oaoa

Nieuws


Klassiek gitariste Ida Presti

Donderdag 19 oktober 2017
De moderne klassieke gitaar zoals wij die nu kennen staat aan het einde van een langdurig ontwikkelingsproces. Muziekhistorici twisten nog over de hypothese dat het instrument afstamt van de Griekse khitara, een soort lier die qua uiterlijk behoorlijk afwijkt van de moderne variant. De kithara werd in Griekenland uitsluitend door professionele muzikanten bespeeld, zo moeilijk was het om het instrument technisch te leren beheersen. De dichteres Sappho wordt vaak geassocieerd met de khitara. Zij gaf de voorkeur aan instrumenten met een lyrische, emotionele kwaliteit, en de kithara voldeed aan die eis.

Alle stijlperiodes binnen de westerse klassieke muziek kenden hun eigen uitvoering van de gitaar. Zo onderscheiden we de giterne van de late middeleeuwen, de renaissance gitaar en de vihuela van voornamelijk de Spaanse en Italiaanse hoog-renaissance. Daarna komen de barokgitaar en zijn opvolger, de romantische gitaar. Het zou tot de laatste helft van de 19e eeuw duren voordat de hedendaagse klassieke gitaar min of meer zijn definitieve vorm kreeg onder de handen van meesterbouwer Antonio de Torres Jurado (1817 – 1892). Omdat de toonaarden van deze instrumenten onderling sterk verschillen, is het overigens vrijwel onmogelijk om een compositie voor een gitaar uit een vroegere periode recht te doen met een instrument uit een later tijdvak. De overschakeling van vihuela naar een modern instrument gaat nog enigszins, maar als u een cd zoekt met gitaarmuziek uit de barok, zorgt u er dan voor dat de uitvoerder de werken met een authentieke – of althans een zorgvuldig gereconstrueerde - barokgitaar vertolkt. Dat instrument klinkt heel namelijk anders dan de klassieke gitaar van nu.

Ondanks zijn grote populariteit in alle lagen van de Europese bevolking werd de gitaar lange tijd niet gezien als een instrument dat in een grote concertzaal een compositie kon dragen. Men gebruikte de gitaar dan ook veeleer ter begeleiding van zangers, of gaf het een ondergeschikte rol in settings van kamermuziek. Uitzonderingen waren er natuurlijk: Mauro Giuliani en Nicolo Paganini schreven volwaardige concerten voor gitaar en orkest, als ook composities voor solo gitaar.

De man die vaart zou zetten achter de gang van de gitaar naar de grote concertpodia was de Spaanse componist en gitarist Francisco Tarrega (1852-1909). Een des te opmerkelijker gegeven, omdat hij vrijwel niets zag; in zijn jeugd had een val in een kanaal hem grotendeels van zijn gezichtsvermogen beroofd. Dankzij Tarrega’s composities nam de belangstelling voor de gitaar als recital instrument wereldwijd toe. Als klein jongetje nam Andres Segovia (1893-1987) zijn landgenoot tot lichtend voorbeeld, en met Segovia zeggen we eigenlijk alles. Deze legendarische virtuoos zou de doorslag geven voor de erkenning van de gitaar als volwaardig concertinstrument binnen de klassieke muziek.

Met Segovia zeggen we alles? Niet helemaal. Min of meer in hetzelfde tijdsgewricht rees er een andere ster, die door kenners even hoog werd aangeslagen als de Spanjaard. Dat de faam van die ster uiteindelijk niet zover zou reiken als die van Segovia had waarschijnlijk veel te maken met het feit dat de persoon in kwestie vanuit een achterstandssituatie begon: Ida Presti was een vrouw.

Er valt natuurlijk heel wat te melden over de weinig rooskleurige positie van de vrouw in de klassieke muziek. Op deze pagina houden we het echter noodgedwongen kort. Een vrouw kon als zangeres wereldberoemd worden; haar erkenning als virtuoos instrumentaliste (laat staan als componiste) kwam echter pas in de 20e eeuw mondjesmaat op gang. En dan nog ging het hooguit over een harp, een piano, of misschien hier en daar een viool. Maar een vrouwelijke gitarist op het klassieke concertpodium? Dat moet het publiek evenzeer verbijsterd hebben als Orson Welles’ gefabriceerde radiouitzending over de landing van de Marsmannetjes.

Het ‘Marsvrouwtje’ Ida Presti (eigenlijk Yvette Montagnon) kon er wat van. Ze beschikte over een technische vaardigheid waar zelfs Segovia bewonderend naar gekeken moet hebben. Ze vertolkte specifieke gitaarcomposities, arrangeerde stukken die bedoeld waren voor andere instrumenten en componeerde daarnaast zelf. Zozeer werd ze gewaardeerd, dat vele beroemde componisten werken voor haar schreven.

Oud Anders presenteert zondagavond een paar van Presti’s arrangementen voor gitaar. Daarnaast hoort u enige composities van haarzelf. De uitvoerende gitariste is Cinzia Milani.



PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 22 OKTOBER 2017 OP AAFM, 22.00 - 23.00 UUR

01 Danse Rythmique/Etude 1 & 2 - Ida Presti - 5.25
De Franse klassieke gitariste wordt door sommigen wel op één lijn gesteld met haar grote voorbeeld Andres Segovia. Net zoals hij vertolkte ze de grote namen uit de klassieke muziek en componeerde zelf ook. Hier drie korte stukjes van haar, uitgevoerd door Cinzia Milani

02 Mad About the Boy - Cecile McLorin Salvant - 6.52
De 28-jarige Cecile McLorin Salvant mag vergeleken worden met de grote jazz zangeressen van weleer: Billie Holiday, Ella Fitzgerald en Sarah Vaughan. Mad About the Boy is van haar album Deams and Daggers en werd in 1932 geschreven door Noel Coward

03 5 Bagatelle per L'uomo Nero No. 3 - Carlo Galante (uitv. Alessio Pisani) - 4.03
Alessio Pisani bracht een album dat de inspirerende titel The Bogeyman (de boeman) draagt. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat hij de contrafagot bespeelt, een reusachtig instrument met een dreunende, lage toon. Hier vertolkt hij de Bagatelle per L'uomo Nero No. 3 van Carlo Galante

04 Mãe Preta - Trio Fado - 3.39
De artiestennaam zegt al genoeg: u hoort Portugese fado uitgevoerd door een drietal zangers

05 Estampie - anoniem (uitv. Alla Francesca) – 4.07
De Estampie, de stampende dans, was een muziekvorm voornamelijk populair in het Frankrijk en Italié van de middeleeuwen. Het ontwikkelde zich tot een instrumentaal stuk dat behoorlijk complex kon worden. Het ensemble Alla Francesca laat een voorbeeld horen

06 Broken Arrow - Lil' Bear Singers - 4.31
De Lil’ Bear Singers brengen de authentieke muziek van hun Indiaanse voorouders

07 Children's Corners, L. 113 IV: The Snow Is Dancing - Claude Debussy - 2.49
Claude Debussy schreef de piano muziek van Children’s Corners voor zijn dochtertje Chou Chou. Hij gaf de compositie een Engelse title mee, omdat Chou Chou een Engels kamermeisje had

08 Down to the Wire - Vijay Iyer Sextet - 7.43
Een paar weken geleden betseedden we aandacht aan het nieuwe album Far From Over van jazz professor Vijay Iyer. Omdat de man zo belangrijk is voor de hedendaagse jazz, kunnen we het niet bij één nummer laten en draaien de plaat in de loop van de komende maanden vrijwel geheel. Nu is Down tot the Wire aan de beurt

09 I'm So Sleepy - Cat Stevens - 2.21
Hij is nog steeds actief, de in de jaren ’70 zo populaire Griekse zanger Cat Stevens die zichzelf al geruime tijd Yusuf Islam noemt. Onlangs kwam er eindelijk weer eens een album van hem uit. Daarop staan een paar bewerkte versies van aloude hits, een paar covers en enkele nieuwe songs. U gaat luisteren naar I'm So Sleepy van The Laughing Apple

10 Lamentationes VIII. Lamentation No. 6 - Pietro Amico Ripano Giacobetti - 5.33
Veel is er niet over hem bekend, de Italiaanse componist en geestelijke Pietro Amico Giacobetti (1579 – 1616). Er zijn slechts twee composities van hem overgebleven. Uit één van die twee, de “Lamentationes”, draaien we de zesde Lamentatie. Het wordt uitgevoerd door het Ensemble Scandicus, dat volledig uit mannelijke zangers bestaat. De meer vrouwelijk klinkende stemregisters zijn countertenors

11 More - Cecile McLorin Salvant - 3.33
- zie track 02. More werd door Salvant zelf geschreven

12 Etude 3,4,5 & 6 - Ida Presti - 6.31
- zie track 01

Deel dit artikel: Twitter | Facebook | WhatsApp | Google+ | E-mail

Nieuws

Oud Anders 21-04-2024

Zondagavond 21 april ’24 presenteert Oud Anders 'Korè' va...

Oud Anders 14-04-2024

Sommige nummers van David Bowie’s legendarische plaat Low ...

Oud Anders 07-04-2024

Beyoncé, een van de grote supersterren in de Amerikaanse mu...

Oud Anders 31-03-2024

Oud Anders staat op zondag 31-03-’24 in het teken van het ...

Oud Anders 24-03-2024

Componiste Midori Takada uit Japan heeft invloeden van de In...

Oud Anders 17-03-2024

De Japanse jazz artieste Satoko Fujii wordt door recensenten...

Oud Anders 10-03-2024

The Dead Brothers is een Zwitserse band gevestigd in Genève...

Oud Anders 03-03-2024

De gevierde Amerikaanse jazzcomponist Vijay Iyer, een arties...

Oud Anders 25-02-2024

John Dowland (1563 – 1626) was een Engelse zanger, luiteni...

Oud Anders 18-02-2024

De Amerikaanse folkzangeres Sarah Jarosz heeft na haar plaat...

Oud Anders 11-02-2024

De Noor Jan Bang is hoogleraar in elektronische muziek en st...

Oud Anders 04-02-2024

John McLaughlin, Al di Meolo en Paco de Lucia, een drietal v...

Oud Anders 28-01-2024

De titel Adonai Roie is afkomstig uit psalm 23 van de bijbel...

Oud Anders 21-01-2024

Scott Dunbar is een afro-amerikaanse artiest die altijd een ...

Oud Anders 07-01-2024

De Hongaarse componist Zoltán Kodály was een vriend en med...

Oud Anders 31-12-2023

De Zumi Kai Instrumental Group uit Japan bracht in 1995 een ...

Oud Anders 24-12-2023

Oud Anders besteedt op 24 december 2023 aandacht aan de Kers...

Oud Anders 17-12-2023

Met het nummer Ankara brengen bassist Dominique Grimaldi en ...

Oud Anders 10-12-2023

Zangeres en componiste Cecilie Jørstad en jazzpianist Tord ...

Oud Anders 03-12-2023

De uit Japan afkomstige Keiko Abe, inmiddels 86 jaar, is zon...

Advertentie

© 1986 - 2024 Stichting Lokale Omroep Almelo