebruikt werd in de TV-serie Behind Her Eyes