Donderdag 25 juli 2019
We kunnen ons afvragen waar onze soort nu als eerste aan ten onder zal gaan – een nucleaire oorlog, de verstikkende plastic afvalberg die zich zelfs al tot aan de bodem van de elf kilometer diepe Marianentrog heeft uitgebreid, of voor mijn part de wereldwijd oprukkende eikenprocessierups die onze longen met biljoenen brandharen doorzeeft – maar vooralsnog lijkt een vierde bedreiging de hoogste podiumplaats op te eisen: we verdampen met z’n allen ruim voordat het einde van de 21e eeuw in zicht is. Want wat is het heet...! Bij mij thuis hou ik overdag angstvallig alle ramen en deuren potdicht, opdat de warmte zich niet via een bovenlicht-op-een-kiertje naar binnen wurmt en me met tientallen tentakels naar de keel vliegt. Globale opwarming is een fabeltje verzonnen door paniek zaaiende researchers, zo meent Donald Trump, ook al stond afgelopen november half Californië in brand en vliegt op dit moment de stoom er vanaf aan weerszijden van de Atlantische Oceaan. Twee jaar geleden maakten ze in Portugal ook al kennis met het wetenschappelijke ‘verzinsel’; het land dreigde toen tot twee keer toe in vlammen op te gaan, zodat ze daar in het zuiden bijna hun laatste fado hadden gezongen.
Toegegeven, mijn verbeelding gaat hier nu even met me op de loop. Bedenkt u maar dat de hitte me dit soort hyperbolische uitspraken doet maken. Het delirium is nabij, ook al omdat op het moment van schrijven mijn PC nog het nodige toevoegt aan de 40 graden die we toch al meten. Oef.
Vorig jaar omstreeks deze tijd beweende ik mijn grasmat, die de aanslag van die zomer nauwelijks overleefde. Ook nu biedt het gazonnetje weer een troosteloos vergeelde aanblik. Nog een paar van dit soort dagen en ik weet dat het maaiseizoen zo goed als voorbij is. Een veegbeurt volstaat dan als tuinonderhoud; even met de bezem over m’n veldje en al het hooi kan zo de biobak in.
Zit er nog muziek in deze dorre tijden? Jawel, maar het is de vraag of de componist die we hieronder in het kort bespreken ervoor kan zorgen dat we iets minder onder de warmte te lijden hebben. De levenslustige, temperamentvolle Gioachino Rossini staat nu eenmaal niet bekend om zijn koele klanken. Zo zullen de zich herhalende, qua volume steeds sterker aanzwellende ritmes van zijn muziek uw bloed sneller doen stromen. De thermostaat in uw hersenen raakt hierdoor eventueel van slag, en in combinatie met een nauwelijks te verdragen buitentemperatuur kan dit tot riskante koortsaanvallen leiden. Nu ja, de laatste levensadem uitblazen met de vrolijke crescendi van Rossini in de oren is misschien niet de beroerdste manier om dood te gaan, ook al heeft de man zijn beste werken nooit als requiem bedoeld.
U kent deze populaire Italiaanse operacomponist natuurlijk van kaskrakers als Il Barbiere di Siviglia en Guillaume Tell. Wat veel mensen niet weten is dat Rossini ook zeer aantrekkelijke werkjes voor de piano heeft geschreven. Hij componeerde deze juweeltjes toen hij zich niet meer met opera bezighield en zich eigenlijk al volledig uit het openbare muziekleven had teruggetrokken. Eén van die miniatuurtjes laten we u zondagavond in Oud Anders horen. Het betreft hier het deel Anchois – ansjovis - van zijn Quatre Hors d’Oeuvre (vier voorgerechten), een vierluik waarin hij zijn voorliefde voor lekker eten bezingt. Laten we niet vergeten dat Rossini, naast componist, ook een culinaire fijnproever was. Hij bedacht een aantal recepten die tot op de dag van vandaag tot het repertoire van de chef-koks behoren, zoals de Tournedos Rossini. Wiki zegt hierover het volgende:
Tournedos Rossini is een recept voor haasbiefstuk op een in jus gedrenkte crouton, geserveerd met in boter gebakken ganzenlever en enkele plakken geschaafde truffel, besprenkeld met madeira.
