Donderdag 1 oktober 2020
Soms is het wel eens lastig om een titel te bedenken voor een artikel. Dit omdat we op deze pagina de muziekbespreking steeds vaker vooraf laten gaan door onze visie op belangrijke wereldse zaken. Hoe vat je een en ander bondig samen in een klinkende kop? In dit geval proberen we het als volgt: met ‘prutsers en knutselaars’ bedoelen we respectievelijk de ontspoorde Amerikaanse presidentskandidaten, en artiesten die op zoek gaan naar nieuwe geluidswerelden. We beginnen met de prutsers...Prutsers
Nog plaats te vinden: het eerste debat tussen Biden en Trump. Op uw tegenwerping dat we dit evenement toch al achter de rug hebben schudden we het hoofd; nee, dat hebben we niet. Wat we zagen was geen debat, maar een wedstrijd wie van beide heren het snelst alle regelen der debatteerkunst volledig aan zijn laars kon lappen. Glansrijk gewonnen door Trump, zou u zeggen, maar met de finishlijn in zicht wist Biden zijn op hol geslagen opponent nog aardig dicht te naderen. Sleepy Joe’s beste opmerking kwam toen hij voor de driehonderdste keer in de rede gevallen werd en zijn irritatie verwoordde met een hartgrondig “would you shut up, man?”, vrij te vertalen met “hou nou toch eindelijk eens je kop, man!”.
De commissie die over de presidentiële debatten gaat maakt op het ogenblik overuren met het bedenken van een format dat een herhaling van dit debacle dient te voorkomen. Gedacht wordt aan het sluiten van de microfoon van speler A wanneer speler B aan het woord is. Stelt u zich eens voor hoe dat eruit gaat zien...verwacht niet dat Trump zijn mond zal houden tijdens de spreekbeurt van Biden. Wij kunnen the Donald dan weliswaar niet horen, maar Joe kan dat wel. En die zal reageren. De kijker is vervolgens getuige van iets dat een schuimbekkende pantomime combineert met een chaotische monoloog. Leuk als komisch Dada statement, maar een gestoorde wanvertoning als presidentieel debat.
Naast het beheren van de microfoons zou de commissie kunnen overwegen de kemphanen te verplichten een koptelefoon te dragen. The headset van de spreker zou dan feedback van diens eigen stem moeten geven, terwijl die van de tegenstander op wachtkamermuziek gezet wordt. Alleen dan gaat het goed. Een fraaie oplossing is het echter niet. Er is dan immers geen sprake meer van een ontmoeting tussen twee mensen.
Het beste idee kwam van commentator Wolf Blitzer van CNN. Die vroeg zich openlijk af of het nog wel verantwoord was om de twee resterende debatten doorgang te laten vinden. Inderdaad, we zijn het met hem eens. Gewoon stoppen met die onzin. Het wachten is op het debat tussen Mike Pence en Kamala Harris; misschien dat die twee er nog iets fatsoenlijks van weten te brouwen. Pence was ooit een getrainde talkshow host en televisiepresentator, en Harris gaat in haar communicatie met de TV-kijker steeds meer lijken op Michele Obama, die als geen ander kan spelen met de camera. We zijn benieuwd.
Knutselaars
Zondagavond draaien we in Oud Anders nogal wat artiesten die er een afwijkende muzikale opvatting op na houden. Met de IJslander Valgeir Sigurðsson en de Amerikaan Tod Dockstader hebben we al twee muzikanten in huis die de mogelijkheden van de geluidspanels in de studio diep uitspitten. Beiden zijn vanuit hun achtergrond als geluidstechnicus gaan componeren. Zo’n stap is niet zo heel vreemd. Als je enigszins creatief bent aangelegd, dan is het knutselen met klanken een heel aardige bezigheid. Vergelijk het maar met het boetseren met verf of andere materialen. Het nummer ‘The Dairy Farm’ van Sigurðsson, gebruikt voor de film The County (over een kleine samenleving die met corruptie te maken heeft), moeten we indelen bij de Dark Ambient. Tod Dockstader’s ‘First Target’ is dan weer meer een man die bekende instrumentale geluiden sterk vervormt en ze vermengt met alledaagse klanken van de wereld om ons heen. Hij gaat dus meer richting Musique Concrète.
