Donderdag 17 augustus 2017
Toen Dafne Schippers haar WK titel op de 200 meter met succes verdedigde, las ik ergens op het internet een opmerking die afbreuk deed aan haar prestatie. Vertaald luidde die als volgt: de Utrechtse zou nooit gewonnen hebben als haar aartsrivalen Elaine Thompson en Tori Bowie hadden meegedaan op dit onderdeel.Een onterechte constatering. Hoe zat het werkelijk? Elaine Thompson gaf er in de 100 meter finale blijk van niet de juiste vorm te hebben, en Tori Bowie blesseerde zichzelf in diezelfde finale toen ze via een rare tuimeling de verrassend sterke Marie-Josée Talou nipt aftroefde. Hadden beide dames deelgenomen aan de 200 meter, dan zou de uitslag ten aanzien van de eerste drie plaatsen vrijwel zeker niet anders geweest zijn.
It’s all in the game. Wie de vorm van de dag niet heeft of tegen een blessure oploopt verliest de strijd, of je nou meedoet of niet. Dafne zelf kan erover meepraten. In Rio zou het haar een stuk beter vergaan zijn zonder die problemen met de lies.
Die Olympische gouden medaille komt er wel. Schippers is nog maar net 25. Ze kan nog zeker één, misschien zelfs wel twee Spelen mee. Aan haar motivatie zal het in ieder geval niet liggen.
Nu alle interessante sportevenementen voorbij zijn en de vakantie er voor Oud Anders bijna opzit, kan deze pagina vanaf volgende week de reeks artikelen over bijzondere muzikanten wel weer voortzetten. Hieronder volgt dus de laatste tracklist van de Zomerweken 2017. Daarin opgenomen wat stevige kost, zoals een deel uit het vierde strijkwartet van Bela Bartok. Niet alle oren voegen zich even gemakkelijk naar de razende hogedrukketel van het Hongaarse genie. Kijkt u eens naar die ogen boven dit artikel, dan weet u ongeveer watvoor muziek u kunt verwachten.
Elise Caron’s onroerend gezongen L'oiseau et la Poupee is daarentegen juist wel voor alle oortjes bestemd, gelet ook op de titel van het album waar dit nummer op staat: Pour Les Petites Oreilles. Een lichtvoetig kinderliedje in het Frans dus, heerlijk om naar te luisteren.
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 20 AUGUSTUS 2017 OP AAFM, 22.00 - 23.00 UUR
01 Shout Sister Shout - Arthur Crudup - 2.43
Rockabily van Delta Blues zanger Arthur ‘Big Boy’ Crudup
02 Funeral Teares: In Darkness Let Me Dwell - John Coprario - 5.45
Coprario is niet zo bekend geworden als zijn tijdgenoot William Byrd. Toch wordt hij gezien als een van de betere Britse componisten uit de Tudor periode
03 L'oiseau et la Poupee - Elise Caron - 5.04
De lieftallige stem van jazz zangeres Elise Caron is uitstekend geschikt voor kinderliedjes: de vogel en het poppetje
04 Fassung für Vier Lautsprechergruppen - Michael von Biel - 11.40
De titel verraadt al dat het hier om een hypermodern elektronisch stuk gaat
05 Jeno, Az Se Rejujo - Ja Mam Lubego - 3.10
De Sorben zijn een etnisch Slavische groep die zich sinds de zesde eeuw gevestigd hebben in een gebied zo’n 100 km. ten zuidoosten van Berlijn. Ze hebben hun eigen volksmuziek ontwikkeld
06 Give Me the Simple Life - Stan Getz - 5.54
Saxofonist Stan Getz en zijn kwintet, met daarin Charles Mingus en Horace Silver
07 Look At Miss Ohio - Gillian Welch - 4.16
Gillian Welch maakt traditionele Amerikaanse muziek zoals ze dat honderd jaar – en langer – geleden deden
08 String Quartet No.4 in C Major: Allegro molto - Bela Bartok - 5.34
De Hongaarse modernist van de vroege 20e eeuw klinkt nog steeds alsof zijn muziek vandaag geschreven werd. Bartoks strijkkwartetten zijn niet voor iedereen, maar niemand zal de intensiteit van deze composities ontgaan
09 Part 3 - Cluster - 4.12
Het duo Hans Joachim Roedelius en Dieter Moebius, bekend van hun samenwerking met Brian Eno, brengt een soort elektronisch klokkenspel
10 The Letter - Natalie Merchant - 2.11
Natalie Merchant heeft een uitstekende stem. Het nummer ‘The Letter’ is van haar internationaal gewaardeerde album Tigerlily
11 Waltz - Bert Jansch & John Renbourn - 5.05
Bert Jansch en John Renbourn waren wellicht de technisch meest begaafde akoetsische gitaristen uit de wereld van de folkrock. Hier een proeve van hun kunnen