oaoa

Nieuws


Vergeten talenten

Donderdag 8 maart 2018
Vorige week bespraken we op deze pagina Robbie Basho, de begaafde finger-picking gitarist die het plan had opgevat om de Amerikaanse muziek te voorzien van een raga systeem. Daarbij had hij een fusie van klassiek, folk en blues geënt op oosterse toonschalen en modaliteiten voor ogen.

Tegenwoordig zijn er niet veel die Basho’s naam kennen. Een mogelijke oorzaak hiervoor ligt misschien besloten in het feit dat hij overvleugeld werd door zijn vriend en collega-gitarist John Fahey. Diens muziek werd door het Amerikaanse publiek als ‘dichter bij huis’ herkend. Een meer voor de hand liggende reden heeft echter betrekking op zijn persoonlijkheid. Naar verluidt schermde Basho zich af; hij begaf zich niet gemakkelijk onder de mensen. In de meeste gevallen komt dat een artiest duur te staan. Vuistregel: als iemand commercieel succes wil hebben, dan dient hij of zij zichzelf te verkopen. Met talent alleen kom je er niet.

Er waren meer muzikanten die het niet in zich hadden om een uitgekiende marketingstrategie toe te passen. In de paragrafen hieronder komen Gimmer Nicholson en Tia Blake ter sprake, twee getalenteerde artiesten die vrijwel volledig vergeten zijn. Dit ondanks dat ene juweel van een album dat ze ooit maakten.

Zet u Nicholson’s ‘Christopher Idylls’ (1968) op, dan komt u onvermijdelijk in de ban van de zes overweldigend mooie melodieën die deze plaat bevat. Het is zoiets als verdrinken in schoonheid, het ene nummer is nog fraaier dan het andere. U wilt onmiddellijk alles van hem weten en gaat op zoek op het internet. En dan raakt u teleurgesteld, want het web blijft het antwoord op de vraag wie nou eigenlijk Gimmer Nicholson was vrijwel geheel schuldig. Er zijn weliswaar wat bronnen die aangeven hoe hij de muziek van zijn album in elkaar zette, maar daarmee houdt het op. De persoon Nicholson blijft een mysterie. Producer Terry Manning, die o.a. met Led Zeppelin werkte, omschreef hem als een van de meest raadselachtige figuren die hij ooit was tegengekomen.

Dit is wat we weten: Nicholson was een sessie gitarist in Memphis die door allerlei bands werd ingehuurd. De schaarse foto’s die er van hem zijn laten zien dat hij meestal een donkere zonnebril droeg. Als solo artiest was hij een van de eersten die met een zogenaamd delay pedal werkte, een in zijn tijd nieuwe technische toepassing. Dit apparaat voert een door de muzikant zelf ingezet ritme aan hem terug, opdat er een nieuwe laag klanken aan toegevoegd kan worden. Zodoende vormt iemand als het ware een duet, triplet of kwartet etc. met zichzelf. Nicholson’s plaat toont aan dat hij dit proces tot in de perfectie beheerste.
Nicholson leverde zijn demo van Christopher Idylls in bij Manning. De uiteindelijke opname noch de albumhoes konden hem echter bekoren. Hij sprak zijn veto uit over de publicatie, waarna de plaat meer dan twintig jaar stof lag te vergaren in het archief van het Ardent label. Hieruit mogen we afleiden dat Gimmer een tamelijk onbuigzaam man geweest moet zijn. Pas in de vroege jaren ’90 gaf hij Manning toestemming Christopher Idylls op cd uit te brengen. Kort daarna overleed hij. Muziekliefhebbers die ooit op hem gestuit zijn, vragen zich af waarom deze sublieme muzikant niet méér albums heeft gemaakt.

Diezelfde vraag kan gesteld worden met betrekking tot de Amerikaanse Tia Blake (eigenlijke naam Christiana Wallman). In 1971, tijdens een verblijf te Parijs, bracht ze samen met een groep instrumentalisten zomaar opeens het album ‘Folksongs & Ballads’ uit. Daarna was het afgelopen. Ze keerde terug naar de States en heeft nooit meer iets gemaakt.
Wie, wat, hoe en waarom? We weten het niet. Over Tia’s leven heeft het internet zo goed als niets te melden. Er zijn geen aanwijzingen dat ze een loopbaan in de muziek ambieerde. Haar album kwam dus uit de lucht vallen. Ze was eigenlijk journaliste en toneelschrijver van beroep. Als tijdelijk muzikante heeft ze niet meer dan één live optreden gegeven. We luisteren naar die opmerkelijke, ietwat hese stem en kunnen slechts mijmeren over de persoon aan wie die stem toebehoorde. Vast staat dat ze niet meer leeft. Ze is in 2015 overleden.

Oud Anders begint de uitzending van zondagavond met Gimmer Nicholson’s ‘Millenial Harbinger’. Rond 22.42 hoort u Tia Blake met ‘Hangman’.





PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 11 MAART 2018 OP AAFM, 22.00 - 23.00 UUR

01 Millenial Harbinger - Gimmer Nicholson - 5.09
- zie boven -

02 Moonlight Serenade - Glenn Miller - 3.22
Een van de bekendste hits van Big Band leader Glenn Miller

03 10 Legends Op. 59 No. 6. Allegro con moto - Antonin Dvorak - 5.17
De Tjechische componist Dvorak heeft een grote hoeveelheid symfonische werken op zijn naam staan. U luistert naar de zesde van tien legendes voor orkest, uitgevoerd door het Slovaaks Radio Symphonie Orkest o.l.v. Stephen Gunzenhauser

04 Maggie's Farm - Bob Dylan - 4.07
Dylan in vorm in Earl's Court, London, 27 juni 1981

05 L'Egyptienne - Jean-Philippe Rameau - 2.56
Beatrice Martin toont aan waarom de Fransman Jean-Philippe Rameau een van de grootste componisten voor de clavecimbel was

06 Into Action - Vijay Iyer Sextet - 5.00

We vervolgen de presentative van Vijay Iyer’s laatste album ‘Far From Over’. We zijn op de helft!

07 Rock-A-Bye Boogie - The Davis Sisters -2.34
Er waren twee groepen zangeressen die zich The Davis Sisters noemden. De groep die het eerst opgericht werd bestond uit vier afro-amerikaanse zusjes, en de andere groep waren twee vrouwen die allebei Davis heetten, maar geen familie van elkaar waren. Om dat duo gaat het hier. Gezellige Rockabily

08 Yedikule - Kudsi Erguner Ensemble - 5.25
Kudsi Erguner met een Turkse variant van de Griekse rembetiko

09 10 Legends Op. 59 No. 7. Allegretto grazioso - Antonin Dvorak - 2.51
- zie track 03 –

10 Musique des Hakka: Song Lan - Ensemble Bayin - 3.58
Chinese volksmuziek uit Taiwan

11 Hangman - Tia Blake - 3.17
- zie boven –

12 Artikulation for Tape - György Ligeti - 3.55
Ook György Ligeti heeft zich enige tijd bezig gehouden met elektroakoestische muziek

13 Hirde - Ba Cissoko - 4.38
Het traditionele snaarinstrument de kora bestaat ook in elektrische vorm. De Guinese band Ba Cissoko wordt wel omschreven als ‘West-Africa meets Jimi Hendrix’

14 In Ieiunio et Fletu - Thomas Tallis - 4.25
Een fraaie samenzang van Engelands grootste polyfonist, uitgevoerd door het Hilliard Ensemble
Deel dit artikel: Twitter | Facebook | WhatsApp | Google+ | E-mail

Nieuws

Oud Anders 24-11-2024

De Italiaanse componist Giovanni Battista Pescetti leefde va...

Oud Anders 17-11-2024

Cesaria Evora mogen we in Oud Anders niet vergeten. Eens in ...

Oud Anders 10-11-2024

Alexander Tsfasman is een naam die u niet direct zult kennen...

Oud Anders 03-11-2024

De Britse multi-instrumentalist Andrew Cronshaw betovert met...

Oud Anders 27-10-2024

Het lijdt geen twijfel: de Iraakse/Assyrische Munir Bashir (...

Oud Anders 20-10-2024

De in Japan geboren percussioniste Mari Yoshinaga vormt same...

Oud Anders 13-10-2024

Met de elektroakoestische en elektronische componist Bernard...

Oud Anders 06-10-2024

De componist Veljo Tormis uit Estland, die leefde van 1930 t...

Oud Anders 29-09-2024

Het Alhambra is een van de best bewaarde architecturale scha...

Oud Anders 22-09-2024

Over de Italiaanse dichter en componist en Bellerofonte Cast...

Oud Anders 15-09-2024

De Fransman Carlos Salzedo, die leefde van 1885-1961, wordt ...

Oud Anders 08-09-2024

Mijn naam is Stephan Severin. Ruim dertien jaar heb ik het m...

Oud Anders 30-06-2024

Trompettiste Kate Amrine verenigt alles wat modern is in haa...

Oud Anders 23-06-2024

De Japanse percussioniste Kuniko Kato staat bekend als een u...

Oud Anders 16-06-2024

Wanneer u aan cello’s denkt, zult u associaties hebben met...

Oud Anders 09-06-2024

Ariondela is een vrouwelijk A-Capella-trio uit Noord-Italië...

Oud Anders 02-06-2024

De Tsjechische componist Leoš Janáček was een van die mus...

Oud Anders 26-05-2024

Enrique Granados (1867 – 1916) was een van de belangrijkst...

Oud Anders 19-05-2024

De Franse multi-instrumentalist Mathias Duplessy begon als z...

Oud Anders 12-05-2024

Dirty And Light is een samenwerking tussen de inmiddels lege...

Advertentie

© 1986 - 2024 Stichting Lokale Omroep Almelo