oaoa

Nieuws


Sappho, de tiende muze

Donderdag 10 september 2015
De geschiedenis van vrouwen werd door hitsige mannen geschreven. Of het nu ging om een vrouw die zich tijdens haar leven met weinig anders bezig hield dan de lichamelijke liefde (Messalina), of om een onbevlekte ontvangenis (Maria), op een of andere manier kwam het thema seks bij vrouwen altijd om de hoek kijken zodra ze in de annalen van de geschiedenis opgenomen werden. Daar zorgde het sterke geslacht wel voor, want het optekenen van historische feiten was vroeger voorbehouden aan mannen. Vrouwen schreven niet of nauwelijks; ze konden het niet of mochten het niet.

Lezen we de naam Sappho (ca. 630-570 v. Chr.), dan menen we het allemaal te weten. Dat was toch die vrouw die op het eiland Lesbos een kostschool dreef voor jonge meisjes? Ze onderwees hen in de kunsten, en in nog wel wat meer: de dichteres en muzikante zou, met het aan haar toevertrouwde jonge vlees voor het grijpen, een leven van schaamteloze losbandigheid geleid hebben. Deze geruchten brachten schrijvers als Ovidius ertoe om vijfhonderd jaar na de dood van Sappho de geografische aanduiding ‘Lesbisch’ om te smeden tot een synoniem voor de homo-erotische liefde tussen vrouwen. Zo’n duizend jaar later vergrootte de katholieke kerk de mythevorming door de schaarse antieke bronnen met betrekking tot Sappho en de haren zoveel mogelijk te vernietigen. Ons resteert dus niet veel meer dan de confabulatie van ontelbare fantasten die gedurende tweeënhalf millennium het hunne hebben toegevoegd aan het verhaal van de historische Sappho.

Mondelinge overlevering heeft grotendeels ons beeld van Sappho bepaald. Gelukkig is er nog wel iets van het werk van de oorspronkelijke kunstenares bewaard gebleven. Dat hoopt men althans; er bestaan weliswaar geen manuscripten meer van Sappho zelf, maar fragmenten van haar omvangrijke oeuvre zijn tot ons gekomen via citaten uit de werken van anderen. De vraag blijft natuurlijk in hoeverre die citaten aangepast werden door hen die over haar schreven. Wetenschappers letten bij hun onderzoek op het literaire gehalte van de quotaties; hoe hoger het niveau, des te groter de kans dat het inderdaad om authentieke fragmenten van de dichteres gaat. Niet voor niets werd Sappho door iemand als Plato ‘de tiende muze’ genoemd; haar reputatie als buitengewoon begaafd dichteres stond buiten kijf.

Eén volledig gedicht, tien bijna volledige, en een aantal fragmenten wijzen erop dat Sappho voornamelijk het verlangen naar de lichamelijke liefde beschrijft. Daarin spelen jonge meisjes een grote rol. Houdt u echter in gedachten dat menig woord in het moeilijk vertaalbare Aeolische Grieks van Sappho’s tijd en omgeving zowel op mannen als vrouwen betrekking kon hebben. Daarbij komt dat dat de oude Grieken niet in termen van verschillende seksuele geaardheid dachten. Het was in die tijd volstrekt normaal om seks te hebben met iemand van het eigen geslacht, ook als het een jong kind betrof.
Al met al wordt het erg lastig om aan te tonen dat Sappho lesbisch geweest zou zijn; wel staat vast dat ze de schoonheid van haar meisjes bewonderde.

Voor ons programma is het van belang om te weten dat gedichten in de dagen van Sappho bedoeld waren om te zingen. Toentertijd bestond er helaas nog geen enkele vorm van muzieknotatie, dus we kennen de toonzetting van haar lyriek niet. We zullen die ook nooit precies weten te achterhalen. Desondanks beijveren vele muziekarcheologen zich om aan de hand van historische afbeeldingen van muziekinstrumenten en de rudimentaire notatie van later datum de klanken van Sappho’s muziek te reconstruren.

