oaoa

Nieuws


Toru Takemitsu: I Hear the Water Dreaming

Donderdag 18 juli 2019
Geen enkele componist kan het volledig zonder muzikale opleiding stellen. De klassieke toonkunst is immers zo weids en complex dat het ondoenlijk wordt voor zelfs de meest monomane individualist om alle aspecten ervan te doorgronden. Toch zijn er mensen die een heel eind komen zodra het om zelfstandige muzikale kennisverwerving gaat. We noemen hen dilettanten, amateurs, of – om voorbij te gaan aan de negatieve connotaties van die termen - in het beste geval autodidacten. Zo iemand was de componist Toru Takemitsu (1930 – 1996). Ergens tussen 1948 en 1952 heeft de beroemdste musicus van Japan weliswaar wat lessen compositieleer gevolgd bij Yasuji Kiyose, maar daar liet hij het bij.

Voor zijn eigenlijke scholing bewandelde Takemitsu de weg van de totale onderdompeling, waarbij hij in eerste instantie de traditionele Japanse muziek uit de weg ging. Daar was een reden voor: als veertienjarige werd hij, net zoals andere jongens van zijn leeftijd, gedwongen dienst te nemen in het Japanse leger. We schrijven 1944; de tweede wereldoorlog was nog lang niet voorbij, en zoals u weet, ging het Japanse militaire apparaat niet bepaald zachtzinnig om met het jonge kanonnenvlees. De uiterst frêle Takemitsu, die ook in zijn volwassen leven nooit meer dan 45 kilo zou wegen, heeft de harde, nationalistische cultuur in het leger als bijzonder onprettig ervaren. Naar eigen zeggen riep Japanse klassieke muziek slechts bittere herinneringen bij hem op. Pas in de jaren ’60 begon hij de muzikale modellen van zijn vaderland in zijn muziek te verwerken.

Tijdens zijn diensttijd luisterde Takemitsu naar Franse chansons. Heimelijk draaide hij platen op een grammofoon met zelfgemaakte bamboe naald. Het is maar goed dat hij daar nooit op betrapt is, want een Japanse soldaat mocht natuurlijk niet naar de muziek van de vijand luisteren. Die chansons vormden zijn eerste kennismaking met westerse klanken. Tijdens de zeven jaar durende Amerikaanse bezetting van Japan werd dat jazz en Europees klassiek.

Takemitsu’s eerste composities gingen echter een heel andere kant op. Net zoals elders in de wereld kregen jonge modernisten in Japan belangstelling voor klanken die alle tradities overboord zetten. Dit gold ook voor Toru Takemitsu. Samen met een aantal gelijkgestemde zielen richtte hij het collectief Jikken Kobo op, dat wars was van opleidingen aan conservatoria en al helemaal niets van de oude Japanse kunstmuziek moest hebben. En zo vonden allerlei geluiden die niet noodzakelijkerwijs door instrumenten werden voortgebracht hun weg naar de serieuze muziek, dit na een intensieve bewerking in de studio. Pierre Schaeffer, de uitvinder van de term musique concrète, geldt als de pionier van dit genre. In feite ontwikkelden de Japanse en Franse avant-garde hun rebelse klankstructuren echter onafhankelijk van elkaar, en min of meer in hetzelfde tijdsgewricht.

Als zo vaak keerden vele muzikanten die op jonge leeftijd de muziek ‘omver wensten te werpen’ later in hun carrière op hun schreden terug. Ze begonnen weer composities te maken die voor de oren van de gewone luisteraar wat acceptabeler waren. Takemitsu vond zijn ware bestemming toen hem door een oudere collega een analyse van de muziek van Olivier Messiaen overhandigd werd. Via Messiaen ontdekte Takemitsu de componist die de rest van zijn leven een grote invloed op hem zou blijven uitoefenen, namelijk de Fransman Claude Debussy. Van deze impressionist leerde Takemitsu met timbre te toveren. Timbre moet u als volgt zien: een bepaalde toonhoogte, geproduceerd door verschillende instrumenten, wordt als zodanig herkend. Toch lijkt het anders, omdat een piano nu eenmaal niet hetzelfde instrument is als een gitaar of hobo. Dit heet verschil in timbre. Dan kan die toonhoogte ook nog op één instrument steeds anders weergegeven worden; een snaar van een gitaar kunt u bijvoorbeeld met uw nagels of met het vlees van uw vingers aanslaan. Het klinkt dan heel anders, en ook dat heet verschil in timbre. Een orkest heeft een eindeloos palet aan klankkleuren tot zijn beschikking wanneer er zoveel mogelijk speeltechnieken van de diverse instrumenten aangewend worden. Takemitsu begreep heel goed wat er allemaal mogelijk was wanneer je al die timbre verschillen met elkaar ging combineren.

Vanaf de jaren ’60 zou Takemitsu zich heroriënteren op de Japanse traditionele muziek. En dat is niet zo vreemd voor een componist die zich spiegelde aan Debussy en Messiaen. Beiden verwerkten immers hun indrukken van de hen omringende natuur in hun composities – precies wat de klassieke Japanse muziek al eeuwenlang deed, en nog steeds doet. In zijn werken zet Takemitsu de westerse en Japanse structuren niet platvloers naast elkaar, zoals je wel bij minder begaafde Aziatische componisten ziet, maar komt hij tot een doorwrochte synthese van beide modellen.

