Donderdag 10 augustus 2017
Op donderdag 20 juli zei ik het al: onze voetbalvrouwen worden kampioen. En dat gebeurde ook. Mooi zo, eindelijk eens een sportuitslag juist voorspeld. Alleen mijn veronderstelling dat er ergens in de loop van het toernooi wel een confrontatie met Duitsland te verwachten viel kwam niet uit. Dat is echter van minder belang.Nergens een steekje laten vallen, alle wedstrijden gewonnen. Dat is nog eens een manier om de hoofdprijs in de wacht te slepen. Van harte gefeliciteerd, dames!
Bij gebrek aan heuse fanfare, dance en/of levensliederen – zelfs de voorraad Wilhelmus vertolkingen blijft in mijn muziekcatalogus beperkt tot één - viert Oud Anders dit heugelijke feit op zijn eigen wijze. En dus komen we aanzetten met de vrolijke razernij van het Willem Breuker Kollektief, live op het Donaueschingen Music Festival 1975. Het op te voeren nummer heet ‘Luiermuziek’; te zien aan de Duitse vertaling (Windelmusik) wordt daarmee niet verwezen naar het werkwoord luieren, maar naar het zelfstandig naamwoord voor het kledingstuk ter bescherming van piepjonge onzelfstandigen. We zouden kunnen zeggen dat Breuker en de zijnen het geurboeket dat we doorgaans met luiers associëren overtuigend op muziek hebben gezet.
We laten nog meer bijzondere muziek horen, zoals een deel uit het Glocken Requiem XXI van Heinrich Johannes Wallmann. Hij schreef het stuk ter nagedachtenis aan het grote geallieerde bombardement op Dresden in de nacht van 13 op 14 februari 1945. De verwoesting die deze aanval tot gevolg had deed in omvang weinig onder voor de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki.
Voor zijn doel zette de componist drie koorgroepen op grote afstand van elkaar, gebruikte elektronika en liet alle kerkklokken van de stad Dresden luiden. Dat zijn er 129 - of 137 volgens het CD-boekje. Alles bij elkaar is het een vertoon van muzikale waaghalzerij waarbij er van alles mis kan gaan. Onze oosterburen zijn echter sinds de dagen van Karlheinz Stockhausen (Helikopter-Streichquartett!) blijkbaar erg goed in het realiseren van kolossale projecten, want er gaat niets mis. Het Glocken Requiem is een buitengewoon indrukwekkend geheel.
PLAYLIST OUD ANDERS, ZONDAG 13 AUGUSTUS 2017 OP AAFM, 22.00 - 23.00 UUR
01 The Great Pretender - Sam Cooke - 3.05
Sam Cooke vertolkt hier het overbekende nummer The Great Pretender
02 Keyboard Sonata in F Minor, Kk. 19 - Domenico Scarlatti - 3.58
Domenico Scarlatti doet het goed bij iedereen die kennis wil maken met klassieke muziek
03 Syzygy - Laurel Halo - 6.30
Laurel Halo kunnen we nog het beste omschrijven als een experimenteel popmuzikante. Het merkwaardig getitelde nummer Syzygy staat op haar derde album Dust. Halo’s muziek lijkt op die van niemand anders
04 River Flows In You - Yiruma (uitv. Silke Aichorn) - 2.47
Het nummer River Flows in You van de Zuidkoreaanse componist Yiruma is eigenlijk bedoeld voor piano, maar harpiste Silke Aichorn arrangeerde het voor harp
05 GLocken Requiem XXI: “Wer aber auf den Geist sät” - Heinrich Johannes Wallmann - 6.32
Drie koren en 129 kerkklokken te Dresden live. Hoe doe je dat? Componist Johannes Wallmann laat zich niet uit het veld slaan
06 California Saga: The Beaks Of Eagles/California - The Beach Boys - 7.09
In de zomer van 1972 namen The Beach Boys de plaat ‘Holland’ op in Baambrugge. U hoort twee delen van de California Saga
07 Luiermuziek (Windelmusik) - Willem Breuker Kollektief - 4.52
Moderne jazz kan heel acceptabel en vrolijk klinken. Het Willem Breuker Kollektief kon er in het midden van de jaren ’70 een dolle boel van maken
08 Flora - Aya Nishina - 9.55
Een lange, prachtige verzuchting van vier vrouwenstemmen
09 Valse Bunuelesque - Martin Matalon - 3.29
Martín Matalon is een Argentijns componist, muziekpedagoog, dirigent en slagwerker. Van zijn album Le Scorpion, gecomponeerd voor Luis Bunuel’s film L’Age d’Or hoorde u het percussieve nummer Valse Bunuelesque, uitgevoerd door Les Percussions de Strassbourg
10 Laida and Mikel Looking for Rhymes (Basque) - Alessandro Bosetti - 4.34
Een spel van spreekstemmen
11 Trouble In Mind - Ella Fitzgerald - 3.35
Alle grote jazz zangeressen hebben een achtergrond van gospel en blues. Zo ook Ella Fitzgerald