Donderdag 24 mei 2018
Soms kun je je niet aan de indruk onttrekken dat het internet bol staat van de seksualiteit in al haar mogelijke en onmogelijke vormen. De cijfers zoals opgesteld door conservatieve waakhonden als Covenant Eyes en InternetSafey101 lijken daar ook op te wijzen: 30% van de web inhoud zou soft- en hardcore seks bevatten, en het totaal van de sites met pornografisch materiaal zou meer bezoekers trekken dan Amazon, Netflix en Twitter samen. Alsjeblieft, dat liegt er niet om. We dienen deze statistieken echter met de nodige argwaan te bekijken. Bovengenoemde waakhonden leveren geen bewijzen voor hun bevindingen. Wetenschappers als Ogi Ogas en Sai Gaddam doen dat tot op zekere hoogte wel in hun boek ‘A Billion Wicked Thoughts’, waarin ze de seksuele zoektermen van maar liefst een half miljard internetsurfers analyseerden. Volgens hen bestaat het web voor ca. 4% uit X-rated sites, en 10 tot 15% van de zoekopdrachten gaan over seks. Dat is nog steeds behoorlijk veel, gezien het feit dat Google beweert zicht te hebben op een astronomische 130 biljoen internet pagina’s in A4 formaat (deepweb nog niet eens meegerekend).
Inderdaad kan het aanklikken van een op het eerste gezicht onschuldige link leiden tot een reeks van pop-ups/–unders waar de mannelijke en vrouwelijke attributen je onverhuld om de oren vliegen. Ook kan er pikante mail binnenkomen waar je niet om gevraagd hebt. Op het web is porno nooit ver weg, zo lijkt het wel.
Zij die op zoek gaan naar een zondebok zouden kunnen zeggen dat dit allemaal de schuld is van Lasse Braun, maker van een aantal taboe doorbrekende seksfilms. Nu ja, niet van hem alleen natuurlijk. In zijn tijd – we hebben het nu over de jaren ’60 en ’70 - waren er wel meer die de pornografie uit de sfeer van bedompte achterkamertjes en onder-de-toonbank verkoop wilden halen. Maar niemand heeft zoveel effect gehad op de wetgeving inzake porno als deze telg uit een adellijk Italiaans geslacht. Braun (geboren Alberto Ferro) had rechten gestudeerd in Milaan en stelde zich in zijn proefschrift ‘Judiciary Censorship in the Western World’ op als advocaat voor de vrijheid van meningsuiting, lees: het vrijelijk maken en tonen van porno. Dit proefschrift werd niet geaccepteerd. Immers, pornografische activiteiten werden toentertijd nog steeds gezien als behorende tot het domein van criminele kringen. Een vriend van hem, een Deens politicus, besprak het document echter in het parlement van zijn land. In 1969 leidde dit ertoe dat porno in Denemarken gelegaliseerd werd. Ja, en als er dan één schaap over de dam is...we mogen stellen dat Braun er indirect voor gezorgd heeft dat porno wereldwijd geaccepteerd werd.
Brauns eigen films hebben niets gemeen met de in het geheim gemaakte stag movies (korte shots met expliciet erotisch materiaal) van het eerste uur. Ook hebben ze weinig van doen met de hersenloze, maar haarscherp opgenomen clips die je tegenwoordig overal op het net kunt vinden. Nee, Braun maakte kunstwerken. In zijn films werd er goed geacteerd, en het camerawerk was voortreffelijk. Zijn stijl van filmen werd ‘Porno Chic’ genoemd.
Synthesizer tovenaar Klaus Schulze kon zich goed verenigen met Brauns opvattingen over de vrije liefde. Het stuk ‘Stardancer’ waarmee we onze uitzending inzetten, begint met een soort oersoep van percussieve onweersgeluiden en hemelse achtergrondkoortjes. Het is alsof er hier een keuze gemaakt moet worden tussen de verschillende vormen van liefde. Wordt het een wederzijds respecteren van elkaar, cumulerend in een heerlijk fysiek samenzijn, of gaat het om duisterder impulsen? Het lijkt erop dat Schulze voor dat laatste kiest wanneer we vanuit die oersoep het hoofdgeluid van de compositie van verre horen aankomen. Het moordend ritme van een synthesizer gaat het geluidsbeeld overheersen en beweegt zich als een fallische stormram door de wereld van de liefde. Het wordt hier opwindend, spannend, en het kronkelt van geilheid. Het is niet voor niets dat liefdespaartjes dit nummer nogal eens willen opzetten wanneer ze met elkaar aan de gang gaan.