Zondagavond draait Oud Anders Toru Takemitsu’s ‘I Hear The Water Dreaming’. Het is een concert voor orkest en dwarsfluit, uitgevoerd door het BBC Symphony Orchestra onder leiding van Sir Andrew Davis. De fluitist is Patrick Gallois.



PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 21 JULI 2019 OP AAFM, 19.00 - 20.00 UUR

01 Nove Alla Turca - Renaud Garcia-Fons & Claire Antonini - 3.48
Een combinatie die je niet verwacht: Renaud Garcia-Fons op de double bass en Claire Antonini op de theorbe (een grote luit met een lagere stemming)

02 Tamalpais (for Elissa Guest) - John Zorn - 4.08
Tamalpais staat op Zorn’s Alhambra Love Songs uit 2009, een album dat door de critici onthaald werd als een van zijn sympathiekste producties

03 Deep Black Vanishing Train - Mark Lanegan Band - 3.07
De hese stem van Mark Lanegan op zijn best. Deep Black Vanishing Train is een prachtig nummer van zijn album Blues Funeral

04 Sevgiliye Verilen Soz - The Secret Ensemble & Masha Vahdat - 8.10
Zangeres Masha Vahdat uit Iran wordt begeleid door een groep Turkse en Iraanse instrumentalisten. En als we het dan over stemmen hebben: de hare is onvergetelijk

05 Hika: In memoriam Toru Takemitsu - Leo Brouwer - 8.02
De Cubaanse gitarist en componist Leo Brouwer (1939) heeft een groot aantal fraaie klassieke composities voor de akoestische gitaar op zijn naam staan. Eigenlijk had hij zijn eigen stijl al bepaald nog voordat hij op 16-jarige leeftijd aan het Conservatório de Havana ging studeren. Hier hoort u zijn hommage aan de Japanse componist Toru Takemitsu

06 Mystical One - George Harrison - 3.45
Over George Harrison hoeven we niet veel te zeggen. Mystical One staat op zijn album Gone Troppo, dat Australisch slang is voor gek worden door tropische hitte

07 Sauts - Pierre Henry - 3.56
Pierre Henry, pionier van de musique concrète zei ooit dat de muziek vernietigd moest worden. Na het beluisteren van Sauts zult u het met ons eens zijn dat hij de daad bij het woord voegde. Hou u vast

08 I Hear the Water Dreaming - Toru Takemitsu - 10.50
Takemitsu schreef zijn I Hear the Water Dreaming in 1987. Het is een werk voor fluit en orkest en was geïnspireerd door de mythologie en kunst van de aboriginals

09 Good Til Now - Gillian Welch - 3.56
Het tijdschrift The New Yorker omschreef de muziek van Gillian Welch als tegelijk vernieuwend en herinnerend aan vergeten muzikale vormen van het Amerikaanse platteland. Good Til Now is van haar album Hell Among the Yearlings uit 1998

10 Oriental Bass - Renaud Garcia-Fons - 6.38
- zie track 01: Renaud Garcia-Fons doet dingen op de double bass die maar weinigen hem nadoen
Deel dit artikel: Twitter | Facebook | WhatsApp | Google+ | E-mail

Nieuws

Oud Anders 24-11-2024

De Italiaanse componist Giovanni Battista Pescetti leefde va...

Oud Anders 17-11-2024

Cesaria Evora mogen we in Oud Anders niet vergeten. Eens in ...

Oud Anders 10-11-2024

Alexander Tsfasman is een naam die u niet direct zult kennen...

Oud Anders 03-11-2024

De Britse multi-instrumentalist Andrew Cronshaw betovert met...

Oud Anders 27-10-2024

Het lijdt geen twijfel: de Iraakse/Assyrische Munir Bashir (...

Oud Anders 20-10-2024

De in Japan geboren percussioniste Mari Yoshinaga vormt same...

Oud Anders 13-10-2024

Met de elektroakoestische en elektronische componist Bernard...

Oud Anders 06-10-2024

De componist Veljo Tormis uit Estland, die leefde van 1930 t...

Oud Anders 29-09-2024

Het Alhambra is een van de best bewaarde architecturale scha...

Oud Anders 22-09-2024

Over de Italiaanse dichter en componist en Bellerofonte Cast...

Oud Anders 15-09-2024

De Fransman Carlos Salzedo, die leefde van 1885-1961, wordt ...

Oud Anders 08-09-2024

Mijn naam is Stephan Severin. Ruim dertien jaar heb ik het m...

Oud Anders 30-06-2024

Trompettiste Kate Amrine verenigt alles wat modern is in haa...

Oud Anders 23-06-2024

De Japanse percussioniste Kuniko Kato staat bekend als een u...

Oud Anders 16-06-2024

Wanneer u aan cello’s denkt, zult u associaties hebben met...

Oud Anders 09-06-2024

Ariondela is een vrouwelijk A-Capella-trio uit Noord-Italië...

Oud Anders 02-06-2024

De Tsjechische componist Leoš Janáček was een van die mus...

Oud Anders 26-05-2024

Enrique Granados (1867 – 1916) was een van de belangrijkst...

Oud Anders 19-05-2024

De Franse multi-instrumentalist Mathias Duplessy begon als z...

Oud Anders 12-05-2024

Dirty And Light is een samenwerking tussen de inmiddels lege...

Advertentie

© 1986 - 2024 Stichting Lokale Omroep Almelo