oaoa

Nieuws


Groot, groter, grootst: de chitarrone

Donderdag 9 mei 2013
Onder een van de zeldzame Youtube clips waarin de chitarrone bespeeld wordt, schreef een bezoeker het volgende ludieke commentaar: “De legende wil dat de NASA nog steeds op zoek is naar het eind van deze luit”. Er is hier natuurlijk sprake van enige ko(s)mische overdrijving, maar om u een indruk te geven van de grootte van het instrument verwijzen wij u naar de video hieronder. U ziet daar de beroemde Christina Pluhar met een geval op schoot dat in eerste instantie een uitvinding lijkt te zijn van een of andere hedendaagse klankensmid wiens fantasie op hol is geslagen. Modernisten willen immers nogal eens experimenteren met de vorm van instrumenten, vaak op het absurde af. Maar nee, de reusachtige chitarrone is niet van onze tijd, het instrument bestaat al eeuwen. Deze telg van de familie der aartsluiten, met een lengte die varieert van 160 tot 200cm, werd in de zestiende eeuw ontworpen om de gewone luit een vollere klank te geven. Er was behoefte aan een luit die een rol kon spelen in de zich nieuw ontwikkelende stijl van begeleiding met basakkoorden (basso continuo) binnen complexe muziekstukken. Daartoe bracht men vijf tot soms acht extra bassnaren aan op – of beter gezegd, naast - een tweede hals die in het verlengde ligt van de eerste hals. Halverwege zit de eerste kraag (de schroevenhouder) voor de traditionele zes snaren en helemaal op het eind is er een tweede kraag. Daarmee worden de bassnaren gestemd. Let op: de bassnaren ‘zweven’ dus en worden tijdens het spelen niet tegen de hals aangedrukt om ze te verkorten. Ze worden uitsluitend getokkeld.

Het duurt even voordat de clip deze keizer onder de luiten in zijn volle glorie toont. Wacht u dat moment geduldig af en laat u eerst bedwelmen door de prachtige klanken van het instrument. En u zult zeker gefascineerd raken: Pluhar speelt de Arpeggiata uit Giovanni Kapsberger’s Libro Primo d’Intavolatura di Chitarrone, een van de mooiste stukken die ooit voor het instrument geschreven werden. In een arpeggiata worden de snaren die het akkoord vormen niet tegelijkertijd, maar in hoog tempo achter elkaar aangeslagen. Dat geeft een soort watervaleffect van elkaar snel opvolgende klanken. Prachtig om te horen, lastig om te spelen, vooral als dat moet gebeuren op een moeilijk hanteerbaar gevaarte als de chitarrone. Christina Pluhar kwijt zich echter voorbeeldig van haar taak!

Tegen 1m55s is het dan zover. U ziet de verlengde hals bijna het breedbeeld uitschieten en begrijpt onmiddellijk het probleem van de cameraman. Want wat wil hij tonen? Handen, gezicht en vooral de concentratie van de speler, of de volledige omvang van het instrument? Kiest hij voor het laatste, dan moet hij met zijn camera flink uitzoomen. De kijkers zien dan een naar verhouding klein mensje dat als het ware een slagschip probeert te omarmen. Het visueel spectaculaire krijgt zodoende de overhand en leidt af van de muziek zelf. Om die reden hebben wij gekozen voor deze clip, die weliswaar iets minder van de luit laat zien, maar op het puur muzikale vlak veruit de beste versie is van de Arpeggiata die we op Youtube konden vinden. Christina Pluhar beschikt over een beheersing van dit grootse instrument waar vele andere luitspelers haar om zullen benijden.

Komende zondag zult u van bovengenoemde Giovanni Kapsberger een langer stuk horen, de Toccata 1a, geschreven in 1640. Deze wordt uitgevoerd door professor Paul O’Dette, een Amerikaanse luitenist die al vele onderscheidingen voor zijn spel in ontvangst mocht nemen.




Playlist OUD ANDERS, zondag 12 mei 2013

01. Serious - Todd Rundgren - 4.13
02. House Of Twang - Dreyblatt & the Orchestra of Excited Strings - 3.14
03. Taragalte - Oum - 7.12
04. Free Jazz (fragment) - Ornette Coleman - 8.53
05. I've Endured - Ola Belle Reed - 2.52
06. Toccata 1a (1640) - Giovanni Hieronymus Kapsperger - 6.27
07. Sarama - Rokia Traore - 5.04
08. Tanzmusik: 5 Pieces for Solo Harp - Prelude - Glenn Buhr - 2.48
Deel dit artikel: Twitter | Facebook | WhatsApp | Google+ | E-mail

Nieuws

Oud Anders 24-11-2024

De Italiaanse componist Giovanni Battista Pescetti leefde va...

Oud Anders 17-11-2024

Cesaria Evora mogen we in Oud Anders niet vergeten. Eens in ...

Oud Anders 10-11-2024

Alexander Tsfasman is een naam die u niet direct zult kennen...

Oud Anders 03-11-2024

De Britse multi-instrumentalist Andrew Cronshaw betovert met...

Oud Anders 27-10-2024

Het lijdt geen twijfel: de Iraakse/Assyrische Munir Bashir (...

Oud Anders 20-10-2024

De in Japan geboren percussioniste Mari Yoshinaga vormt same...

Oud Anders 13-10-2024

Met de elektroakoestische en elektronische componist Bernard...

Oud Anders 06-10-2024

De componist Veljo Tormis uit Estland, die leefde van 1930 t...

Oud Anders 29-09-2024

Het Alhambra is een van de best bewaarde architecturale scha...

Oud Anders 22-09-2024

Over de Italiaanse dichter en componist en Bellerofonte Cast...

Oud Anders 15-09-2024

De Fransman Carlos Salzedo, die leefde van 1885-1961, wordt ...

Oud Anders 08-09-2024

Mijn naam is Stephan Severin. Ruim dertien jaar heb ik het m...

Oud Anders 30-06-2024

Trompettiste Kate Amrine verenigt alles wat modern is in haa...

Oud Anders 23-06-2024

De Japanse percussioniste Kuniko Kato staat bekend als een u...

Oud Anders 16-06-2024

Wanneer u aan cello’s denkt, zult u associaties hebben met...

Oud Anders 09-06-2024

Ariondela is een vrouwelijk A-Capella-trio uit Noord-Italië...

Oud Anders 02-06-2024

De Tsjechische componist Leoš Janáček was een van die mus...

Oud Anders 26-05-2024

Enrique Granados (1867 – 1916) was een van de belangrijkst...

Oud Anders 19-05-2024

De Franse multi-instrumentalist Mathias Duplessy begon als z...

Oud Anders 12-05-2024

Dirty And Light is een samenwerking tussen de inmiddels lege...

Advertentie

© 1986 - 2024 Stichting Lokale Omroep Almelo