Vrijdag 28 juni 2013
Eigenlijk zouden we het liefst een tiental foto’s van trommelaar Terry Bozzio’s drumkits op deze pagina willen plaatsen. Behalve dat dit hoopvolle verwachtingen schept ten aanzien van de uitzending van komende zondag, doen we dan ook nog de kunstliefhebbers onder onze luisteraars een plezier. Neemt u maar eens de moeite om met de naam ‘Terry Bozzio’ de google imagezoeker te lijf te gaan en u zult zien wat we bedoelen. U belandt in een beeldentuin die het midden houdt tussen een landschap met futuristische tanks en een oosterse bazaar. Eén zo’n set bevat drums, bekkens, gongs en pedalen in alle soorten en maten, oplopend tot een totaal van soms meer dan zestig delen. De volledige installatie lijkt zich uit te strekken tot zover het oog reikt; hetgeen een gevatte Youtube bezoeker deed opmerken dat Bozzio’s uitrusting haar officiële benoeming tot achtste continent afwacht.Bozzio maakte voor het eerst naam als drummer in de band van Frank Zappa. Deze stond bekend om zijn ingewikkelde composities die doorgaans heel wat repetities vergden voordat de muzikanten ze konden uitvoeren. Regelmatig sprak Zappa zijn zorg uit dat hij tijdens de roes van het componeren wellicht ooit te ver zou gaan. Er mocht eens een moment aanbreken waarop hij tijdens een oefensessie tot zijn schrik geconfronteerd zou worden met een partituur die letterlijk zwart zag van de noten: ”o nee, heb ik dit werkelijk op papier gezet vannacht?!” Waarna hij vervolgens zou moeten concluderen dat het stuk volledig onspeelbaar was. Weg ermee!
Om zijn angst te bezweren schreef Zappa maar alvast zo’n compositie. Dat werd de roemruchte “Black Page”, een ware nachtmerrie voor muzikanten. Hij legde het stuk voor aan Bozzio, die in al dat zwart het licht zag; en jawel, tot ieders verbazing had de drummer de compositie binnen een paar weken onder de knie.
Met het schrijven van de Black page gaf Zappa in feite de richting aan waarin de percussionist Bozzio zich zou ontwikkelen. Bozzio is weliswaar altijd een sessiedrummer gebleven – de meer dan honderd cd’s waaraan hij zijn medewerking verleende getuigen daarvan – maar het kunstzinniger werk heeft hij vastgelegd in een aantal interessante projecten voor drum solo. Daaruit komt hij naar voren als een melodieuze ostinato drummer bij uitstek. De term ‘ostinato’ geeft aan dat een bepaald ritmisch patroon of melodieus thema binnen een muziekstuk steeds herhaald wordt. Ja, dat ligt voor de hand, dat is wat drummers nou eenmaal doen, zegt u. Inderdaad, u hebt gelijk, maar het wordt wat anders als iemand met beide voeten op de pedalen verschillende ritmes aanhoudt en er met de linkerhand nog eentje aan toevoegt; na verloop van tijd elk van die onafhankelijke ritmes laat overgaan in een ander; en daarboven uit ook nog eens met de rechterhand een melodie improviseert. Of met beide voeten twee ostinato’s speelt en met twee handen twee verschillende melodieën. Of de ritmes nu juist met de handen aanhoudt en de melodieën op de pedalen speelt. En ga zo maar door, er zijn tal van variaties mogelijk. Wordt u al duizelig? Wij wel, en wij proberen het alleen nog maar te beschrijven.
Het mag een raadsel heten hoe zo’n drummer voorkomt dat zijn centrale zenuwstelsel op tilt slaat tijdens een concert. Het zal wel een kwestie van jarenlange training zijn.
‘Zapateado’ heet het stuk van Bozzio dat we u aanstaande zondag laten horen. Het staat op zijn album ‘Solo Drum Music, Vol. 1”. De term verwijst oorspronkelijk naar de Spaanse flamenco dans, waarbij er met de voeten ritmisch op de grond gestampt wordt.
Playlist OUD ANDERS, zondag 30 juni 2013
01. The Brothel - Susanne Sundfør - 6.15
02. It Could happen to You - Chick Corea - 3.37
03. Samantakas - Kitsos Harisiadis - 3.11
04. Svete Tikhiy - Alexander Knaifel - 6.57
05. Zapateado - Terry Bozzio - 4.12
06. Four pieces: Romance in F sharp minor - Serge Rachmaninov - 1.59
07. We'll Understand It better - Edith, Geneva & Raymond Pinder en Joseph Spence - 3.59
08. Inutil Paisagem - Esperanza Spalding - 4.38
09. In Pulverem Mortis - Krzysztof Penderecki - 5.13
10. Musica Ricercata: No. 3, Tempo di Valse - György Ligeti - 1.58