Donderdag 19 november 2020
De zogeheten ‘feelgood’ drama’s op TV kunnen doorgaans op een hoog waarderingscijfer rekenen. Dat is logisch; in het algemeen gaan deze series over allerhande problematische familieverwikkelingen waarbij de liefde altijd overwint. Het hoeft hier niet per se om een familie van bloedverwanten te gaan. Er kan ook sprake zijn van een gemeenschap waarvan de leden zich inzetten voor een gezamenlijk doel. ‘Het komt uiteindelijk altijd goed’, zo luidt de boodschap van dit soort drama’s. En dat willen we per slot van rekening allemaal, nietwaar? We hopen in ons leven dat heerlijk knusse gevoel van een hechte band te mogen ondervinden met onze dierbaren; een band die nooit meer ophoudt en ons tot in lengte van dagen beschermt. Een recent voorbeeld van een serie die dit gegeven uiterst succesvol benadrukt is bijvoorbeeld Call the Midwife. Dit gaat over een groep verloskundige verpleegsters en nonnetjes uit de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw. Het collectief staat zwangere vrouwen in het Londonse East End bij en helpt hen tijdens en na de bevalling. De Britten lusten er wel pap van. De rest van Europa ook trouwens, want de serie gaat vanaf de komende kerst inmiddels al haar tiende seizoen in. Het houdt nooit op. Van zoveel warmte kan een mens immers nooit genoeg krijgen. Er bestaat natuurlijk wel het gevaar dat series als deze een tikkeltje sentimenteel worden – maar is dat nou niet juist waar de meeste mensen naar zoeken? Weest u eerlijk: jazeker, dat is waar u en ik graag naar kijken.
Iets dergelijks zien we met de Amerikaanse serie This Is Us. Ook hier worden alledaagse problemen binnen een familie breed uitgemeten. Er gaat van alles mis, zoals dat voor de meesten van ons tijdens ons leven geldt, maar tot nog toe (we zitten nu in seizoen 5) komt alles steeds weer op zijn pootjes terecht. Het positieve gevoel blijft gewaarborgd, hetgeen door de kijkers volgens de imdb-rating dan ook beloond wordt met het cijfer 8,7. Dat is behoorlijk hoog. Het toont maar weer eens aan dat het gemiddelde publiek vooral wil zwijmelen. De Films Noirs waarin de zaken meestal op een ramp uitlopen waarderen we omwille van hun artistieke gehalte, maar voor geen goud zouden we wensen dat het ons vergaat zoals uitgebeeld in dat soort pessimistische rolprenten.
This Is Us gaat over Jack en Rebecca Pearson, een dolverliefd echtpaar dat na aanvankelijke twijfel besluit om toch maar kinderen te nemen. Met succes; Rebecca wordt zwanger van een drieling. Tijdens de bevalling in het ziekenhuis gaat er echter iets mis. Een van de drie baby’s komt te overlijden. De liefdevolle Jack krijgt een geweldig idee...om zijn vrouw te troosten met het verlies van een van haar pasgeborenen stelt hij haar voor om een zojuist ingebrachte vondeling te adopteren. Het gaat hier om Randall, een zwart baby’tje dat in het hospitaal is achtergelaten door een verslaafde man. Rebecca stemt hiermee in.
Volgt een schitterend relaas over het wel en wee van deze merkwaardige drieling tot op de dag van vandaag. Wat de serie zo goed maakt is het feit dat via flashbacks en –forwards verleden, heden en toekomst op zeer geloofwaardige wijze met elkaar verweven worden. Leuke en minder leuke herinneringen in het leven van de hoofdrolspelers werpen respectievelijk hun zonnestralen en schaduwen vooruit. Er geschiedt voor uw ogen wat er voor de meesten van ons gebeurt: we hervertellen ons eigen leven onophoudelijk aan de hand van de dingen die ons ooit overkomen zijn en koppelen die aan de zaken die ons in het nu overkomen. Alles houdt verband met elkaar. En ja, dat is de manier waarop mensen hun leven zin geven: ze scheppen en herscheppen hun eigen levensverhaal, steeds weer opnieuw. U ziet dat ook in de serie, wanneer een jeugdherinnering meerdere malen opkomt in een van de drie kinderen. Ze passen de interpretatie van iets uit het verleden aan om een gebeurtenis in het heden zin te geven. Zo gaat dat voor ieder van ons.