Het gerecht is genoemd naar de componist Gioachino Rossini, die het recept aan de Franse topkok Auguste Escoffier van restaurant Café Anglais doorgegeven zou hebben.
De naam Tournedos is daarbij afgeleid van Rossini’s uitroep “tourner le dos! (draai hem om/draai hem op zijn rug), toen een kok op zijn instructies het gerecht voor hem bereidde. De maestro wist tot op de seconde precies hoe lang beide zijden van het stukje vlees aangebakken moesten worden.
Aangenamere temperaturen, de weelderige melodie van Rossini’s zinnenprikkelende ansjovisje zoals uitgevoerd door pianist Paolo Giacometti: het kan zondagavond nauwelijks verkeerd gaan. Geniet u ervan!
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 28 JULI 2019 OP AAFM, 19.00 - 20.00 UUR
01 Sails Set - Mats Eilertsen Trio - 2.24
Melodieuze, ingetogen jazz van het Mats Eilertsen Trio, waar Harmen Fraanje deel van uitmaakt. Deze pianist heeft in verscheidene jazz en klassieke formaties inmiddels zijn sporen verdiend. Sails Set is het titelnummer van het gelijknamige album
02 Etude No.6 - Giulio Regondi - 5.37
Regondi (1822 – 1872) wordt meer en meer herontdekt als een van de grootste gitaarcomponisten die ooit geleefd heeft. Zijn Etude no. 6 wordt hier uitgevoerd door gitarist Alberto Mesirca
03 Little Liza Jane - Scott Dunbar - 2.50
Eenmansband Scott Dunbar heeft zoal zijn eigen opvattingen over de blues. Little Liza jane kunt u vinden op zijn cd From Lake Mary
04 Old Chinese Poem - Arturas Bumšteinas - 4.40
De Litouwse muzikant Arturas Bumšteinas is eigenlijk een klassiek componist, maar wat hij doet in Old Chinese Poem mag ook doorgaan voor een song binnen het alternatieve popgenre. Het klinkt hoe dan ook hoogst merkwaardig
05 Marche Ottomane (Manuscrit Cantemir 209) - Jordi Savall - 4.02
Jordi Savall weet wel raad met alle soorten vroege muziek van Europa, ook wanneer er volop invloeden van Klein-Azië te bespeuren zijn. Hier een mars van het oude Ottomaanse rijk
06 Love Without Sound - White Noise - 3.06
De Engelse experimentele rockband White Noise, opgericht in 1969, was slechts een kort leven beschoren. De groep bestond uit twee specialisten in electronica en een geluidstechnicus. Wat ze deden kan ook nu nog als hypermodern gezien worden
07 Jaipur Local - Terry Riley & Krishna Bhatt - 10.15
Minimal music componist Terry Riley is zeer geïnteresseerd in Indiase klassieke muziek. Op zijn album Duo werkt hij samen met sitarspeler Krishna Bhatt
08 La Llorona (The Weeping Woman) - Joan Baez - 3.40
Misschien kunnen we het verhaal over La Llorona opvatten als de Latijns-Amerikaanse versie van de Griekse Medea legende; beide dames vermoordden hun kinderen. Joan Baez zingt erover
09 Mouthful Of Silence - Max Eastley & David Toop - 3.05
Max Eastley en David Toop zijn twee elektroakoestische artiesten die hun eigen muziekinstrumenten maken. Hun eerste plaat werd gepubliceerd op Brian Eno’s label Obscure Records. Mouthful of Silence staat op hun album Doll Creature, uitgebracht op het Franse label BiP_HOp
10 Quatre Hors d'Oeuvre: Les Anchois - Gioachino Rossini - 5.26
- zie boven -
11 Raga Nat Bhairav - Tarana In Ektaal - Kaushiki Chakrabarty - 5.25
Kaushiki Chakrabarty is een van de meest populaire zangeressen van de Karnatische stijl van zingen. Ze heeft het niet van een vreemde; haar vader Ajoy Chakrabarty is een in Zuid-India eveneens een beroemde vocalist
12 Sacred Oracle - Carol Emanuel, Bill Frisell, and Kenny Wollesen - 5.35
Harpiste Carol Emanuel, gitarist Bill Frisell en slagwerker Kenny Wollesen worden wel The Gnostic Trio genoemd. Ze voeren hier een nummer uit van John Zorn