Donderdag 12 april 2018
Wanneer u over de jeugdjaren van Giulio Regondi leest, zou u in eerste instantie denken dat er volop parallellen te trekken zijn tussen deze hoogbegaafde Zwitserse gitarist en het spreekwoordelijke wonderkind Mozart een kleine tachtig jaar vóór hem. Beide jongens werden door een ambitieuze vader aan een strenge muzikale training onderworpen en hadden op jonge leeftijd alle Europese vorstenhuizen al van binnen gezien. Waar Mozart en Regondi speelden wierp het verbijsterde publiek zich in adoratie aan hun voeten; hoe konden zulke kleine kinderen technisch zó vaardig zijn op het instrument van hun keuze? Volgens de overlevering moet Regondi er met zijn lange, blonde lokken bovendien uitgezien hebben als een engel die regelrecht uit een schilderij van Botticelli kwam stappen. Ook dat helpt als je de wereld met je muziek wilt veroveren.De overeenkomsten tussen Mozart en Regondi zijn echter oppervlakkig. Over Leopold Mozart kan er van alles gezegd worden, maar niet dat hij geen bezorgde, liefhebbende vader geweest zou zijn. Bewijzen daarvoor zijn er te over in de bewaard gebleven correspondentie tussen vader en zoon. Leopold diende uiteindelijk het belang van zijn kind, en in mindere mate dat van hemzelf. Vast staat dat de twee tot aan Leopolds dood toe elkaars beste vrienden gebleven zijn, dit ondanks hun zeer verschillende persoonlijkheden.
In het geval van Regondi liggen de zaken helaas anders. Artikelen op het internet geven geen eenduidig antwoord op de vraag hoe de familierelatie tussen Giulio en zijn vader precies in elkaar zat. Was de Italiaanse heer Giuseppe Regondi (sommige bronnen melden A. Regondi) nou eigenlijk wel Giulio’s biologische vader, of werd de jongen aan hem toegewezen nadat zijn Duitse moeder in het kraambed gestorven was? We weten het niet zeker. Wat we wel weten is dat deze mogelijke stiefvader G. of A. Regondi - zelf een bekwaam gitarist en zanger – al vroeg het talent van het kleine mannetje erkende en er financieel voordeel mee wenste te doen. Hij legde zijn ‘zoon’ dus een rigide oefenpraktijk op die meer weg had van dwingelandij dan van begeleiding. Met het gewenste resultaat, dat wel; Giulio liet al op negenjarige leeftijd een groot deel van de competitie ver achter zich. Zijn populariteit bereikte met name in Engeland en Ierland ongekende hoogten, omdat in deze landen in de jaren ’30 van de 19e eeuw een bijzondere belangstelling voor gitaarmuziek ontstond.
Een pijnlijk voorval toont aan dat vader Regondi inderdaad de egoïst was zoals hij volgens sommige bronnen beschreven werd. Want wat gebeurde er ergens in de periode 1835 - 1840? Giulio bevond zich op dat moment in Brighton en werd door zijn voogd genadeloos in de steek gelaten. Jawel, de heer Regondi maakte zich uit de voeten, met medeneming van het niet onaanzienlijke geldbedrag dat zijn zoon tijdens zijn succesvolle concert tours verdiend had. De stuurloze jongeling schreef de een na de andere brief aan zijn gewetenloze gezel, maar kreeg geen antwoord.
Onvoorstelbaar....het is een handelwijze die doet denken aan de gemeenste karakters uit de romans van Dickens. Giulio restten niet meer dan een paar schamele ponden, en hij zou waarschijnlijk de hongerdood gestorven zijn als welwillende vrienden hem niet liefdevol hadden opgevangen.
De hulp die hij kreeg heeft ervoor gezorgd dat de jongen zich staande kon houden. Giulio slaagde erin om uiteindelijk een fatsoenlijk, zelfstandig leven op te bouwen. Jaren later zou zijn ‘vader’ berooid en ziek weer aan zijn deur kloppen, en het zegt alles over de vriendelijke natuur van de jongeman dat hij zijn voormalige begeleider niet afwees. Integendeel, hij bleef de falende ouder tot aan diens dood financieel ondersteunen. Het is alsof we hier het Bijbelse verhaal van de Verloren Zoon zien voltrekken, maar dan wel omgekeerd.
Oud Anders draait zondagavond een lange compositie voor gitaar solo van Giulio Regondi. Het stuk heet ‘Air Varié de l’opera de Bellini I Capuleti e i Montecchi’ en valt op door zijn heldere klanken en frisse melodieën. De man was inderdaad een geweldig gitarist. En als alle feiten over zijn leven op waarheid berusten, dan was hij ook een geweldig mens.
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 15 APRIL 2018 OP AAFM, 22.00 - 23.00 UUR
01 Clapping Music - Steve Reich - 3.36
Letterlijk zeer minimale muziek van Steve Reich; er wordt hier alleen maar ritmisch in de handen geklapt. Zeer boeiend
02 Air varie de l'opera de Bellini 'I Capuleti e i Montecchi - Giulio Regondi - 10.52
- zie boven - gitarist Alberto Mesirca speelt
03 Owly Song - Daevid Allen & Mother Gong - 6.36
Typische Britse psych folk door een van de vele verschijningsvormen van de band Gong met Daevid Allen
04 Austerlitz, Slavkov - George Mraz, Iva Bittova & Emil Viklicky - 6.31
Jazz met een folk tintje door een drietal Tjechische artiesten die vinden dat de Moraviërs de interessantste muziek maken in hun land. Het nummer ‘Austerlitz, Slakov’ staat op hun album Moravian Gems
05 Piepoe (Morgen Wordt Beter) - Wim de Craene - 3.35
Wim de Craene was een veelzijdige Belgische zanger en kleinkunstenaar. Hij noemde zijn zoon Ramses, naar zijn grote voorbeeld Ramses Shaffy
06 King Korn - Paul Bley - 4.02
Over Paul Bley’s album Footloose zei collega jazzpianist Keith Jarret ooit dat hij er duizenden keren naar geluisterd had. Dat zegt wel iets over de kwaliteiten van de plaat. U hoort King Korn van deze Canadese avant-garde muzikant
07 The Gin House Blues - Bessie Smith - 3.15
Bessie Smith werd niet voor niets The Empress of the Blues genoemd; ze had een vèrdragende stem met een resonantie als een kerkorgel
08 Hare Rune - Sinikka langeland - 4.09
Sinikka langeland heeft een studie gemaakt van de combinatie van Finse en Noorse traditionele folk zoals die ontstond in Finsskogen, een provincie in Noorwegen waar zich in de 17e eeuw een groep Finnen huisvestte
09 Stillat in Stellam Radium - Anonymous 4 - 3.53
Het viertal Anonymous 4 brengt polyfonische hymnes op hun plaat The Lily and the Lamb
10 Ana Bamasi - Samy el Bably - 6.52
Orient-Noir: a West-Eastern Divan is een album waarop u een bonte variatie aan orientaalse melodieen aantreft, gebracht door hedendaagse artiesten uit het middellandse zeegebied. Ana Bamasi Al Haba Doll werd oorspronkelijk door de Arabische trompettist Samy el Bably geschreven. Op het album hoort u er een arrangement van
11 Invocation-Om Rim Shrim Lakshmibhyo Namah - Ram Dixit - 2.52
Op het album Mahalakshmi brengt het vokale ensemble Ram Dixit een aantal spirituele songs ten gehore gewijd aan Lakshmi, de Hindoestaanse godin van voorspoed en rijkdom. U hoort een tweetal nummers van dat album achter elkaar