oaoa

Nieuws


Agustín Barrios, een gitarist uit de jungle

Donderdag 28 november 2019
Het lijkt onwaarschijnlijk dat er onder de gezamenlijke inheemse volkeren van Zuid-Amerika nooit iemand op het idee is gekomen een touwtje over een plank of kistje te spannen, om al plukkend uit te vinden hoe dat nou eigenlijk klinkt. Maar toch is het een gegeven: de Indiaanse stammen die het continent bewoonden kenden geen snaarinstrumenten. En dat terwijl ze van oudsher wel degelijk op de hoogte waren van het gebruik van pijl en boog; met enige verbeeldingskracht zouden we kunnen zeggen dat je met dit wapen de weg naar het ontwerp van een lier of harp al half hebt afgelegd. Maar nee, het zingen van de boogpees werd door de oorspronkelijke Zuid- Amerikanen geassocieerd met het doorboren van de vijand, en niet met de edele toonkunst.

Daarmee willen we niet beweren dat de Spaanse conquistadores aan de andere kant van de oceaan een zootje amuzikale barbaren aantroffen. Integendeel, er zijn bewijzen genoeg te vinden dat er volop gemusiceerd werd op het continent. Zo waren de Paraguyaanse Guaraní (een van de eerste volkeren waarmee de Europese ontdekkingsreizigers in contact kwamen) door heel Zuid-Amerika bekend vanwege hun meesterschap op de instrumenten die de indianen dan wèl tot hun beschikking hadden, zoals de fluit, de hoorn, rammelaar en trommel. Ook werd er in Paraguay op hoog niveau gezongen, zo weten we, zij het dat er maar heel weinig authentieke songs uit het Pre-Columbiaanse tijdperk aan ons zijn overgeleverd. Het gaat in deze om niet meer dan enkele fragmenten die een bedding vonden in de Spaanse volksmuziek welke het land stormerhand veroverde.

De snelheid waarmee de Guaraní de door de Spanjaarden meegebrachte gitaren en vihuela’s adopteerden zegt het een en ander over de muzikaliteit van het volk, als ook het feit dat na de komst van de overheersers overal in Paraguay muziekscholen als paddenstoelen uit de grond schoten. Deze instituten werden door de indianen druk bezocht. De katholieke paters wisten met hun muziekonderricht dan ook meer inheemsen te bekeren dan met hun godsdienstlessen, zo wordt wel beweerd.
De verspreiding van de Europese muziekcultuur werd door de Indios (de foutieve naam die de Spanjaarden aan de bewoners van Zuid-Amerika gaven) verder zelf ter hand genomen. Historische bronnen vermelden dat de oude Paraguayanen zeer handige knutselaars waren die een nieuw instrument als de gitaar maar hoefden te zien om het getrouw na te kunnen bouwen. U ziet het, muziek zat de Guaraní blijkbaar in de genen. Het mag dan ook geen wonder heten dat een van de grootste gitaarvirtuozen die de wereld ooit gekend heeft deels van Guaraní afkomst was.
Zijn naam? Agustín Barrios. Een gitarist uit de jungle.

Agustín Barrios, en dan noemen we er een. Stoffige bibliotheken in Paraguay mogen dan vol liggen met manuscripten van barokcomposities die mede tot stand kwamen dankzij de inbreng van de inheemse bevolking - maar er is in de muziekgeschiedenis van het land nooit iemand geweest die als zelfstandig componist meer tot de verbeelding sprak dan Barrios. De man wordt tot op de dag van vandaag aanbeden als een van de grootste musici ooit, niet alleen in zijn geboorteland, maar in heel Zuid-Amerika. Als we de historische verslagen mogen geloven, dan was het bijwonen van een live concert van Barrios een even indrukwekkende ervaring als een optreden van Paganini of Liszt. Barrios wist zijn publiek te boeien, en overtuigde het van de poëtische kwaliteit van zijn werken. Hij maakte furore waar hij ook kwam, en wordt dan ook gezien als de enige gitarist die zich kon meten met Segovia. En misschien wel beter was; niet alleen deed hij technisch gezien niet onder voor de Spaanse maestro, hij had ook een streepje voor op hem omdat hij als componist meer voorstelde dan Segovia.

Zondagavond begint Oud Anders de uitzending met Agustín Barrios’ beroemdste werk ‘La Catedral’. Met uitvoerder Notis Mavroudis willen we niet beweren de allerbeste uitvoering van dit werk gevonden te hebben, maar het is op zijn minst een bemerkenswaardige. In de video hieronder vindt u een vertolking van Ana Vidovic. Die kan evenzeer onze goedkeuring wegdragen.



PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 1 DECEMBER 2019 OP AAFM, 19.00 - 20.00 UUR

01 La Catedral Andante Religioso/Allegro Solemne - Agustín Barrios - 5.06
- zie boven -

02 Substancia - Lafawndah - 3.26
Ritmes uit het midden-oosten, het Caribisch gebied tezamen met electronic dance uit het club circuit van New York. De Egyptisch/Iraanse artieste Lafwandah wordt wel een polymath van de pop genoemd

03 Mamm Gozh - No Tongues - 8.08
No tongues maakt een fusie van free jazz, psychedelica, drones en folklore

04 The Dancing Girl - Bela Fleck, V.M. Bhatt, Jie-Bing Chen - 10.08
Nog meer fusie met Bela Fleck op de banjo, Jie-Bing Chen op de tweesnarige Chinese viol de ehru en Vishwa Mohan Bhatt op de Indiase slide gitaar de mohan veena

05 Red Arc, Blue Veil - John Luther Adams - 11.04
Een compositie van Adams voor piano, vibrafoon en crotales. Dat laatse is een reeks metalen schijfjes die in verschillende toonaarden zijn gestemd en klinken als een soort carillon, maar dan fijner

06 Sapokanikan - Joanna Newsom - 5.10
Of de Amerikaanse folkzangeres Joanna Newsom veel geleerd heeft van Kate Bush? Oordeelt u zelf. Sapokanikan is van haar laatste album Divers uit 2015

07 Cyclone - Rand Steiger - 8.21
Als er zoiets bizars optreedt als een tornado midden in New York, dan moet je wel haast een compositie aan wijden. Computerdeskundige Rand Steiger, die zich bezighoudt met signal processing in real time, deed dat. Klarinettist Joshua Rubins geeft de voorzet voor dit elektronische kunstwerkje

08 Greek Dance No.3 - Dimitris Fampas - 3.59
De Griekse gitarist Notis Mauroudis sluit de uitzending af met een compositie van zijn landgenoot Dimitris Fampas
Deel dit artikel: Twitter | Facebook | WhatsApp | Google+ | E-mail

Nieuws

Oud Anders 24-11-2024

De Italiaanse componist Giovanni Battista Pescetti leefde va...

Oud Anders 17-11-2024

Cesaria Evora mogen we in Oud Anders niet vergeten. Eens in ...

Oud Anders 10-11-2024

Alexander Tsfasman is een naam die u niet direct zult kennen...

Oud Anders 03-11-2024

De Britse multi-instrumentalist Andrew Cronshaw betovert met...

Oud Anders 27-10-2024

Het lijdt geen twijfel: de Iraakse/Assyrische Munir Bashir (...

Oud Anders 20-10-2024

De in Japan geboren percussioniste Mari Yoshinaga vormt same...

Oud Anders 13-10-2024

Met de elektroakoestische en elektronische componist Bernard...

Oud Anders 06-10-2024

De componist Veljo Tormis uit Estland, die leefde van 1930 t...

Oud Anders 29-09-2024

Het Alhambra is een van de best bewaarde architecturale scha...

Oud Anders 22-09-2024

Over de Italiaanse dichter en componist en Bellerofonte Cast...

Oud Anders 15-09-2024

De Fransman Carlos Salzedo, die leefde van 1885-1961, wordt ...

Oud Anders 08-09-2024

Mijn naam is Stephan Severin. Ruim dertien jaar heb ik het m...

Oud Anders 30-06-2024

Trompettiste Kate Amrine verenigt alles wat modern is in haa...

Oud Anders 23-06-2024

De Japanse percussioniste Kuniko Kato staat bekend als een u...

Oud Anders 16-06-2024

Wanneer u aan cello’s denkt, zult u associaties hebben met...

Oud Anders 09-06-2024

Ariondela is een vrouwelijk A-Capella-trio uit Noord-Italië...

Oud Anders 02-06-2024

De Tsjechische componist Leoš Janáček was een van die mus...

Oud Anders 26-05-2024

Enrique Granados (1867 – 1916) was een van de belangrijkst...

Oud Anders 19-05-2024

De Franse multi-instrumentalist Mathias Duplessy begon als z...

Oud Anders 12-05-2024

Dirty And Light is een samenwerking tussen de inmiddels lege...

Advertentie

© 1986 - 2024 Stichting Lokale Omroep Almelo