Donderdag 12 november 2020
Oud Anders meent de belofte om vanaf 16 augustus j.l. tot aan de verkiezingen in de USA van 3 november elke week een of meerdere Afro-Amerikaanse artiesten te draaien ingelost te hebben. Nu ja, één keer zijn we het vergeten, maar dat hebben we de week direct na de bewuste dag goedgemaakt. Voor de uitzending van 15 november hebben we twee donkere beroemdheden voor u in petto: Ella Fitzgerald en Louis Armstrong. De oplettende luisteraar zal zeggen dat we dit duo op 8 november ook al hebben laten horen met de hit ‘Summertime’. Dat klopt. Maar die twee waren samen zó goed, dat er wel wat meer aandacht aan hen besteed mag worden.
Voor vele klassieke jazz songs op het repertoire van Ella en Louis geldt dat hun uitvoering zo ongeveer de standaard is. Doe je het slechter dan hen, dan zal niemand je dat kwalijk nemen; doe je het beter, dan wordt dat beschouwd als een incidentele gelukstreffer. ‘Beter’ is in deze overigens een verkeerde term. Niemand doet het beter dan deze twee grootheden. Anders misschien, jazeker. Dat kan. Maar beter? Nee, onmogelijk.
Het nummer ‘Stompin' At The Savoy’, geschreven door de Amerikaanse saxofonist en violist Edgar Sampson, biedt alles wat jazz zo aantrekkelijk maakt. Fitzgerald werd niet voor niets The First Lady of Song genoemd; ze heeft een stem als honing en zet het lied in met een prachtige, koesterende melodie. Haar techniek is perfect, er gaat niets fout. Het is bijna griezelig om iemand te horen die zo’n ongelofelijke beheersing van haar stembanden heeft. Ze kan echt alles. Menig klassiek geschoolde zangeres zal jaloers op haar geweest zijn; je doet haar gewoon niet zomaar na.
Vanaf 1m27 geeft ze vervolgens een staaltje scat singing (= het al improviserend zingen van woorden zonder betekenis) ten beste dat de song naar een fors hoger tempo voert. Rond 2.02 doet Armstrong er dan nog een schepje bovenop door los te barsten met zijn trompet. Even later gaat hij een flitsend vocaal duet aan met zijn partner. Een duet? We zouden het evengoed een duel kunnen noemen; het is alsof de twee met elkaar aan het schermen zijn. De energie spat er vanaf.
Zondagavond beginnen we de uitzending met deze enerverende song. Let op: het nummer is een ode aan de Savoy Ballroom in Harlem, New York, en niet aan het beroemde hotel van die naam in London. Ook daar werden ooit geweldige jazz concerten gegeven, maar het is toch niet de plaats waar Ella en Louis naar verwezen.
Toch nog wat politiek
‘He’s tweeting while Rome burns’, zei een anchor van CNN onlangs over Donald Trump. Daarmee vergeleek hij de Amerikaanse president met de Romeinse keizer Nero, die een lied gezongen zou hebben toen een deel van Rome in het jaar 64 AD in vlammen op ging. Als we de geruchten van toentertijd mogen geloven, dan had de keizer die brand overigens zelf aan laten steken om ruimte te maken voor zijn nieuwste bouwplannen. Dit staat niet vast; wel is het een feit dat hij de christenen de schuld gaf van de brand en hen en masse liet ombrengen.
Zo misdadig is Trump nog niet, maar ’s mans huidige inactiviteit als hoofd van de regering begint inmiddels op te vallen. Midden in een pandemie voert de president naar verluidt zo goed als niets meer uit. Alleen rechtszaken die zijn verkiezingsnederlaag teniet moeten doen hebben zijn belangstelling. Ook is hij druk bezig links en rechts mensen te ontslaan die het ooit waagden om tegen hem in te gaan. Zo kan het gebeuren dat een ambtenaar op Donald’s twitter account moet lezen dat hij per direct zijn baan kwijt is. Nu zullen de hoge functionarissen op wie de president het voorzien heeft doorgaans wel op hun pootjes terecht komen, maar om via een tweetje de laan uitgestuurd te worden...nee, leuk is anders. Zo ga je niet met mensen om. Woorden als ‘schoft’ en ‘rotzak’ bezigen we in principe liever niet op deze pagina, dus laten we het er maar op houden dat de heer Trump bitter weinig besef van fatsoen heeft. Daar lijkt het althans sterk op, ook al omdat hij hardnekkig weigert Biden & co voor te bereiden op hun taak. Gelukkig maar dat de president elect al acht jaar ervaring in het Witte Huis achter de kiezen heeft. Joe redt zich er wel uit.
