oaoa

Nieuws


Fluiten op vogelbotten

Donderdag 19 december 2019
Mocht u van plan zijn rond de kerst het nodige aan gebraden gevogelte tot u te nemen, bedenkt u zich dan eens wat u met afgekloven botten kunt doen voordat u ze naar de hond gooit. De mens uit de late steentijd wist het al: je kunt er een aardig deuntje op fluiten. Een rare gedachtensprong is dat niet. Per slot van rekening kunnen sommige vogels heel mooi fluiten, dus waarom niet aangenomen dat onze gevederde vrienden letterlijk tot op het bot muzikaal zijn? Als dit al een gevolgtrekking van onze voorouders is geweest, dan kan dat enerzijds duiden op hun animistisch, magisch/realistisch denken, of anderzijds berusten op hun zin voor proefondervindelijke werkelijkheid. We houden het op het laatste: zo dom waren ze tienduizenden jaren geleden nog niet. In die tijd kwam men erachter dat er muziek te halen valt uit vogelbotten.

Deze notie behoeft enige bijstelling. Met het skelet van een nachtegaal als muziekinstrument kom je niet bijster ver. Diens botjes worden nergens dikker dan een naald of tandenstoker; zie daar maar eens een fatsoenlijk do-re-mi uit te krijgen. Nee, voor zijn fluiten maakte de vroege Homo sapiens gebruik van de botten van grotere vogels, en dan die welke in de vleugels zitten, zoals het spaakbeen en de ellepijp. Deze bevatten immers de meeste luchtzakken, zodat een instrumentenbouwer relatief gezien weinig werk had om de beenderen uit te hollen. Daarbij geldt de vuistregel dat hoe beter en langduriger een vogel kan vliegen, des te holler zijn vleugelbotten zijn. Daar kun je dus sneller en efficiënter een muziekinstrument van maken. Hetgeen ons te denken geeft; ga bij nader inzien toch maar liever niet proberen uw kerstkip of -kalkoen tot een fluit om te toveren. Wanneer u wat lui bent aangelegd kost dat namelijk heel veel tijd. De botten van vogels die zo goed als nooit het luchtruim kiezen zijn wat minder hol dan die van zijn broeders en zusters in de lucht, zodat u zich een slag in de rondte werkt om gewenste fluit nog vóór de volgende geboorte van Jezus af te hebben. Ter vergelijking: de prehistorische mens heeft er zo’n 10.000 jaar voor nodig gehad om te leren hoe je fluiten uit massieve mammoetbotten kunt vervaardigen. Zo gemakkelijk is het dus blijkbaar niet om een potdicht skeletdeel tot een holle buis te maken.

Bovenstaande gaat enigszins spottend om met een wetenschappelijk gegeven. De oudste fluiten – de alleroudste instrumenten zelfs - die ooit gevonden werden dateren van 40.000 jaar voor Christus. Archeologen en biologen hebben vastgesteld dat ze gemaakt werden van goeddeels holle vogelvleugelbeenderen, met name die van de grote vale gier, een lang- en hoogvlieger bij uitstek. Deze vondsten werden gedaan in de Schwäbische Alpen in het zuiden van Duitsland. De instrumenten lagen compleet in gruzelementen en waren dus niet meer bespeelbaar. Muziekwetenschappers slaagden er echter in om de zaken min of meer aan elkaar te lijmen, zodat ze zich een beeld konden vormen van het uiterlijk en het functioneren van deze betrekkelijk eenvoudige paleolithische fluit. Betrekkelijk eenvoudig zeggen we, omdat het niet meer dan een uitgehold bot is zonder mond- of kopstuk, en hooguit met een paar gaten; maar bepaald minder eenvoudig wanneer het om het bespelen van dit gereconstrueerde instrument gaat. Er dient heel wat geëxperimenteerd te worden met lipstanden en blaastechnieken voordat iemand er een aannemelijke melodie uit weet te halen.

Zo iemand is de Duitse fluitiste Anna Friederike Potengowski, die zich gespecialiseerd heeft in het tot leven brengen van oeroude muziek. In het boekje behorende bij ‘The Edge of Time’ van het label Delphian Records legt ze uit dat ze de reconstructies van verscheidene archeologische vondsten, te weten die uit de de Schwäbische Alpen (40.000 v. Chr.) en enkele uit de Franse Pyreneeën (30.000 v. Chr.) heeft weten te combineren tot een functionerende fluit die de naam isturitz kreeg. Daarbij gaat ze uitvoerig in op de speeltechniek die de prehistorische mens aangewend moet hebben om dit instrument welluidend te laten klinken. Gewoon omdat het niet anders kan dan op de manier waarop zij het doet, en dat hadden ze zoveel millennia geleden ook al in de gaten.


Let wel, Potengowski’s klanken op The Edge of Time zijn hoogstwaarschijnlijk niet dezelfde als die van de prehistorische mens. We zullen er nooit achter komen hoe het er voorstond met de muzikale perceptie van Fred Flintstone anno 40.000 voor Christus; wat vond hij mooi, wat wilde hij laten horen? We weten het niet. Bovendien bestond in zijn tijd het schrift niet eens, laat staan zoiets als muzieknotatie. Potengowski laat zich echter leiden door de mogelijkheden van haar nagebouwde instrument, en stelt vervolgens dat haar verre voorouders het ook zo hadden kunnen doen.
Laten we daarbij maar vergeten dat de hedendaagse muzikante Potengowski Bach kende toen ze haar plaat maakte. Fred Flintstone niet.



PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 22 DECEMBER 2019 OP AAFM, 19.00 - 20.00 UUR

01 Etude for Guitar No. 11 in E Minor - Heitor Villa-Lobos - 4.16
Heitor Villa-Lobos was de belangrijkste moderne componist van Brazilië. Hij heeft een groot oeuvre op zijn naam staan, waarbij hij vrijwel geen enkele setting uit de weg ging. Hier hoort u een gitaarstudie van hem, uitgevoerd door manuel Barrueco

02 Invocation of the Muse - Mesomedes - 6.31
De songs van de dichter en muzikant Mesomedes waren lange tijd de enige stukken uit de Griekse oudheid die compleet met een archaïsche muzieknotatie aan ons overgeleverd zijn. Invocation of the Muse (bedoeld wordt Calliope, de Griekse muze van de epische dichtkunst en de welsprekendheid) is daar één van. Stef Connor zingt het lied

03 Goin' Back To New Orleans - Dr. John - 4.10
Dr. John the Night Tripper, die deze artiestennaam ontleende aan een 18e eeuwse voodoo dokter van die naam, was een van iconen van de muziek van New Orleans

04 Radio Magallanes - Ibrahim Maalouf - 9.43
De Frans-Jordanes trompettist Ibrahim Maalouf kreeg een klassieke opleiding, maar koos uiteindelijk voor jazz. Het melodieuze Radio Magallanes is van zijn album S3NS (2019)

05 Linie mit Schraffur - Markus Hechtle - 10.54
Een compositie voor gitaarkwartet en klarinet van de Duitse componist en muziekdocent Markus Hechtle. Uitvoerders zijn het Aleph Gitarrenquartett, dat zich specialiseert op premieres van hedendaagse muziek, tezamen met klarinettist Ernesto Molinari

06 Ros Vespertinus - Eyvind Kang - 5.02
De sopraan Jessika Kenney, longtime medewerkster van de cosmopolitische componist Eyvind Kang, zingt het nummer Ros Vespertinus (avonddauw) van diens live album Athlantis

07 Mayuman - Anna Friederike Potengowski, Georg Wieland Wagner - 7.04
- zie boven -

08 Delphic Paean - Athenaios Athenaiou - 3.56
De eerste Delphische Hymne staat te boek als het vroegste lied met muzieknotatie van de westerse wereld waarvan de maker bekend is. Zijn naam was Athenaios Athenaiou; hij componeerde zijn muziek rond 128 v. Chr.

09 Désir - Charles-Valentien Alkan - 4.17
De pianovirtuoos Charles-Valentien Alkan, tijdgenoot en vriend van Liszt en Chopin, mag zich de laatste jaren verheugen op een toenemende belangstelling voor zijn composities. We sluiten de uitzending af met het nummer Désir, uitgevoerd door de Japanse pianist Yui Morishita

Deel dit artikel: Twitter | Facebook | WhatsApp | Google+ | E-mail

Nieuws

Oud Anders 28-04-2024

We hebben de Finse accordeoniste Teija Niku al eens eerder g...

Oud Anders 21-04-2024

Zondagavond 21 april ’24 presenteert Oud Anders 'Korè' va...

Oud Anders 14-04-2024

Sommige nummers van David Bowie’s legendarische plaat Low ...

Oud Anders 07-04-2024

Beyoncé, een van de grote supersterren in de Amerikaanse mu...

Oud Anders 31-03-2024

Oud Anders staat op zondag 31-03-’24 in het teken van het ...

Oud Anders 24-03-2024

Componiste Midori Takada uit Japan heeft invloeden van de In...

Oud Anders 17-03-2024

De Japanse jazz artieste Satoko Fujii wordt door recensenten...

Oud Anders 10-03-2024

The Dead Brothers is een Zwitserse band gevestigd in Genève...

Oud Anders 03-03-2024

De gevierde Amerikaanse jazzcomponist Vijay Iyer, een arties...

Oud Anders 25-02-2024

John Dowland (1563 – 1626) was een Engelse zanger, luiteni...

Oud Anders 18-02-2024

De Amerikaanse folkzangeres Sarah Jarosz heeft na haar plaat...

Oud Anders 11-02-2024

De Noor Jan Bang is hoogleraar in elektronische muziek en st...

Oud Anders 04-02-2024

John McLaughlin, Al di Meolo en Paco de Lucia, een drietal v...

Oud Anders 28-01-2024

De titel Adonai Roie is afkomstig uit psalm 23 van de bijbel...

Oud Anders 21-01-2024

Scott Dunbar is een afro-amerikaanse artiest die altijd een ...

Oud Anders 07-01-2024

De Hongaarse componist Zoltán Kodály was een vriend en med...

Oud Anders 31-12-2023

De Zumi Kai Instrumental Group uit Japan bracht in 1995 een ...

Oud Anders 24-12-2023

Oud Anders besteedt op 24 december 2023 aandacht aan de Kers...

Oud Anders 17-12-2023

Met het nummer Ankara brengen bassist Dominique Grimaldi en ...

Oud Anders 10-12-2023

Zangeres en componiste Cecilie Jørstad en jazzpianist Tord ...

Advertentie

© 1986 - 2024 Stichting Lokale Omroep Almelo