De benijdenswaardige, Grote-Liefde-Met-Hoofdletters van Jack en Rebecca Pearson dient hun kinderen Randall, Kevin en Kate tot voorbeeld. Ieder voor zich probeert zijn of haar eigen liefdesleven in te richten op dezelfde wijze als het ouderpaar dat deed. Dat gaat niet altijd even gemakkelijk, maar we mogen stellen dat het Randall en Kate aardig lukt. De wispelturige broer Kevin, een razendknappe Hollywood acteur die elke vrouw kan krijgen, heeft er wat meer moeite mee. Op het einde van seizoen 4 en begin seizoen 5 lijkt het er echter op dat ook hij de goede weg inslaat. We wachten het vervolg van de serie met smart af. Blijft het allemaal goed gaan? Vast wel. We hebben het hier over een feelgood drama...
We zeiden het al hierboven: herinneringen spelen een belangrijke rol in deze serie. De afleveringen blikken deels terug op het leven van Jack en Rebecca en de totstandkoming van hun relatie. We hebben het dan over de vroege jaren ’70, een tijd waarin er misschien wel de beste popmuziek ooit geschreven werd. Zo horen we dus een aantal superhits uit die gedenkwaardige periode. Ze zijn van de hand van onder anderen Joni Mitchell, Graham Nash en Simon & Garfunkel. In de uitzending van 22 november hoort u een drietal songs van deze artiesten, als ook de themamuziek van This Is Us. Zie de tracklist hieronder voor een beschrijving van deze nummers en hun betekenis voor de serie.
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 22 NOVEMBER 2020 OP AAFM, 19.00 - 20.00 UUR
01 Blip On The Radar (Moonshadow) - Siddhartha Khosla - 6.05
Thema muziek van de gerenommeerde TV serie This Is Us
02 Our House - Crosby, Stills, Nash & Young - 2.59
De bekende song Our House, geschreven door Graham Nash toen hij in Californië samenwoonde met Joni Mitchell, doemt op in de TV serie This Is Us wanneer moeder Rebecca en zoon Kevin op zoek gaan naar het huis waarin ooit Graham Nash en Joni Mitchell leefden
03 Solar - Bill Evans Trio - 8.55
Bill Evans met het beste trio dat hij presideerde. Scott LaFaro op de bas en Paul Motian op de drums staan hem bij op de onvergetelijke plaat Sunday At The Village Vanguard
04 Intruder - Susanna Wallumrod & Ensemble Neon - 5.28
Jazz, pop, het is een mix van beide. Susanna Wallumrod scoort hoog in Europa, en terecht. U hoort haar hier op haar album The Forester, waarop ze ondersteund wordt door het ensemble Neon
05 Low Tide Digitals III - Stück 37 - Luigi Archetti & Bo Wiget - 6.26
Luigi Archetti en Bo Wiget, respectievelijk gitaar en cello, zijn beiden zeer onderlegd in elektronische kunstgrepen
06 California - Joni Mitchell - 3.51
Van het album Blue. Moeten we daar nog wat aan toevoegen? De song werd gebruikt voor de TV serie This Is Us – en ongetwijfeld voor een groot aantal andere films, maar dat gaan we hier niet uitzoeken. In de serie wordt de song gedraaid wanneer Jack en Rebecca hun derde date vieren met een trip naar Californië
07 Chaconas y Marionas - Ruiz de Ribayaz - 4.46
Ruiz de Ribayaz, een Spaanse componist uit de Renaissance, schreef een handboek voor harp- en gitaarcomposities. The Harp Consort onder leiding van Andrew Lawrence King doet er het hunne mee
08 Les Jeux d'Eau a la Villa d'Este - Franz Liszt - 7.04
Les jeux d’eaux à la Villa d'Este, onderdeel van Liszt’s meesterwerk Les Annees de Pelerinages, is de stamvader van alle toekomstige pianistische watermuziek. De bedoeling van het stuk gaat echter verder dan de muzikale weergave van het sprankelen en golven van water in fonteinen. Het water wordt hier een symbool van diepe contemplatie, en kenmerkt de overgang die Liszt zou maken van flamboyante virtuoos en vrouwenversierder naar een diep religieus man
09 Coeur - Pierre Henry - 7.05
Pierre Henry was een van de pioniers van de Musique Concrète in het bijzonder en de elektronische muziek in het algemeen. Luistert u naar het nummer Coeur van zijn album Pulsation uit 2007. Niet gemakkelijk te verteren, maar het is wel indrukwekkend
10 The Only Living Boy in New York - Simon And Garfunkel - 3.54
Bridge Over Troubled Water….door de titelsong zou je bijna vergeten dat het gelijknamige album uit louter melodische meesterwerken bestaat. The Only Living Boy krijgt echter een prominente plaats in de TV serie This Is Us. Het beschrijft het melancholieke gevoel van zoon Randall die het gevoel krijgt dat hij de enige is binnen de familie die op zoek gaat naar de beste medische behandeling voor zijn dementerende moeder Rebecca