Al met al doen we The Donald te veel eer aan door hem op deze pagina steeds maar weer opnieuw te noemen. Hij verdient dat niet. We vrezen echter dat hij gedurende zijn laatste twee maanden nog heel wat vreselijke dingen gaat doen. Ik hou mijn hart vast. Hij zal onvermijdelijk blijven opdoemen in onze artikelen. Bah.
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 15 NOVEMBER 2020 OP AAFM, 19.00 - 20.00 UUR
01 Stompin' At The Savoy - Louis Armstrong with Ella Fitzgerald - 5.13
En mooiere uitvoering van deze door Edgar Sampson geschreven jazz klassieker zult u niet vinden. Louis Armstrong en Ella Fitzgerald in een onvergetelijke uitvoering
02 Music for Hens - Guus Janssen - 6.56
Ook in Nederland hebben we geweldige componisten. Guus Janssen, een musicus van deze tijd, presenteert u het werk Music for Hens
03 False Prophet - Bob Dylan - 6.00
Met de plaat Rough and Rowdy Ways van Bob Dylan gaan we in Oud Anders voorlopig nog wel door. U hoort hier het nummer False prophet van dat in juni dit jaar uitgegeven album
04 Umpf Collection - Strings and Timpani - 3.23
Drummer Øyvind Hegg-Lunde en gitarist Stephan Meidell improviseren dat het een lieve lust is. Stevige avant-garde, dames en heren
05 Love That Burns - Fleetwood Mac - 5.02
Blues uit de beginperiode van de Brits/Amerikaanse groep Fleetwood Mac. De jongens wisten heel goed waarom het in de vroege Europese pop om draaide. En dus maakten ze muziek die sterk leek op die van Muddy Waters, BB King en aanverwante muzikanten
06 Ways of Notseeing II - Savina Yannatou & Joana Sá (fragment) - 7.29
Geïmproviseerde muziek en sprechgesang. Daarbij neemt de Griekse zangeres Yannatou de vokalen voor haar rekening en bespeelt de Portugese pianiste Joana Sá een geprepareerde piano
07 Berliner Messe V. Veni Sancte Spiritus - Arvo Pärt - 5.29
Iedereen zal het er mee eens zijn: de Letse componist Arvo Pärt weet als weinig anderen buitengewoon fraaie koormuziek te maken. U hoort een deel uyit xzijn Berliner Messe, uitgevoerd door de Oregon Repertory Singers onder leiding van dirigent Gilbert Seeley
08 Sicilia - Lamia Bedioui & The Desert Fish - 3.07
Lamia Bedioui geeft haar eigen versie van traditionele songs uit de Mediterranee. Ze wordt daarbij ondersteund door het Griekse ensemble The Desert Fish
09 Three Preludes no. 3 - Edison Denisov - 2.32
Edison Denisov is een van de helden van de Russische muziek ten tijde van de Koude Oorlog. Wat hoij maakte mocht hij van de autoriteiten in zijn vaderland niet maken, maar hij deed het toch. Van hem hoort u een deel uit zijn preludes voor piano, uitgevoerd door Jean-Pierre Armengaud, die ook een boek over hem geschreven heeft
10 Shark in You - Du Yun - 3.36
Ze zijn er wel, klassieke componisten die zich op het terrein van de pop en rock begeven. De Chinese Du Yun, die menige presrtiegieuze prijs in de klassieke muziek heeft mogen ontvangen, leeft tegenwoordig in New York en laat zich niet onbetuigd in de populaire muziek. En dan blijft ze even origineel als in het genre waarin ze ooit begon
11 Susana un Jur - Hernando De Cazebón - 3.20
Hernando De Cazebon was de zoon van de bekende Spaanse Renaissance componist Antonio de Cabezón. Erg bekend is hij niet geworden, behalve dan als de uitgever van de werken van zijn vader. Susana un Jur is een prachtige originele compositie van zijn hand, hier uitgevoerd door het ensemble Seldom Sene (niet vaak gezien)
12 Mother of Muses - Bob Dylan - 4.29
- Zie track 03 – Bob Dylan met een song van zijn album Rough And Rowdy Ways