UnicaZürn uit de UK, bestaande uit David Knigt (gitaar, synthesizers) en Stephen Thrower (rietinstrumenten, keyboards) bewandelden de gebruikelijke weg: ze waren geen geluidstechnici van huis uit, maar werden het toen ze hun klanken in de studio aan langdurige behandelingen onderwierpen. Van hen draaien we u het nummer ‘Mission Creeper’, dat een aanhoudend ritme laat horen, doorsneden met variërende improvisaties. Eigenlijk een beetje zoals Klaus Schulze en Tangerine Dream dat deden.
Tot slot: in de uitzending zelf hebben we het niet over politieke prutsers. Oud Anders blijft een muziekprogramma, waarin we met gerust hart de knutselaars durven op te voeren.
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 4 OKTOBER 2020 OP AAFM, 19.00 - 20.00 UUR
01 Sophia - Laura Marling - 4.51
We zijn in Oud Anders al geruime tijd bezig alle nummers van Laura marling’s meest recente album Song For Our Daughter te draaien. Als tusendoortje een song van haar derde album A creature I don’t Know’, uitgebracht in 2011
02 The Dairy Farm - Valgeir Sigurðsson - 2.37
De overstap van geluidstechnicus naar modern componist is misschien niet zo vreemd. De Ijslander Valgeir Sigurthson is zo iemand. Hij heeft o.a. met landgenote Björk samengewerkt en droeg bij aan soundtracks voor films
03 Morning Train - Reverend Charlie Jackson - 2.42
Opwindend nummer van gitaardominee Charlie Jackson
04 Children on the Hill - Harold Budd - 5.12
Via Brian Eno’s platen The Plateaux of Mirror en The Pearl ontwikkelde Harold Budd zijn eigen ambient stijl op de elektrische piano. Children of the Hill vindt u op The Serpent uit 1992
05 Victoria: The Suite - Martin Phipps - 3.27
Een uitgebreidere versie van de theme song van de populaire TV-serie Victoria, de op één na langst regerende vorstin van Engeland
06 Maximus to Gloucester, Letter 27 (withheld) - Bang on A Can - 5.17
Bang On A Can is een New Yorks collectief van componisten en uitvoerende artiesten die de hedendaagse muziek toegedaan zijn
07 First Target - Tod Dockstader - 6.10
Nog een geluidstechnicus die zich liet inspireren door de mogelijkheden van de studio. Tod Dockstader verwierf faam met zijn geluidseffecten voor een aantal Tom en Jerry tekenfilmpjes
08 Mission Creeper - UnicaZürn - 6.17
Elektronische muziek van David Knight op de elektrische gitaar en synthesizers en Stephen Thrower op rietinstrumenten en keyboards
09 Nalina Kanti - Dissenters & Karnata College of Percussion - 5.29
Dissenters & Karnata College of Percussion experimenteren met Indiase klassieke muziek en maken er iets moderns van
10 Motet Factum est Autem part II - Josquin Desprez - 5.07
Een motet van de Josquin Desprez, de beroemdste componist uit de Franco-Vlaamse polyfonische School. Uitvoerenden zijn de a capella groep Apollo 5 en het Ingenium Ensemble
11 Copycat - Billie Eilish - 3.17
Billie Eilish hoeven we niet meer te introduceren. De afgelopen maanden hebben we in ons programma zeker tien songs van haar gedraaid
12 Two Russian Songs: My Sad Heart - Sergey Slonimsky - 3.51
Het koor The Lege Artis onder leiding van dirigent Boris Abalian vertolkt My Sad Heart van de Russiche componist Sergey Slonimsky (1932-2020)
13 All Around The World - Little Richard - 1.54
Richard Wayne Penniman, beter bekend onder zijn artiestennaam Little Richard, is een van de belangrijkste grondleggers van de rock-'n-roll. Hij wordt vaak in één adem genoemd met Chuck Berry, Elvis Presley en Buddy Holly