Donderdag 7 mei 2020
Het wordt moeilijk om op deze pagina iets te zeggen over een artiest wiens levensloop vrijwel onbekend is. Dat Blind Blake het toch beduidend verder geschopt heeft dan een voetnoot in de geschiedenis van de blues is te danken aan het feit dat deze geheimzinnige, blind geboren man een gitaarspel ontwikkelde dat vele legendarische namen na hem sterk beïnvloed heeft. Onder de navolgers van zijn technisch kunnen op de gitaar tellen we Blind Willie McTell, Blind Boy Fuller, Robert Johnson en andere grootheden. Nou, dat zijn er nogal wat...je zou bijna zeggen dat Blind Blake op de achtergrond zo ongeveer het hele genre van de blues de stratosfeer ingeschoten heeft. Natuurlijk, tijdgenoot Blind Lemon Jefferson was er naast hem; ook die man was zo’n gitaargenie die de latere poprock bepaald heeft.Wie was Blind Blake? We moeten u het antwoord schuldig blijven. Hij leefde van 1896 tot 1934, en bij dat gegeven blijft het zo ongeveer. Vast staat dat hij blind geboren werd. Je kunt je dan afvragen hoe een man die een zintuig miste zijn weg zó goed wist te vinden op een muziekinstrument. Hoe ziet de spatiale beleving van een blinde eruit? We weten het niet. Gehandicapte mensen zelf kunnen het waarschijnlijk ook niet goed uitleggen. Blijkbaar zijn ze in staat om de klanken van een instrument op een of andere manier in een voor ons onbegrijpelijke ruimtelijke voorstelling te visualiseren. Daardoor hebben ze een greep hebben op een intense, diep verborgen niche in de muziek waarvan we nu maar even aannemen dat die bestaat, en waar de ‘gewone’ artiesten niet aan kunnen tippen. Blind Willie McTell, Blind Willie Johnson, Blind Boy Fuller, en noem maar op: ze hadden allemaal iets bijzonders te melden. En dat hadden ze voor een groot deel te danken aan die ene man van wie ze het allemaal afkeken; Blind Blake dus. Dankzij hem en zijn navolgers is de latere pop en rock geworden wat ze is.
Zondagavond gaat u de vaardigheden van Blind Blake beluisteren in Oud Anders. De opnames van het nummer Rope Stretchin' Blues deel 1 en 2 stammen uit de jaren ’20 van de vorige eeuw. Ze zijn daarom niet heel helder; het kraakt en knettert van alle kanten op die oude plaatjes. Desondanks kunt u heel goed horen dat er hier een meesterlijke gitarist en zanger aan het werk is. Muziekliefhebbers zullen er voor eeuwig om rouwen dat Blake niet oud genoeg werd om de Amerikaanse Bluesrevival van de vroege jaren ’60 mee te maken. Had hij net zoals zijn vooroorlogse collega’s Skip James, Mississippi John Hurt, Fred McDowell en anderen vastgelegd kunnen worden in onze moderne tijd, dan hadden geweten hoe goed hij werkelijk was. En gelooft u me maar, dat was heel goed.
Zondagavond hoort u deze meester van de vooroorlogse blues vanaf ca. 19.08 uur. Daar moet u kennis van nemen, want anders mist u een belangrijk deel in de ontwikkeling van een genre dat tot op de dag van vandaag nog steeds de popmuziek van nu bepaalt. Blind Blake? Blind geboren misschien, maar wel een ziener.
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 10 MEI 2020 OP AAFM, 19.00 - 20.00 UUR
01 Prelude No.1 - Heitor Villa-Lobos - 4.25
Een fraaie gitaarprelude van de Braziliaanse componist Villa-Lobos. Norbert Kraft speelt
02 Invitation - The Peggy Lee Band - 2.45
The Peggy Lee Band begon in 1998 als een jazz sextet en groeide in 2007 uit tot een octet. Er wordt volop geïmproviseerd, en elk instrument van de band krijgt in de loop van een compositie zijn eigen accent
03 Rope Stretchin' Blues Part 1 & 2 - Blind Blake - 5.46
De vooroorlogse bluesmuzikant, over wiens leven vrijwel niets bekend is, heeft met zijn meesterlijke
fingerpickin’ stijl op de gitaar het spel van vele beroemde namen na hem beïnvloed. Zie boven
04 Belvedere - Leos Janacek - 8.13
Het koorwerk Belvedere van de Tjechische componist Leos Janacek behoort tot de Hradcany liederen, welke het leven in de grote burcht van Praag tot onderwerp hebben. Belvedere werd gebouwd door keizer Ferdinand I en was bedoeld als zomerpaleis voor zijn vrouw. Het stond in de tuin van de burcht
05 Tsye Man Dogo - Mamadou Diabaté - 5.02
Mamadou Diabaté bespeelt de balafoon, het nationale instrument van Burkina Faso. De balafoon is een marimba met daaronder kalebassen gebonden die dienst doen als klankkasten
06 Can't Be - Agnes Obel - 3.26
De Deense zangeres en pianiste Agnes Obel heeft onlangs een nieuwe plaat uitgebracht, getiteld Myopia (bijziendheid). U hoort het nummer Can’t Be van dat album
07 Giallo - Stefano Scodanibbio - 4.53
Er zijn altijd weer componisten/uitvoerders die zeer originele dingen te melden hebben op het instrument van hun keuze. Voor de Italiaan Stefano Scodanibbio is dat de contrabas. Wat hij zoal brengt zal u verbazen
08 Why Are You Yelling - The Peggy Lee Band - 7.48
- zie track 02 -
09 Balletto a Tre, Libro Uno/Passamezzo a Tre, Libro Quatro - Carlo Farina - 4.14
Kamermuziek van de vioolvirtuoos Carlo Farina, een Italiaanse componist uit de vroege barok. Hij heeft veel bijgedragen aan de speeltechniek van zijn instrument. Het Ensemble Clematis vertolkt twee van zijn werken
10 Dialoque Sufi Entre Qanun, Luth, Tabla - Soliman Gamil - 5.22
Een ‘gesprek’ tussen de qanun (een plankciter uit het Midden-Oosten), de luit en de tabla
11 Xanny - Billie Eilish - 4.04
De laatste maanden draaien we elke uitzending steevast een nummer van Billie Eilish. Voorlopig zien we nog geen reden daar mee op te houden. Xanny is van haar LP When We All Fall Asleep, Where Do We Go uit 2019