Vast staat dat Schulze het vooroordeel ten aanzien van zogenaamde ‘kille’ synthesizer geluiden volledig teniet doet. In Stardancer kan het nauwelijks intenser worden; emotionaliteit genoeg.
Geniet u dus van Stardancer. Het zou ideaal zijn als uw partner naast u zit.
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 27 MEI 2018 OP AAFM, 22.00 - 23.00 UUR
01 Stardancer - Klaus Schulze - 13.43
Synthesizer tovenaar Klaus Schulze houdt het eigenlijk nooit kort. U hoort hier het nummer Stardancer van een van zijn meest populaire albums, Body Love genaamd. Schulze schreef het als soundtrack voor een pornofilm van Lasse Braun
02 Watch the Birds Go By - Barney Kessel - 5.17
Barney Kessel werd een aantal jaren achtereen door het muziekblad Downbeat uitgeroepen tot de beste gitarist ter wereld. Dat was in de jaren ’50; Jimi Hendrix en vergelijkbare virtuozen waren nog niet opgestaan. U gaat luisteren naar zijn interpretatie van de klassieker Autumn Leaves
03 Monkeys Uptown - Iron And Wine - 3.47
Iron and Wine is de naam van de Amerikaanse singer-songwriter Samuel Beam. Meestal treedt hij op samen met zijn zevenkoppige band, soms als duo, en soms alleen. In alle bezettingen draagt de groep de naam Iron and Wine. U hoort het nummer Monkeys Uptown van het album Kiss Each Other Clean uit 2011
04 Romance Viejo de Lanzarote: Nunca Fuera Caballero - Jordi Savall - 4.01
Montserrat Figueras, de vrouw van de Spaanse vroege muziekspecialist Jordi Savall, overleed in 2011. Hier zingt ze met haar onvergelijkbare stem een song van Savall’s album Don Quijote de la Mancha
05 Paminrodik, Ozeli (kom aan, jong geitje) - Sutartini Groep Sasutalas - 2.17
Traditionele polyfonische volkszang uit Litouwen
06 Oktett F-dur op. 166: Allegro vivace - Trio - Allegro vivace - Franz Schubert - 6.31
Schuberts Oktett op. 166 werd sinds zijn ontstaan tientallen jaren verguisd vanwege zijn lengte, maar uiteindelijk gewaardeerd als een van de beste composities voor kamermuziekensembles
07 Crazy Man Michael - Fairport Convention - 4.41
Het album Liege & Lief van de Britse folkrockers Fairport Convention bevat eigenlijk alleen maar steengoede nummers. Crazy Man Michael wordt prachtig gezongen door frontwoman Sandy Denny
08 It's A Raggy Waltz - The Dave Brubeck Quartet - 5.15
Het David Brubeck Quartet schreef nummers die de meeste mensen wel kunnen waarderen. Jazz voor hen die moeite hebben met het genre, dus. It's A Raggy Waltz staat op hun album Time Further Out
09 Camera Oscura: Sequenza - Francois Bayle - 6.30
Francois Bayle is een belangrijke pionier van de elektroakoestische muziek. Hij is inmiddels 86, maar nog steeds niet uitgecomponeerd. Camera Oscura dateert van 1976 en werd in 2000 gereconstrueerd van de halfvergane tapes. Van die reconstructie hoort u een fragment uit de Sequenza
10 Business You're Doin' - Lightnin' Hopkins - 3.18
Lightnin' Hopkins uit Texas was een van de populairste artiesten die de blues ooit heeft opgeleverd. Op zijn eigen hartveroverende manier hoort u hem zijn nummer Business You're Doin' inleiden
11 Six Moravian Choruses: The Pledge of Love/Forsaken - Leos Janacek - 2.45
Capella Amsterdam zingt voor u twee liedjes uit de fraaie Moravian Choruses van de Tsjechische componist Leos Janacek