Donderdag 21 maart 2013
Don Van Vliet, beter bekend als Captain Beefheart, is een van die figuren in de rockgeschiedenis bij wie we wat langer dan gewoonlijk dienen stil te staan. Er zal in de naaste toekomst dan ook zeker een tweede uitzending aan deze markante alleskunner gewijd worden. Daarin belichten we dan de experimentele kant van de Captain; maar vooraleerst gaan we het de komende zondag hebben zijn muzikale wortels. En die liggen overduidelijk in de Delta Blues! Als u enigszins op de hoogte bent van wie er een toonaangevende invloed hadden op de ontwikkeling van de blues, dan zult u onmiddellijk overeenkomsten horen tussen Charley Patton, Howlin’ Wolf en Van Vliet. Alle drie beschikten ze over een rauw stemgeluid en wonden ze er geen doekjes om: de blues gaat over het leven, en dan niet bepaald over de sentimentele kanten ervan. Lou Reed deed ooit een opvallende uitspraak, “het leven is niet eerlijk; het is goed, maar niet eerlijk”. De drie bovengenoemde artiesten zouden het onderschreven hebben. U mag Reed’s woorden zien als een bondige samenvatting van het begrip blues. Globaal kunnen we vijf periodes in Beefheart’s muziek onderscheiden. Daar is als eerste de blues (Safe As Milk); de experimentele periode (Trout Mask Replica); een terugkeer naar de blues (Clear Spot/The Spotlight Kid); een geflopte commerciële periode (Unconditionally Guaranteed) en tenslotte weer een terugkeer naar het experimentele (Shiny Beast/Doc at the Radar Station). Na Ice Cream for Crow, een laatste uiting van zijn eigenzinnigheid, sloot de Captain in 1982 zijn muzikale carrière af. Hij trok zich terug in de Mojave woestijn en bleef de rest van zijn leven schilderen. Dit tweede grote talent heeft deze kunstenaar beduidend meer geld opgeleverd dan zijn muziek. Weliswaar sprak iedereen over zijn baanbrekende werk op Trout Mask Replica, maar hoeveel enthousiastelingen waren er nou die deze mijlpaal in de muziekgeschiedenis thuis in de kast hadden staan? Niet zoveel. Ook zijn andere albums vonden bepaald geen gretige aftrek. Van Vliet is dan ook geen rijke rockartiest geworden.
Tijdens de uitzending vertellen we u onder andere over Beefheart’s minder fraaie kanten. Als bandleider was hij een dictator die zijn muzikanten als niet meer dan ondergeschikte uitvoerders van zijn ideeën zag. Hij behandelde hen grof en eiste het uiterste. Ooit kwam hem dat te staan op een stevige confrontatie: toen een van zijn bandleden het onophoudelijk kleineren en indoctrineren van de Captain niet langer verdroeg, stormde hij met een gespannen kruisboog op zijn voorman af. Dat had verkeerd kunnen aflopen, maar het boosaardige genie, blijkbaar niet al te bang uitgevallen, beet hem toe: “ga weg met dat ding en donder op!”.
Waarna de arme man ging. En dat is maar goed ook. Bovenstaand voorval speelde zich af tijdens de repetities voor Trout Mask Replica. Als de man zijn pijl had afgeschoten, zouden we het mogelijk zonder dat roemruchte meesterwerk hebben moeten stellen.
Playlist OUD ANDERS, zondag 24 maart 2013
01. Nowadays A Woman's Gotta Hit A Man - Captain Beefheart - 3.46
02. Sorgsang (Lament V) - Birgitte Alsted - 9.13
03. Sexy Legs - Q65
04. Requiem - Joseph Eybler - 1.35
05. Dark Blues - Tony Levin - 3.39
06. Bat Chain Puller - Captain Beefheart - 5.27
07. Morceau de fantaisie in G minor - Serge Rachmaninov - 1.02
08. Summer Thoughts In A Field Of Weed - Q65 - 2.26
09. Rainbow River - Vashti Bunyan - 3.22
10. Her Eyes Are A Blue Million Miles - Captain Beefheart - 2.57
11. Just For You - Ornette Coleman - 3.20