Het Ensemble Melpomen heeft op het gebied van de reconstructie van muziek uit de oudheid haar sporen verdiend. Het Sapfische gezang dat wij u komende zondag laten horen is afkomstig van hun album ‘Sappho and her Time’. Het nummer heet ‘Kleis’, en zou eventueel naar Sappho’s moeder of dochter kunnen verwijzen, die beiden deze naam droegen. Het woord kan echter ook dienstmeisje betekenen, dus het wordt niet duidelijk aan wie ze hier haar liefde betuigt.

Vraagt u zich tijdens het luisteren niet zozeer af of dit nu wel de echte muziek van Sappho is. De compositie klinkt prachtig en heeft als zodanig bestaansrecht. Bovendien verleent de legende rondom Sappho de muziek de nodige erotische beladenheid; want wie weet is het allemaal wel waar en deelde de matrone het bed met velen onder haar leerlinges. We zullen het nooit weten.



Playlist OUD ANDERS, zondag 13 september 2015 op AAFM van 22.00 tot 23.00 uur

01. Adios - Benjamin Clementine - 4.17
02. On a Black Horse-Linearity - Avishai Cohen - 4.17
03. Lamentu di i Ghjuvannali - Madrigalesci - 4.56
04. Goldhorn - Accordion Tribe - 4.33
05. Sappho: Kleis - Ensemble Melpomen - 2.49
06. Kiparra Awakenings - anoniem - 5.29
07. Elijahu Hanavie - Collegium Musicum Judaicum Amsterdam - 2.53
08. Noche Tenebrosa - Manuel Marrero de Armas - 5.38
09. Sonate in c sharp minor - Finale moderato - Mel Bonis - 4.25
10. Flora Hora - Joseph Moskowitz - 3.16
11. Te Pito Te Henua (De navel van de wereld) - Tararaina - 2.33
Deel dit artikel: Twitter | Facebook | WhatsApp | Google+ | E-mail

Nieuws

Oud Anders 24-11-2024

De Italiaanse componist Giovanni Battista Pescetti leefde va...

Oud Anders 17-11-2024

Cesaria Evora mogen we in Oud Anders niet vergeten. Eens in ...

Oud Anders 10-11-2024

Alexander Tsfasman is een naam die u niet direct zult kennen...

Oud Anders 03-11-2024

De Britse multi-instrumentalist Andrew Cronshaw betovert met...

Oud Anders 27-10-2024

Het lijdt geen twijfel: de Iraakse/Assyrische Munir Bashir (...

Oud Anders 20-10-2024

De in Japan geboren percussioniste Mari Yoshinaga vormt same...

Oud Anders 13-10-2024

Met de elektroakoestische en elektronische componist Bernard...

Oud Anders 06-10-2024

De componist Veljo Tormis uit Estland, die leefde van 1930 t...

Oud Anders 29-09-2024

Het Alhambra is een van de best bewaarde architecturale scha...

Oud Anders 22-09-2024

Over de Italiaanse dichter en componist en Bellerofonte Cast...

Oud Anders 15-09-2024

De Fransman Carlos Salzedo, die leefde van 1885-1961, wordt ...

Oud Anders 08-09-2024

Mijn naam is Stephan Severin. Ruim dertien jaar heb ik het m...

Oud Anders 30-06-2024

Trompettiste Kate Amrine verenigt alles wat modern is in haa...

Oud Anders 23-06-2024

De Japanse percussioniste Kuniko Kato staat bekend als een u...

Oud Anders 16-06-2024

Wanneer u aan cello’s denkt, zult u associaties hebben met...

Oud Anders 09-06-2024

Ariondela is een vrouwelijk A-Capella-trio uit Noord-Italië...

Oud Anders 02-06-2024

De Tsjechische componist Leoš Janáček was een van die mus...

Oud Anders 26-05-2024

Enrique Granados (1867 – 1916) was een van de belangrijkst...

Oud Anders 19-05-2024

De Franse multi-instrumentalist Mathias Duplessy begon als z...

Oud Anders 12-05-2024

Dirty And Light is een samenwerking tussen de inmiddels lege...

Advertentie

© 1986 - 2024 Stichting Lokale Omroep Almelo