Donderdag 28 mei 2020
Politieke leiders die er een verdachte wereldbeschouwing op na houden vallen momenteel door de mand. Wanneer ze geconfronteerd worden met iets wat ze niet de baas kunnen, merken we opeens wat ze werkelijk zijn: domme, dictatoriale sukkels die uit pure onmacht van zich af schreeuwen. Een letterlijk voorbeeld daarvan is president Bolsonaro van Brazilië. Niet meer dan anderhalve maand geleden stelde hij nog dat een lockdown i.v.m. het corona virus niet gewenst was; volgens hem zou dat uiteindelijk leiden tot een grotere armoede onder de bevolking van zijn land, met een hoger sterftecijfer als gevolg. Op het ogenblik zien we op CNN, Euronews en Aljazeera lugubere beelden van massagraven in Brazilië. De president krijgt zijn bekomst; uiterst wrang zouden we kunnen stellen dat de doden ten gevolge van het COVID-19 virus daar in het grootste land van Zuid-Amerika niet aan te slepen zijn. En intussen circuleert er een video van Bolsonaro op internet; daarin dreigt hij iedereen en alles te ontslaan wanneer ze zijn richtlijnen niet volgen. Misschien kunnen we nog enige troost putten uit het feit dat deze man de volgende verkiezingen geheid gaat verliezen. Wacht even... hopelijk verdwijnt de idioot al eerder.Een andere machtswellusteling die de strijd lijkt te gaan verliezen is de heer Donald Trump. Met hem zit het zo: hij denkt alles op te kunnen lossen door werknemers, instanties, bedrijven en zelfs hele staten tegenover elkaar uit te spelen. Volgens zijn redenering zou de competitie die daar uit volgt er voor zorgen dat er uiteindelijk in korte tijd de beste oplossing voor allerhande problemen gevonden worden. Men vecht tegen elkaar, en bereikt al doende gezamenlijk een hoger niveau.
Tja. Dat werkt misschien met mensen. Maar een virus volgt dat extreem kapitalistische standpunt niet. Dat doet niet aan competitie, denkt hooguit in termen van het domino effect: ik slacht de dichtstbijzijnde prooi af, en daarna de volgende in de rij. Dit is iets wat Trump niet snapt. Hij kan niet omgaan met iets waar hij geen greep op krijgt, dus hij reageert zich af op zaken die hij eventueel wel kan manipuleren: de WHO, China, gouverneurs van staten in de VS – iedereen krijgt de wind van voren. Als zijn woeste uitlatingen op Twitter dan gedisclaimed worden door het bestuur van dit sociale medium - dit omdat Trump’s bewuste tweets niet op werkelijke feiten gebaseerd zijn - dan dreigt hij dat medium aan banden te leggen. Zijn exacte woorden luiden zelfs dat hij zo’n platform wil sluiten als ze hun beleid niet voeren zoals hij dat wil.
Welaan. Het is mijn stellige overtuiging dat dit laatste dreigement Trump bij de komende verkiezingen de kop gaat kosten. Eindelijk dan toch. Beschuldigingen van vrouwonvriendelijkheid, racisme, en in het algemeen de bullebak spelen hebben er tot nog toe niet voor kunnen zorgen dat The Donald zijn trekken thuis kreeg. Maar geen Amerikaan, rechts of links, zwart of blank, rijk of arm, laat zich het First Amendment afpakken, d.w.z. het recht om je eigen mening/levensovertuiging te uiten. En nu juist de sociale media zijn het instrument bij uitstek voor hen die vinden dat hun stem nooit gehoord wordt. Een president die hen dat ontneemt graaft zijn eigen graf.
Exit Trump. Hij is nu te ver gegaan. Wordt hij in november onverhoopt toch nog herkozen, dan heb ik het Amerikaanse volk verkeerd ingeschat. Dan wil men daar blijkbaar een president hebben die nota bene in ‘The Land of the Free’ een soort halfslachtige dictatuur voorstaat. Een vreselijk voorbeeld voor alle democratieën elders.
Genoeg over politiek, dat meest verderfelijke onderwerp waar we het over kunnen hebben. Vooral als het (bege)leiding geven uitdraait op een te veel de wet te willen voorschrijven aan anderen. Het programma Oud Anders probeert u weliswaar ook zijn wil op te leggen, maar dan op vriendelijker wijze: we willen u kennis laten maken met alle mooie, gekende en ongekende klanken van deze wereld. En we hebben er voor zondagavond 31 mei weer heel wat in de aanbieding! Leest u daarvoor de tracklist onder aan dit artikel.
We lichten er een paar hoogtepunten voor u uit, te beginnen met het eerste nummer van de uitzending. Dat is het Preludium of Voorspel van Jacob van Eyck. Het wordt uitgevoerd door de Nederlandse blokfluitist Erik Bosgraaf.
