Vrijdag 26 april 2013
Gewoonlijk kijken we naar Engeland en Amerika als we aan het begin van de popmuziek denken. The Beatles, The Rolling Stones en Bob Dylan schieten ons dan als eerste vertegenwoordigers van het genre te binnen. Maar hoe typisch Nederlands is het om de ooit zo grote namen van eigen bodem te vergeten: Cuby & Blizzards, de Haagse groep Q65 en The Outsiders onder aanvoering van Wally Tax. Wat dacht u ervan! Daar hebben we al een verzameling indrukwekkende rockpioniers bij elkaar waar menig land trots op zou zijn.Hoe kwam het dat Nederlandse jongeren al zo vroeg betrokken waren bij de ontwikkeling van de popmuziek? Hieronder worden er een paar bepalende factoren op een rijtje gezet.
Zo had een van oudsher zeevarende natie als Nederland de ogen altijd al op het buitenland gericht; deden zich daar nieuwe trends voor dan werden die snel opgepikt. Moderne klanken weergalmden in de Nederlandse havensteden ruim voordat men er elders in het land lucht van kreeg. En kijkt u vervolgens eens naar de situatie van de jaren ’50 en ’60, toen Europa zich herstelde van twee wereldoorlogen: Amerikaanse militairen zaten overal. Het American Forces Network Europe (AFN), een verzameling radiostations van het Amerikaanse leger, verzorgde muziekprogramma’s voor de troepen. Wat voor muziek kon men er horen? Wel, in het Amerika van de jaren ’50 was jazz zeer populair, dus dat kwam eerst; maar toen dit genre in de jaren ’60 het pad van de disharmonie en atonaliteit opging, werd het rock ’n roll en urban blues. Dat sloeg aan bij de jongeren. Op de klanken van Chuck Berry en Muddy Waters kon er immers gedanst worden. Dat ging een stuk moeilijker op free jazz.
Ten slotte moet er rekening gehouden worden met de grote instroom van Indonesiërs in ons land. Hippe groepen als bijvoorbeeld de Tielman Brothers, spectaculaire rock ’n rollers van het eerste uur, kwamen mee met de Indonesische immigrantengolf. De invloed van deze zogeheten indorockers op ons muzikale bewustzijn mag vooral niet onderschat worden!
Keren wij terug naar een van bovengenoemde Nederlandse helden: Wally Tax was twaalf jaar oud toen hij in 1960 begon met zijn schoolband Jimmy Revon and the Outsiders. Hij trad op als sologitarist en een paar jaar later, zoals een bron meldt, “werd hij de sukkel binnen de band die moest gaan zingen”.
Gelukkig bleek deze zoon van een Nederlandse vader en Romani moeder aanleg te hebben voor het schrijven van pakkende songs. Zo groot was zijn talent dat de groep al snel uitgroeide tot een van de populairste acts in de Amsterdamse kroegen. Aldus werd Wally Tax een van onze eerste rocksterren. Hij zag zijn faam landelijk bevestigd toen The Outsiders het voorprogramma van The Rolling Stones mocht verzorgen. Dat gebeurde in de Brabanthallen te Den Bosch, 1966. Critici schreven na afloop van dit optreden dat The Outsiders beter waren dan de Stones. Mogelijk heeft een jaloerse Mick Jagger deze recensies voorzien, want hij verwaardigde zich niet met Wally en de zijnen te spreken tijdens hun onderonsje in Brabant. Keith Richards daarentegen, als altijd iemand die het vakmanschap van collega’s kon waarderen, bleef tot in lengte van jaren met Wally bellen als hij eens in Amsterdam was.
In onderstaande clip kunt u het nummer beluisteren dat wij u tijdens de uitzending laten horen. “Story 16” staat op de eerste LP van de band, genaamd “Outsiders”. De eerste kant van deze plaat uit 1967 bevat live optredens opgenomen in De Schuur te Breda. Twee dingen vallen op: daar is de authentieke, bluesy mondharmonica van Wally, en het rauwe geluid van de band als geheel.
Ja, ze zaten er vroeg bij, die jongens. En zegt u nou zelf: ze klonken overtuigend, nietwaar?
Playlist OUD ANDERS, zondag 28 april 2013
01. A Question of Balance - The Moody Blues - 5.42
02. Éclats De Voix - Robert Normandeau - 13.00
03. Story 16 - The Outsiders - 6.22
04. Ain't No Grave Can Hold My Body Down - Bozie Sturdivant - 4.09
05. Tomorrow - Shelly Manne - 7.48
06. Ring of Stones - Magna Carta - 4.46