Donderdag 19 juli 2018
Met de kop van dit artikel wil ik niet aangeven dat er recentelijk zoiets als een ‘Oud Anders App’ in het leven is geroepen. Overigens is het niet onmogelijk dat ik nog eens na ga denken over zo’n programaatje, want tijdens mijn vakantie heb ik kennis gemaakt met een aantal heren die een dergelijk stukje software in een ommezien voor me in elkaar zouden kunnen draaien.Nee, wat ik bedoel is dit: volgens mij was ik tot voor kort de enige Nederlandse volwassene die nog niet over een smartphone beschikte. Vol trots hield ik vast aan het recht om het communiceren met anderen naar eigen inzicht vorm te geven, dat wil zeggen, op de beproefde wijze van het oog-in-oog contact en kletsen maar. Deze inmiddels fossiele vorm van omgaan met mensen heeft mij tijdens menige treinreis het nodige plezier gebracht. De laatste jaren viel het me echter op dat er niet meer te praten valt met mijn medereizigers. Ze hebben immers allemaal een smartphone, en dat ding eist blijkbaar alle aandacht op. Dit niet in de laatste plaats omdat men minstens de helft van de tijd aan het uitvissen is hoe alle technische snufjes van het apparaat nou eigenlijk werken.
Deze praatgraag let de laatste tijd dus goed op waar hij plaatsneemt in de trein. Naast een grijzende, intelligent uitziende heer misschien? Nee, toch niet. Grote kans dat die selfies zit uit te wisselen met een charmante Inuit vrouw uit Groenland, daar waar hij angstvallig haar blikken zou vermijden wanneer ze recht tegenover hem had gezeten. En de dame van middelbare leeftijd even verderop? Beslist niet. De smartphone gallery van haar kattenleger neemt haar waarschijnlijk volledig in beslag. Het kan nog erger: regelmatig heb ik tieners met elkaar zien sms’en, terwijl er niet meer dan een meter ruimte tussen hen was. Daar valt geen zinnig woord meer over te zeggen. Laat staan dat je een zinnig woord met ze uit kunt wisselen.
Slechts peuters en hoogbejaarden blijven over als potentiële gesprekspartners. Die beschikken doorgaans niet over een smartphone. Het wordt echter wat lastig om vertegenwoordigers van deze leeftijdscategorieën uit te leggen wat bijvoorbeeld elektroakoestische muziek is, dus verder dan wat zwetsen over het weer kom ik dan niet.
Samengevat zou je kunnen zeggen dat de trein, voorheen een gezellige ontmoetingsplaats voor jong en oud, verworden is tot een lijkstoet zonder requiem. Want er valt geen muziek of vrolijke noot meer te bekennen, het is er doodstil. Ook in de wagons waar geen [S] op staat. Zie hier de paradox van smartphones en de social media: alles wat veraf is komt dichterbij, en alles wat dichtbij is verdwijnt uit het zicht. Aardige spreuk, maar het in feite hebben we het hier over surrogaat winst en een werkelijk verlies met betrekking tot het intermenselijk contact.
En nou heb ik zelf zo’n onding aangeschaft. Waarom? Welaan, mijn telefoonloze verschijning begon argwaan op te wekken bij andere reizigers. “Wat als dat figuur naast me komt zitten en - grote goden nog aan toe - met me wil praten? Brrr!”, zo viel op ieders gezicht te lezen. Afkeuring alom. Ik voelde me zo langzamerhand een uitgestotene. Nu ik mijn Huawei gekocht heb hoor ik er gelukkig weer bij. Ook al is het me niet helemaal duidelijk waar ik dan precies bij hoor. De zwijgende meerderheid, wellicht?
Genoeg over dat stomme apparaat. Ik kan er al bijna mee vliegen, maar dat wil nog niet zeggen dat het me zomaar tot zijn slaaf kan maken. Ik draag het slechts met me mee om niet op te vallen.
Over de uitzending van zondag zeggen we niet al teveel. Ik ben nog volop vakantie aan het vieren en doe het voorlopig wat rustiger aan op deze pagina. Zie voor informatie de video’s en tracklist hieronder.
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 22 JULI 2018 OP AAFM, 22.00 - 23.00 UUR
01 Trinkle Tinkle - Thelonious Monk - 2.50
Een opwindende compositie van de koning van het jazzritme. Pianist Thelonious Monk deed het altijd net even iets anders dan anderen
02 Mourners' Dance - Devendra Banhart - 3.18
Aardig nummer van Devendra Banhart, een van de centrale figuren van de New Weird America stroming. In feite lijkt het op de psychedelica van de jaren '60 met een vleugje Indie uit later jaren. Mourners' Dance staat op Ape in Pink Marble
03 Sweet Sue, Just You - Chick Webbs & His Little Chicks - 2.46
Drummer en Big Band leader Chick Webbs werd gewaardeerd door tijdgenoten als Goodman, Ellington en Count Basie. Tegenwoordig is hij wat minder bekend
04 Sunrise Of The Planetary Dream Collector (fragment) - Don Cherry & Terry Riley - 8.01
De combinatie van free jazz pionier Don Cherry en minimal music componist Terry Riley lijkt misschien wat vreemd, maar in Amerikaanse avant-garde kringen kon en kan alles
05 Mona (1964-03-19) - Rolling Stones - 3.01
De Stones hebben recentelijk de bestaande bootlegs van hun BBC opnames van de vroege jaren '60 uitgekamd en er de best mogelijke compilatie van gemaakt. De bewuste opnames, waaronder Mona, zijn nu dus officiële publicaties geworden.
06 Piano Trio No. 2 in E flat major, D. 929 (Op. 100): Andante con moto - Beethoven - 9.14
Violist Yehudi Menuhin en zijn zus, de pianiste Hepzibah laten horen dat de beste vertolkingen van sommige klassieke stukken nog wel eens in het verleden zouden kunnen liggen. Ze worden gesteund door cellist Maurice Gendron
07 Reng - Nasim Shirafkan - 2.12
Vorige week introduceerden we de qeychak speelster Nasim Shirafkan. De qeychak is een Iraanse traditionele viool met een dubbele klankkast; het instrument produceert een ietwat gruizige sound met een donker timbre
08 All Alone - Thelonious Monk - 4.52
Nogmaals Thelonious Monk, ditmaal solo
09 Street Light - Die Antwoord - 4.58
Die Antwoord is een rap/rave/technogroep uit Kaapstad, Zuid-Afrika bestaande uit Ninja, ¥o-Landi Vi$$er en DJ Hi-Tek. Street Light staat op hun album Mount Ninji And Da Nice Time Kid
10 Metal Drop Music - Michael Obst - 8.08
Bij het woord elektroakoestisch weet de trouwe luisteraar van ons programma wel zo langzamerhand wat hem te wachten staat. De Duitse componist Michael Obst stelt niet teleur als het gaat om het uitvinden van merkwaardige geluiden
11 Ave Maris Stella - Konrad Ruhland - 2.06
Konrad Ruhland is koordirigent en musicoloog. Hij heeft de muziekpraktijk van middeleeuwen en Renaissance grondig bestudeerd en handleidingen geschreven over hoe de muziek van die periodes het beste uitgevoerd kan worden. Hij is oprichter van het beroemde vocale ensemble Capella Antiqua uit München
12 Part II Organ Loop - Towering Inferno - 3.29
Rock elementen, experimentele muziek, Oost-Europese jiddische klanken en Joodse gebedszangen vloeien samen op het album Kaddish van Towering Inferno