Erik Bosgraaf wordt door Wiki als volgt omschreven:
Erik Bosgraaf wordt algemeen beschouwd als een van ’s werelds meest virtuoze blokfluitisten, en hij is zeker de avontuurlijkste. De blokfluit is voor hem een onuitputtelijke bron van inspiratie en mogelijkheden. Hij improviseert, speelt jazz, werkt met elektronica en zoekt samenwerking op het gebied van andere kunstdisciplines, bijvoorbeeld met filmmakers. Zijn repertoire strekt zich uit van middeleeuws tot Vivaldi’s Vier jaargetijden tot de muziek van morgen. Ongeveer honderd werken zijn er voor hem geschreven.
Arcangelo Corelli volgens Wiki:
Er wordt gezegd dat de paden van alle beroemde violist-componisten van het 18e-eeuwse Italië leidden tot Arcangelo Corelli, hun 'iconische referentiepunt'.
Dit is veel eer, maar er valt wat te zeggen voor een violist die les heeft gegeven aan onder anderen Francisco Geminiani en Pietro Locatelli. Wij presenteren u een van zijn meest geliefde stukken, t.w. het preludio uit het Concerto da Camera in B flat, op.6 no 11.
Misa Criolla - Ariel Ramírez
Volgens de website argentijnsemuziek.info zit de muziek van Ramirez’s Misa Criolla, een stuk dat gebruik maakt van de folkloristische melodieën van Argentinië, als volgt in elkaar:
Kyrie - ritme van de noordelijke hoogvlakte
Gloria - ritme van de noordelijke hoogvlakte
Credo - ritme van midden Argentinië
Sanctus - ritme uit Bolivia
Agnus Dei - ritme van de Pampa's
Volop volksmuziek dus in deze klassieke, religieuze compositie, die des te meer opvalt omdat de vocale gedeelten zijn geschreven in de volkstaal.
Hiermee houdt het niet op. Zondag staat het in Oud Anders bol van nog vele andere bijzondere klanken. Klokslag 19.00 uur gaan we van start...!
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 31 MEI 2020 OP AAFM, 19.00 - 20.00 UUR
01 Preludium of Voorspel - Jacob van Eyck - 0.41
- zie boven -
02 Concerto da camera in B flat, op.6 no 11 Preludio - Arcangelo Corelli - 2.39
- zie boven -
03 All The Good Girls Go To Hell - Billie Eilish - 2.50
We gaan gestaag door met alles te draaien van Billie Eilish dat we kennen. Van haar album When We All Fall Asleep, Where Do We Go? uit 2019
04 Estudio Brilliante - Francisco Tarrega - 2.39
Tarrega was misschein wel de grootste gitaarcomponist ooit. En dan te bedenken dat hij blind was...U hoort de gitarist fabio Zanon
05 A New Day - Martin Tingvall - 4.45
De Zweedse jazzpianist Martin Tingvall, schrijft heel melodische en toegankelijke composities. Stukken die klinken als een popsong in melodie en opbouw. A New Day is van zijn album En Ny Dag
06 Hidwa - Dima Orsho - 7.10
De Syrische sopraan Dima Orsho met het titelnummer van haar album Hidwa, Lullabies for Troubled Times
07 Symphony No. 2: Vivacissimo Attacca - Jean Sibelius - 5.58
In de volksmond werd Sibelius’ tweede symfonie de "symfonie van onafhankelijkheid" genoemd, zoals het werd geschreven in een tijd van Russische sancties tegen de Finse taal en cultuur. Het Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Paavo Berglund voert het uit
08 Gathering Clouds - Seizan Ishigaki - 3.27
Ishigaki Seizan bespeelt de traditonele Japanse bamboefluit de shakuhachi. En wat een prachtig instrument is dat toch...!
09 What a Dream - Slim Harpo - 3.03
Slim Harpo, artiestennaam van James Moore, stond bekend om zijn mondharmonica; de naam "Slim Harpo" was afgeleid van "slim harp", een populaire bijnaam voor de mondharmonica die werd gebruikt in de blueswereld
10 The American - Tigram Hamasyan - 6.33
Tigran Hamasyan is een Armeense jazzpianist. Hij speelt met name eigen composities, die sterk worden beïnvloed door Armeense volksmuziek. U gaat luisteren naar The American van zijn album For Yumri uit 2018
11 Misa Criolla: Gloria - Ariel Ramírez - 8.18
- zie boven –
12 Concerto No 5 in D BWV 1050 1. Allegro - J.S. Bach - 7.57
Wat moet je ervan zeggen. Het is Bach, dus steengoed. Het Amsterdam Guitar Trio maakte een geslaagd arrangement van een van Bach’s Brandenburgse concerten. Er doet ook een klavecimbelspeler mee